Vijf stellingen over design > Lifestyle > Audi Nederland
Audi Nederland Lifestyle
Vijf stellingen over design

Vijf stellingen over design

Future is an attitude. Mateo Kries, directeur van het Vitra Design Museum in Weil am Rhein, over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van design.

Tekst: Bernd Zerelles - Foto's: Andreas Graber - Video: Arnd Buss von Kuk Leestijd: 3 minuten

Mateo KriesMateo Kries

"Met behulp van design en designmusea kunnen maatschappelijke debatten worden geïnitieerd en digitale uitdagingen worden aangegaan", aldus dr. Mateo Kries - kunsthistoricus, curator en auteur. De directeur van het befaamde Vitra Design Museum in Weil am Rhein (Duitsland) werkt sinds 1996 voor dit vooraanstaande museum. Het museum onderzoekt de geschiedenis en de toekomst van design en draagt deze uit in relatie tot architectuur, kunst en cultuur. Al in 2010 ging Kries in een van zijn boeken, Total Design, in op de maatschappelijke relevantie van design. "Het gaat erom dat wij onze vormgegeven omgeving leren waarderen en bewust waarnemen. Designobjecten dragen altijd een boodschap uit."

Eames-stoelen in museumdepot.Eames-stoelen in museumdepot.
Aluminum Gradient ChairAluminum Gradient Chair

1. Design draagt verantwoordelijkheid

"We staan voor enorme wereldwijde uitdagingen. Design is geen luxe, maar een noodzakelijk werktuig om deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden. Niet de esthetiek staat centraal, maar de houding die design vertegenwoordigt."

Portret van Mateo Kries. Portret van Mateo Kries.
XXX Coffee TableXXX Coffee Table

2. Design wordt divers

"Afzonderlijke culturen, groepen of zelfs hele werelddelen eisen ook hun rechten op design op. Design wordt niet meer uitsluitend gevormd door het industriële Westen, maar moet ook openstaan voor deze nieuwe veelzijdigheid. Designers moeten steeds meer gaan bedenken voor welke culturele achtergrond zij ontwerpen. Zo ontstaan acceptatie en diversiteit. Nieuwe technologieën ondersteunen de nieuwe veelzijdigheid in design, doordat ze individualisering, aanpassing en variabiliteit mogelijk maken."

3. Design denkt in kringlopen

"Een duurzame wereld is gebaseerd op kringlopen. Dingen en materialen moeten worden gerecycled, grondstoffen gespaard. Designers moeten niet alleen producten, maar kringlopen creëren, van de grondstof via het product tot en met het hergebruik. Alleen zo bereiken we meer duurzaamheid."

Vitra kijkdepotVitra kijkdepot
"How High the Moon" (1986)"How High the Moon" (1986)

4. Design geeft stof tot nadenken

"In een wereld vol verwisselbare, gladde vormen wordt het hoekige, het ondubbelzinnige zichtbaar. Veel lijnen en vormen scheppen verwarring, weinig lijnen scheppen duidelijkheid en versimpeling. Visuele versimpeling is weldadig, juist in een wereld vol beeld en informatie. We willen ons niet in het metaverse ophouden, we verlangen naar het werkelijke, het haptische, het echte, het opmerkelijke. Digitalisering blijft een stuwende kracht achter maatschappelijke en creatieve ontwikkeling, maar voor designers blijft de maatstaf voor vormgeving de werkelijke wereld met zijn hoeken, randen, oppervlakken - en emoties."

De productiehal van Álvaro Siza op de Vitra CampusDe productiehal van Álvaro Siza op de Vitra Campus
Henrik Wenders en Mateo Kries in gesprek.Henrik Wenders en Mateo Kries in gesprek.

5. Minder design is beter

"Soms, nee meestal, is minder design beter. We hebben geen nieuwe behoeften nodig, maar nieuwe ontplooiingsmogelijkheden. Designers zullen leren om ook eens een keer iets niet te ontwerpen, of een product niet te introduceren. Aan de houding van Dieter Rams is niets toe te voegen: zo weinig mogelijk design."

Conversations on Progress: Henrik Wenders ontmoet Mateo Kries

 

Conversations on Progress