Future is an attitude. De Duitse kunstverzamelaar Christian Boros over het belang van kunst, voor hem persoonlijk en voor de samenleving.
Verzamelaar Christian Boros in een expositieruimte in zijn kunstbunker voor een werk van de Belgische kunstenaar Kris Martin.
Verzamelaar Christian Boros in een expositieruimte in zijn kunstbunker voor een werk van de Belgische kunstenaar Kris Martin.
Hij is een media-ondernemer en -uitgever. Kunst is zijn passie. Christian Boros (57) kocht zijn eerste kunstwerk op 18-jarige leeftijd en vandaag de dag bezit hij een van de grootste collecties hedendaagse kunst in Duitsland. In 2003 kocht hij de Reichsbahnbunker in Berlijn-Mitte en liet deze ombouwen tot een wereldberoemde kunstbunker, waarin hij sinds 2008 delen uit zijn collectie in wisselende presentaties op 3.000 vierkante meter tentoonstelt (sammlung-boros.de/en). Daarnaast is Christian Boros lid van het curatorium van vrienden van de Nationalgalerie in Berlijn, lid van de raad van bestuur van het Grimme-Institut, lid van het beheerscomité van de Fondation Beyeler en het Global Patron Council of Art Basel. Hij beschouwt kunstenaars als 'thought leaders' die tot de intellectuele voorhoede behoren. Hij vat zijn filosofie samen in vijf stellingen over kunst.
De Boros-kunstbunker heeft een turbulent verleden: ooit een gevangenis van het Rode Leger, in DDR-tijden een bananenmagazijn en na de Duitse eenwording waren hier technoclubs gevestigd.
Zes fotogrammen van de Zwitserse kunstenaar Fabian Marti hangen in een ruimte in de bunker, die voorheen in drie verdiepingen was verdeeld.
De Boros-kunstbunker heeft een turbulent verleden: ooit een gevangenis van het Rode Leger, in DDR-tijden een bananenmagazijn en na de Duitse eenwording waren hier technoclubs gevestigd.
Zes fotogrammen van de Zwitserse kunstenaar Fabian Marti hangen in een ruimte in de bunker, die voorheen in drie verdiepingen was verdeeld.
"Voor de Renaissance werden kunstenaars vooral als vaardige ambachtslieden gezien. Vanaf de vijftiende eeuw werd kunst in toenemende mate gewaardeerd om het originele karakter ervan en minder om de kwaliteit van het werk dat erin steekt. Volgens mij zijn de belangrijkste vragen die we over kunst moeten stellen: Wat denken kunstenaars? Wat houdt hen bezig? Hoe kijken zij tegen dingen aan? De conceptuele kracht van een werk, de betekenis ervan en de ideologie, in combinatie met de wijze waarop de kunstenaar daar uiting aan geeft, bepalen of het relevant is.”
Tijdens de vijf jaar durende renovatie van de bunker liet Christian Boros betonnen plafonds en binnenmuren verwijderen om van de oorspronkelijk 180 kleine ruimtes geschikte presentatiezalen voor zijn kunstcollectie te maken.
Tijdens de vijf jaar durende renovatie van de bunker liet Christian Boros betonnen plafonds en binnenmuren verwijderen om van de oorspronkelijk 180 kleine ruimtes geschikte presentatiezalen voor zijn kunstcollectie te maken.
"Het publiek heeft het werk van een kunstenaar op het moment van ontstaan nog nooit begrepen. Omdat kunst breekt met conventies en echt iets nieuws laat zien, is een nieuwe creatie niet aan bekende esthetische normen te toetsen. Kunst geeft aanstoot en provoceert, want alleen zo worden perceptuele grenzen verlegd en is er sprake van innovatie.”
De drie betonnen blokken herinneren aan de renovatie. De gesloopte muren werden in honderden stukken verdeeld om ze uit de bunker te kunnen transporteren.
Een door kunstenaar Fabian Marti gemaakte hond van keramiek waakt nu in de ruimte waarin vroeger het ventilatiesysteem zat.
De drie betonnen blokken herinneren aan de renovatie. De gesloopte muren werden in honderden stukken verdeeld om ze uit de bunker te kunnen transporteren.
Een door kunstenaar Fabian Marti gemaakte hond van keramiek waakt nu in de ruimte waarin vroeger het ventilatiesysteem zat.
"Een kunstwerk ontspringt aan de maker ervan en daarom signeert deze het. Kunstenaars durven te zeggen: "Dit ben ik." Ze produceren geen waarheden of objectieve beweringen. Kunstenaars zijn vrij en alleen toegewijd aan zichzelf. Van de manier waarop kunstenaars dingen beschouwen, kunnen we nog iets leren. Een open samenleving verkrijgt nieuwe inzichten in het heden doordat elke kunstenaar een eigen subjectiviteit heeft. Dit is wat ik bedoel met 'leren' en onze horizon verbreden."
Een fotogram van Fabian Marti aan de muur. Kleine en grote tentoonstellingsruimtes wisselen elkaar af op vijf verdiepingen in de kunstbunker.
Een fotogram van Fabian Marti aan de muur. Kleine en grote tentoonstellingsruimtes wisselen elkaar af op vijf verdiepingen in de kunstbunker.
"Kunst speelt geen rol in het verfraaien van de omgeving, het eigen huis of een museum. Kunst is geen decoratie en laat het leven er niet mooier uitzien. Kunst is geen handenarbeid, maar eerst en vooral een perspectief op het heden en een individuele manier van de kunstenaar om dat perspectief via verschillende media te uiten. De manier waarop een kunstenaar uiting geeft aan zijn visie kunnen we opbeurend, ergerlijk, verrassend, stimulerend of ontroerend vinden, maar het is nooit alleen maar mooi."
De panelen van het luchthaveninformatiebord van kunstenaar Kris Martin bewegen voortdurend. Maar in plaats van veranderende bestemmingen en vertrektijden, verandert er niets. Het display blijft altijd zwart.
Henrik Wenders (rechts), Head of Brand van AUDI AG, in gesprek met Christian Boros.
De panelen van het luchthaveninformatiebord van kunstenaar Kris Martin bewegen voortdurend. Maar in plaats van veranderende bestemmingen en vertrektijden, verandert er niets. Het display blijft altijd zwart.
Henrik Wenders (rechts), Head of Brand van AUDI AG, in gesprek met Christian Boros.
"Kunst moet geen mode of trends volgen, maar moet zich beperken tot het op een geloofwaardige en unieke manier presenteren en visualiseren van het statement dat de kunstenaar maakt. Alleen dan verrijkt kunst de samenleving, verlegt kunst grenzen en verschaft kunst nieuwe inzichten. Nu en in de toekomst.”