1300x551_multitronic-alle-varianten.jpg

multitronic

De traploze multitronic automaat combineert het hoge rijcomfort van een automaat met een doeltreffende werking.

De bestuurder kan naar wens handmatig ingrijpen. Afhankelijk van de uitvoering zijn er tot acht gesimuleerde verzetten. In de automaatstand berekent het dynamisch regelprogramma DRP de overbrenging afhankelijk van de belasting en optimaal afgestemd op de bestuurder en rijomstandigheden.

De technische basis voor de multitronic is een stalen ketting met schakellamellen, die voor de krachtoverdracht zorgt. Deze ketting loopt in een oliebad tussen twee variabele, conische poelies. Dankzij die poelies zijn als het ware oneindig veel overbrengingsverhoudingen mogelijk. De adaptieve sturing aan de hand van parameters zorgt ervoor dat de multitronic steeds in een optimaal toerengebied werkzaam is. Hierdoor is comfortabeler accelereren mogelijk dan met gebruikelijke automaten. Omdat de werking op het beste werkingsbereik is gericht, is het brandstofverbruik bovendien voor een deel lager dan met een handgeschakelde versnellingsbak.
00:00 | 00:00