SUV staat voor Sports Utility Vehicle. Zoals deze naam doet vermoeden, is deze eind vorige eeuw overgewaaid uit de Verenigde Staten. De term SUV is bedacht om pure terreinwagens te onderscheiden van luxe afgeleiden die ook op de weg hun mannetje staan. Een Audi met Q in zijn naam en quattro vierwielaandrijving is heus tot veel in staat op onverharde wegen, maar een SUV komt toch vooral tot zijn recht op gewone wegen, al dan niet nat van de regen of glad door sneeuw en ijs.
Een SUV combineert veel sterke kanten in één auto. Zo doet de ruimte binnenin denken aan die van een stationcar of MPV (ruimtewagen). Doordat de stoelen hoger staan, gaan instappen en uitstappen gemakkelijk. Een SUV is dus een auto met een hoge zit, waardoor er goed overzicht is. De weg en andere verkeersdeelnemers zijn beter te zien vanachter het stuur van een SUV. Dit is ook heel belangrijk voor het gevoel van veiligheid in een SUV.
De Audi-dealers merken dat mannen en vrouwen, jonge en oudere automobilisten de pluspunten van dit type auto waarderen. Bovendien vallen particuliere kopers en leaserijders voor de stoere uitstraling van een SUV. In de dagelijkse praktijk blinkt de SUV uit door het gemak waarmee volwassenen en kinderen in- en uitstappen en uit het raam kunnen kijken. In de grote kofferbak passen moeiteloos veel boodschappen en de laadvloer zit aangenaam hoog. Parkeren is eenvoudig door het goede overzicht en de handige afmetingen, want een SUV is wel hoger, maar meestal niet langer dan andere auto’s.
Een Sports Utility Vehicle is vaak een 4x4, maar dat hoeft niet.
Uit de aanwezigheid van vierwielaandrijving blijkt de familieband met terreinauto’s. Aangezien SUV’s vaak vanwege hun gebruiksgemak en uitstraling worden gekocht en meestal op asfalt rijden, is tweewielaandrijving voor veel automobilisten voldoende.
Audi is beroemd om de quattro vierwielaandrijving en elke SUV van het merk is er daarom ook als quattro.
Bovendien levert Audi SUV’s met voorwielaandrijving. Zo zijn de Audi Q2 en de Q3 er met voorwielaangedreven wielen.
De SUV is een ideale trekauto. Zo mogen de meeste uitvoeringen van de Audi Q5 een geremde aanhanger van 2.400 kilo trekken. De kogeldruk is 100 kg, zodat sprake is van een stabiel weggedrag. De grootste SUV van Audi, de Q7, heeft met adaptive air suspension luchtvering een maximale kogeldruk van maar liefst 140 kg, gecombineerd met een maximale aanhangerlast van 3.500 kilogram. Ideaal voor een paardentrailer, boot of grote caravan.
Dankzij de krachtige benzinemotoren, die niet alleen voldoende pk’s hebben maar vooral ook uitblinken door veel trekkracht, zijn hellingen geen probleem. Een Audi SUV met quattro aandrijving verdeelt de kracht van de motor evenwichtig over alle vier de wielen, zodat de totale combinatie gemakkelijk vanuit stilstand wegrijdt. Onder het rijden zorgt de quattro vierwielaandrijving ervoor dat de Audi het motorvermogen en koppel zo gunstig mogelijk via de voor- en achteras gebruikt.