1300x551_S-tronic.jpg

S tronic

Waarom twee koppelingen? Om dubbel te besparen: tijd en energie. De versnellingsbak met dubbele koppeling maakt sneller schakelen mogelijk zonder voelbare trekkrachtonderbreking.

Al in 1985 testte Walter Röhrl deze techniek in de Sport quattro S1. Hij was direct enthousiast. Enthousiasme, dat Audi rijders tot op de dag van vandaag met hem delen. De moderne S tronic schakelt immers bliksemsnel. Twee lamellenkoppelingen bedienen elk een eigen rijtje versnellingen. Accelereert de auto bijvoorbeeld in III, dan is in de tweede deeltransmissie IV alvast ingelegd. Het schakelen verloopt zeer snel dankzij het wisselen van koppeling. De eerste ontkoppelt, de tweede maakt verbinding. Dit gebeurt in slechts enkele honderdste seconden en vrijwel zonder onderbreking van de trekkracht. Zo soepel en comfortabel, dat de bestuurder het amper merkt.
00:00 | 00:00

De S tronic combineert de efficiency en sportiviteit van een conventionele handgeschakelde versnellingsbak met het comfort van een moderne automaat

Het schakelgevoel is altijd exact en sportief, in de volautomatische stand met keuze uit D (Drive) en S (Sport) en handmatig schakelend met de transmissiehendel of de optionele schakelpaddels achter het stuurwiel. Behalve dynamisch is de S tronic ook efficiënt. Deze versnellingsbak draagt bij aan een lager verbruik en een geringere uitstoot.
Voorsprong door techniek 05_Connect.jpg

Voorsprong door techniek, daar staan wij voor. Maar we hebben nog veel meer te bieden. Ervaar zelf wat Audi allemaal in huis heeft.