1300x551_Audi-Valvelift.jpg


Audi valvelift system

Alle motorbouwers streven naar meer vermogen en trekkracht en een lager verbruik. Met het Audi Valvelift System (AVS) is Audi daar een stuk dichterbij gekomen.

Audi gebruikt deze innovatieve technologie in twee varianten. In de V6 FSI-motoren met een inhoud van 2,8 of 3,2 liter is deze aan de kant van de inlaatkleppen te vinden. Daar regelt het systeem met twee lichthoogtes de hoeveelheid lucht die de kleppen binnenlaten. De smoorklep blijft meestal volledig geopend. Smoorklepverliezen, ofwel minder efficiency omdat de aangezogen lucht tegen een gesloten of gedeeltelijk gesloten klep aankomt, vervallen grotendeels. De motor kan vrij ademen, levert meer vermogen en een hoger koppel en verbruikt minder.
00:00 | 00:00
In de 2.0 TFSI is het AVS juist aan de uitlaatzijde aanwezig. Door de openingsduur van de kleppen te vergroten, is in de turbomotor met name bij lage toerentallen meer vers mengsel in de cilinders te krijgen. De verbrandingsgassen worden namelijk sneller afgevoerd en de toevoer naar de turbo verbetert. Een hoger koppel, een nog dynamischer aanspreken en daardoor veel meer soepelheid zijn het resultaat. Het systeem bezorgt de bestuurder dus duidelijk meer rijplezier. Bovendien zijn dankzij het AVS langere overbrengingsverhoudingen mogelijk, waar het brandstofverbruik merkbaar van profiteert.
Voorsprong door techniek 05_Connect.jpg

Voorsprong door techniek, daar staan wij voor. Maar we hebben nog veel meer te bieden. Ervaar zelf wat Audi allemaal in huis heeft.

De wereld van quattro 320x160-quattro.jpg

Ontdek de wereld van quattro en ervaar de unieke technologie.