Laadtips elektrische auto > Opladen > Audi Nederland
 Wie elektrisch gaat rijden zal moeten nadenken over opladen.

Laadtips voor elektrische en plug-in hybride auto's

Tips voor de dagelijkse praktijk

 
Audi Nederland Opladen
Laadtips elektrische auto

Hoe u de accu gebruikt en oplaadt, beïnvloedt de levenstermijn ervan.

De aandrijfaccu is het hart van elke elektrische auto. Natuurlijk legt Audi de lat hoog: de accu’s zijn van topkwaliteit, degelijk beschermd en goed voor heel veel kilometers. Dat neemt niet weg dat elke accu of batterij onderhevig is aan veroudering.

Na verloop van tijd daalt de opslagcapaciteit, maar er is goed nieuws: hoe u de accu gebruikt en oplaadt, beïnvloedt de levenstermijn ervan. Daarom geven wij u enkele basistips voor de dagelijkse praktijk. Dan geniet u langer van een ruime actieradius en heeft uw toekomstige inruilauto een zo gezond mogelijke accu.


De drie basisregels

Gezond blijven zit in de genen en in het gedrag.

  • Laad niet verder op dan 80% als u de extra kilometers niet nodig heeft.
  • Er is niets mis met opladen tot 100%, bijvoorbeeld als u een langere reis voor de boeg heeft, maar laat de auto dan niet lang staan met volle accu. Met andere woorden: volladen en wegrijden.
  • Heeft u de auto een tijdje niet nodig, bijvoorbeeld tijdens vakantie? Parkeer hem dan met een accupercentage tussen de 30 en 80%.


 

Tips voor opladen onderweg

 

Snelladen op doorreis

  • Snelladen komt van pas als u op doorreis bent. Bij de grotere netwerken staan ultra-snelladers met in de meeste gevallen vermogens van 175, 300 of 350 kW. Voor dagelijks gebruik in uw directe omgeving is High Power Charging minder relevant.
  • Tijdens snelladen neemt het laadvermogen1 af naarmate de accu voller raakt. Deze zogeheten laadcurve verschilt per auto, maar hangt ook af van bijvoorbeeld de accutemperatuur. Volledig volladen met een snellader is qua tijd niet efficiënt en is ook niet ideaal voor de accu. De e-tron routeplanner houdt hier rekening mee en berekent niet alleen de route, maar ook de optimale laadduur.
  • Als het qua route en beschikbare laders zo uitkomt, beveelt het e-tron navigatiesysteem soms aan om bij een snellader tot boven de 80% te laden.
  • In de Audi e-tron GT is de e-tron routeplanner nog geavanceerder. De auto verwarmt op weg naar het laadstation namelijk de accu tot een optimale temperatuur. Met de accu op de juiste temperatuur valt zo lang mogelijk een hoge laadsnelheid te behalen.


Snelladen op doorreis

Opladen in de winter

 

Slim warmtebeheer voor meer actieradius.

Elektrisch rijden vraagt tijdens koude winterdagen extra veel van de accu. Er is niet alleen energie nodig om het accusysteem op te warmen, maar ook het interieur. Een elektrische Audi heeft daarom intelligente systemen aan boord voor een efficiënt warmtebeheer om het bereik te optimaliseren en de levensduur van de accu te verlengen.

Prestaties en actieradius in de winter

Alleen al de grootte van onze accu's maakt twijfel over prestaties en actieradius in de winter onnodig. Ons intelligente warmtebeheer selecteert altijd de meest efficiënte methode om de accu en het interieur op de juiste manier te verwarmen. En als de hoogspanningsaccu’s goed worden gepreconditioneerd via een AC-laadstation of wallbox, dan hebben ze een lange levensduur. De preconditionering is vooral handig in de winter. Het ontlast de accucellen en minimaliseert tegelijkertijd het bereikverlies omdat de accu zich bij vertrek al in het optimale temperatuurbereik bevindt en daarom niet zo veel hoeft te worden verwarmd.


Prestaties en actieradius in de winter

Maak gebruik van de slimme boordcomputer

Maak goed gebruik van de slimme boordcomputer van de auto, met de actieradiusmonitor en actieradiusvoorspelling waarmee je direct kunt zien hoeveel actieradius is te winnen als bijvoorbeeld de binnentemperatuur wordt verlaagd. Het bereik kan vergroot worden met de Range Mode. Dit beperkt de comfortfuncties, het aandrijfvermogen en de maximale snelheid enigszins, maar levert wél extra bereik op.


Prestaties en actieradius in de winter

Opladen bij kou

Bij lage accutemperaturen kan het opladen langer duren. Om die reden moet de batterij tijdens het opladen worden verwarmd, idealiter zelfs voordat het opladen gaat starten. Bij aansluiting op het laadpunt communiceert de auto automatisch met de stroombron. Zo weet het laadpunt op elk moment hoeveel stroom de batterij kan opnemen. Zo zorgen we ervoor dat de batterij niet overbelast wordt. Tijdens het opladen wordt de accu ook geladen met stroom die nodig is voor de verwarming van het accusysteem.


Opladen bij kou

Preconditioneren voor een zo hoog mogelijke actieradius

Voor een zo hoog mogelijke actieradius raden we iedereen aan om de auto te laten preconditioneren voordat deze wordt gebruikt, of de auto nu in een garage staat of niet. Idealiter zou dit moeten gebeuren via AC-laden, wat over het algemeen efficiënter is dan DC-laden omdat er minder vermogensverlies is vanwege het lagere stroomverbruik. Opladen met wisselstroom is ook beter voor de accu omdat het deze dan minder zwaar wordt belast.


Preconditioneren voor een zo hoog mogelijke actieradius

Hoe werken uw accu's?

Gebruik deze instellingen voor een gezonde accu


Laadtips

Er zit een buffer in uw accu

Twee buffers beschermen de aandrijfaccu tegen overladen en ontladen.

1. Brutocapaciteit 

2. Nettocapaciteit 

3. Buffer tegen overladen 

4. Buffer tegen ontladen

De afbeelding is een abstracte weergave van de werkelijkheid

   


Opladen bij kou

Accucapaciteit

Als we het over de accugrootte hebben, onderscheiden we de bruto- en nettocapaciteit. De brutogrootte betreft de gehele accu, dus ook het deel dat niet gebruikt wordt. De nettocapaciteit is de accu-inhoud die daadwerkelijk voor u beschikbaar is. De buffers tegen over- en ontladen en een reservecapaciteit voor noodgevallen zijn daarvan afgetrokken. Het is dus de nettocapaciteit die u wilt weten als het over elektrische auto’s gaat.

De afbeelding is een abstracte weergave van de werkelijkheid. Als voorbeeld is de Q4 e-tron 40 genomen.


Preconditioneren voor een zo hoog mogelijke actieradius