Een nieuwe draai > Lifestyle > Audi Nederland
Audi Nederland Lifestyle
Een nieuwe draai

Een nieuwe draai

Met de Netflix-blockbuster The Gray Man willen regisseurs Joe en Anthony Russo het spionagegenre een nieuwe draai geven. Ook Audi speelt daarbij een rol. Een interview over agenten, inclusieve storytelling en de evolutie van de auto in films.

Tekst: Patrick Morda – Foto's: Dana Fineman/Netflix © 2022 Leestijd: 5 minuten

Joe en Anthony Russo

'The gray man' is per direct op Netflix te zien. Waar gaat uw nieuwe film over?
Anthony Russo: De film is gebaseerd op een van de boekenseries van Mark Greaney en gaat over een agent van het Sierra-programma, een geheime afdeling van de CIA. In dit programma krijgen gevangenen bepaalde privileges als tegendienst voor taken die zij voor de CIA uitvoeren.
Joe Russo: Hierbij ontstaan al snel problemen, waarna onze hoofdpersoon, Ryan Gosling de 'gray man', op ramkoers raakt met de grootste schurk.

De afgelopen jaren heeft u grote successen behaald met films over superhelden. Waarom is de keuze nu gevallen op een spionagethriller?
Anthony Russo: Joe en ik zijn al ons hele leven fan van dit genre. We hebben lang naar een mogelijkheid gezocht om de agentenfilm nieuw leven in te blazen en The Gray Man bood ons uiteindelijk deze kans.

Wat maakt uw actuele film zo bijzonder?
Anthony Russo: Voor ons wordt het interessant als een genre nieuw leven wordt ingeblazen of op zijn kop wordt gezet. Zo kun je een verhaal een hele nieuwe draai geven. Dat is voor ons werk essentieel. We werden meteen gegrepen door het concept van de 'gray man', zeg maar een spion die de spionnen bespioneert. Hij is het meest onzichtbaar, de moeilijkste om te vinden en om mee in contact te komen. We wilden het cliché van wat een spion is radicaal veranderen.

Kunt u een voorbeeld noemen van een situatie waarin u een genrecliché helemaal op zijn kop zet?
Anthony Russo: In de voorbereiding op zijn rol werd Ryan Gosling getraind door echte CIA-agenten. Van hen leerde hij hoe een agent zich in het echte leven gedraagt. Zo bewegen geheim agenten zich zo weinig mogelijk omdat ze nooit weten wanneer ze al hun energie moeten aanspreken. Daarom stelde Ryan voor om zijn rol ook op die manier te spelen, met kalme bewegingen en een zachte stem.
Joe Russo: Dat is een fascinerende manier om de hoofdpersoon in zulke films tot uitdrukking te brengen. Het zijn dit soort details die dit genre opnieuw tot leven kunnen wekken.

In hoeverre houdt u als filmmakers rekening met de tijdgeest?
Anthony Russo: Joe en ik zijn geïnteresseerd in wereldcinema, die inclusief probeert te zijn. Films hebben de kracht om mensen samen te brengen. We willen ons verhaal vertellen met inbegrip van verschillende culturen van over de hele wereld. En op basis daarvan kiezen wij onze crew en filmlocaties uit.
Joe Russo: We hebben zeker een politiek bewustzijn, kijken naar wat er in de wereld en in de maatschappij gebeurt. Mede om die reden komt in de film ook de angst van veel mensen aan bod, dat er misschien wel een geheime 'staat in de staat' zou kunnen zijn, die zich buiten onze fundamentele democratische waarden beweegt.


Joe Russo

Joe Russo is de jongste van de twee. Voordat hij en zijn broer hun eerste speelfilm schreven, produceerden en regisseerden, rondde hij een acteursopleiding af.

We wilden het cliché van wat een spion is radicaal veranderen

Joe Russo

Een progressieve regisseur moet dus het publiek met de realiteit confronteren?
Anthony Russo: Wij willen zeker geen angst zaaien, maar toch veelvoorkomende angsten opnemen, dingen waarmee we ons bewust of onbewust bezighouden. Natuurlijk willen we entertainen en zorgen voor een positieve beleving. Aan de andere kant willen we bij ons publiek echter een emotionele, psychologische betrokkenheid creëren. We hopen dat filmkijkers nadenken over hun eigen kijk op de zaken.

De mobiliteitstransitie is ook onderdeel van de dagelijkse realiteit. In The Gray Man rijden de spionnen in volledig elektrisch Audi e-tron-modellen.
Anthony Russo: Als verhalenvertellers zijn wij altijd op zoek naar nieuwe technologieën om dingen mee te doen die nog niet eerder zijn gedaan. Dat vinden we spannend. De huidige veranderingen op het gebied van mobiliteit spelen hierin een bijzondere rol. Ik houd van oude en moderne auto's, maar ik ben ook benieuwd naar de auto's van de toekomst. We gaan een interessante tijd tegemoet die veel nieuwe ervaringen voor ons in petto heeft, niet alleen voor automobilisten en consumenten, maar ook voor degenen die met die auto's moeten leven.


Anthony Russo

Voordat hij in de filmwereld terechtkwam, studeerde Anthony Russo rechten. Net als zijn broer hecht hij aan de wereldcinema, met name wat betreft inclusie.

Ik ben benieuwd naar de auto's van de toekomst. Er komt een interessante tijd aan vol nieuwe ervaringen

Anthony Russo

 
 

Brengen elektrische auto's voor uw werk nieuwe uitdagingen of kansen met zich mee?
Anthony Russo: Nee, eigenlijk niet. Maar dat betekent niet dat we daarmee in de toekomst geen hele nieuwe dingen kunnen doen.
Joe Russo: Er is wel één uitdaging: het ontbreken van het motorgeluid. Geluid draagt bij aan een realistische beleving of het creëren van een bepaald gevoel. Voor de toekomst gaan we nieuwe dingen bedenken.
Anthony Russo: Wat overigens niet betekent dat ik voorstander ben van luidere elektrische voertuigen. In het echte leven zijn ze perfect, zoals ze zijn.

Dus auto's zullen ook in de toekomst een plaats in de filmwereld blijven innemen?
Anthony Russo: Voor elke film ontwerpen en ontwikkelen we veel dingen, maar auto's horen daar niet bij. In theorie zouden we dat wel kunnen, maar natuurlijk nooit zo goed. We werken al heel lang samen met Audi en hun auto's voegen altijd weer iets toe aan ons creatieve proces.