Future is an attitude. Mateo Kries, directeur van het Vitra Design Museum in Weil am Rhein, over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van design.
Mateo Kries in de brandweerruimte van de Vitra Campus, ontworpen door Zaha Hadid en opgeleverd in 1993. Dit was het eerste complex van de in Irak geboren en in Londen werkende architecte.
Mateo Kries in de brandweerruimte van de Vitra Campus, ontworpen door Zaha Hadid en opgeleverd in 1993. Dit was het eerste complex van de in Irak geboren en in Londen werkende architecte.
"Met behulp van design en designmusea kunnen maatschappelijke debatten worden geïnitieerd en digitale uitdagingen worden aangegaan", aldus dr. Mateo Kries - kunsthistoricus, curator en auteur. De directeur van het befaamde Vitra Design Museum in Weil am Rhein (Duitsland) werkt sinds 1996 voor dit vooraanstaande museum. Het museum onderzoekt de geschiedenis en de toekomst van design en draagt deze uit in relatie tot architectuur, kunst en cultuur. Al in 2010 ging Kries in een van zijn boeken, Total Design, in op de maatschappelijke relevantie van design. "Het gaat erom dat wij onze vormgegeven omgeving leren waarderen en bewust waarnemen. Designobjecten dragen altijd een boodschap uit."
Het Vitra Design Museum heeft een wereldwijd belangrijke collectie. Dit zijn stoelen van Eames in het depot.
Prototype van de "Aluminum Gradient Chair" (2013), ontworpen door de Nederlandse designer Joris Laarman. De stoel is vervaardigd met een 3D-printprocedé.
Het Vitra Design Museum heeft een wereldwijd belangrijke collectie. Dit zijn stoelen van Eames in het depot.
Prototype van de "Aluminum Gradient Chair" (2013), ontworpen door de Nederlandse designer Joris Laarman. De stoel is vervaardigd met een 3D-printprocedé.
"We staan voor enorme wereldwijde uitdagingen. Design is geen luxe, maar een noodzakelijk werktuig om deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden. Niet de esthetiek staat centraal, maar de houding die design vertegenwoordigt."
Mateo Kries in het hoofdgebouw van het Vitra Design Museum. Het ontwerp van de Amerikaanse architect Frank Gehry was diens eerste project in Europa.
De "XXX Coffee Table" (2009) van de Amerikaanse ontwerpster Johanna Grawunder combineert transparant en gekleurd glas.
Mateo Kries in het hoofdgebouw van het Vitra Design Museum. Het ontwerp van de Amerikaanse architect Frank Gehry was diens eerste project in Europa.
De "XXX Coffee Table" (2009) van de Amerikaanse ontwerpster Johanna Grawunder combineert transparant en gekleurd glas.
"Afzonderlijke culturen, groepen of zelfs hele werelddelen eisen ook hun rechten op design op. Design wordt niet meer uitsluitend gevormd door het industriële Westen, maar moet ook openstaan voor deze nieuwe veelzijdigheid. Designers moeten steeds meer gaan bedenken voor welke culturele achtergrond zij ontwerpen. Zo ontstaan acceptatie en diversiteit. Nieuwe technologieën ondersteunen de nieuwe veelzijdigheid in design, doordat ze individualisering, aanpassing en variabiliteit mogelijk maken."
"Een duurzame wereld is gebaseerd op kringlopen. Dingen en materialen moeten worden gerecycled, grondstoffen gespaard. Designers moeten niet alleen producten, maar kringlopen creëren, van de grondstof via het product tot en met het hergebruik. Alleen zo bereiken we meer duurzaamheid."
In het kijkdepot van Vitra presenteert het museum belangrijke items uit zijn collectie, die zo'n 20.000 objecten omvat.
"How High the Moon" (1986) van de Japanse binnenhuisarchitect en designer Shiro Kuramata is een stoel van metaalgaas.
In het kijkdepot van Vitra presenteert het museum belangrijke items uit zijn collectie, die zo'n 20.000 objecten omvat.
"How High the Moon" (1986) van de Japanse binnenhuisarchitect en designer Shiro Kuramata is een stoel van metaalgaas.
"In een wereld vol verwisselbare, gladde vormen wordt het hoekige, het ondubbelzinnige zichtbaar. Veel lijnen en vormen scheppen verwarring, weinig lijnen scheppen duidelijkheid en versimpeling. Visuele versimpeling is weldadig, juist in een wereld vol beeld en informatie. We willen ons niet in het metaverse ophouden, we verlangen naar het werkelijke, het haptische, het echte, het opmerkelijke. Digitalisering blijft een stuwende kracht achter maatschappelijke en creatieve ontwikkeling, maar voor designers blijft de maatstaf voor vormgeving de werkelijke wereld met zijn hoeken, randen, oppervlakken - en emoties."
Uitzicht vanuit de brandweerkazerne op de productiehal van Álvaro Siza op de Vitra Campus. De Portugees telt tot de belangrijkste moderne Europese architecten.
Henrik Wenders (links), Head of Brand AUDI AG, in gesprek met Mateo Kries in het kijkdepot van Vitra.
Uitzicht vanuit de brandweerkazerne op de productiehal van Álvaro Siza op de Vitra Campus. De Portugees telt tot de belangrijkste moderne Europese architecten.
Henrik Wenders (links), Head of Brand AUDI AG, in gesprek met Mateo Kries in het kijkdepot van Vitra.
"Soms, nee meestal, is minder design beter. We hebben geen nieuwe behoeften nodig, maar nieuwe ontplooiingsmogelijkheden. Designers zullen leren om ook eens een keer iets niet te ontwerpen, of een product niet te introduceren. Aan de houding van Dieter Rams is niets toe te voegen: zo weinig mogelijk design."