First-class-stoelen > Toekomst > Audi Nederland
Audi Nederland Toekomst
First-class-stoelen

First-class-stoelen

Ontwerper Rafael Falkenburger beschrijft de unieke eigenschappen van de stoelen in de Audi urbansphere concept. Die bieden first-class comfort en zijn onderdeel van een nieuw interieurconcept.

Tekst: Bernd Zerelles – Vertaling: Stefan Wilms – Foto's: AUDI AG Leestijd: 5 minuten

De afgebeelde auto is een studiemodel en niet leverbaar als productiemodel.

Een highlight in het Audi urbansphere concept-interieur zijn de stoelen, ontworpen voor first-class comfort.

De nieuwe Audi urbansphere concept is een rijdende lounge. Mogen we jouw ontwerpbijdrage nog steeds een autostoel noemen of zitten we in de hoek van meubeldesign?
Allebei. In conceptcars draait het in toenemende mate om het meubilair. De tijd die we tegenwoordig in de auto doorbrengen, is niet alleen meer gericht op van A naar B gaan. Je kunt ook andere dingen doen. Daarom zoeken we een thuisbeleving; die heeft bij ons prioriteit. Immers, als je veel van je tijd onderweg bent, wil je cocoonen in een stille, afgeschermde en aantrekkelijke ruimte.

Gedurende die tijd heb je letterlijk contact met je stoel. Daarom zijn het ontwerp ervan, de ergonomie en het comfort enorm belangrijk. Ik vergelijk dit graag met een paar goede schoenen. Hoe stijlvol ze ook zijn, je zult ze alleen regelmatig dragen als ze prettig zitten. Datzelfde geldt voor onze stoelen. Dankzij de uitgebreide functies zijn ze niet alleen een integraal deel van het auto-interieur, maar ook op zichzelf staande sculpturen. Een stoel zoals deze misstaat niet in een woonkamer.

Rafael Falkenburger is interieurdesigner bij Audi en ontwerpt de stoelen van de auto's.
Een schets van een autostoel in de Audi urbansphere concept.

Deze stoel misstaat niet in de woonkamer

Rafael Falkenburger

Geldt het adagium 'vorm volgt functie' bij uitstek voor stoelen?
Binnen duidelijke esthetische randvoorwaarden zijn al onze designkenmerken nauw met elkaar verweven. Hierdoor is sprake van interactie tussen de stoelen en de rest van het interieur. Verder herken je de Audi-designtaal in de strakke lijnen en grote oppervlakken. Net zoals voor het exterieur geldt.

De functie laat zich het eenvoudigste omschrijven als een stoel die alles biedt dat nodig is zonder dat je je ervan bewust bent. De stoel moet een tweede huid zijn, die verkoeling geeft als het warm is en die je opwarmt als je het koud hebt.

Aan welke eisen moet een stoel voldoen voor een studiemodel zoals de Audi urbansphere concept?
Voor de Audi urbansphere concept lag onze focus op de Chinese markt. Tijdens het co-creatieproces met Chinese klanten vertelden zij dat ze zachte, comfortabele stoelen wensen. De uitdaging was om een uitzonderlijk comfortabele stoel te maken die ook duidelijk een Audi-stoel is, maar die overdreven gezegd er niet uitziet als een wolk. Wij verstaan onder  zacht  niet een stoel waarin je wegzinkt. In plaats daarvan hadden we de ambitie om een first-class-stoel te ontwerpen die onze klanten op plezierige wijze verrast. Ze moeten eerst onder de indruk zijn van de looks en acht uur later willen we dat ze tevreden vaststellen dat het comfort ongekend hoog is.

 

Waarmee onderscheiden de first-class-stoelen in de Audi urbansphere concept zich?
Naar mijn mening door hun formele uitstraling, schoonheid en comfort, waardoor ze onweerstaanbaar uitnodigend zijn als je het portier opent. Ze maken hun belofte waar met comfort dat niet alleen aan de materiaalkeuze is te danken, maar bovenal aan hun uiterlijk en zitbeleving. Al bij de eerste blik beseffen klanten dat ze ontspannen kunnen reizen en dat ze onderweg even aan hun stressvolle leven kunnen ontsnappen.

Omdat ze niet direct zichtbaar zijn, komen alle in de first-class-stoelen geïntegreerde functies dan als een plezierige verrassing. Chinese klanten zitten graag achterin, dus de voorzieningen en multimedia zijn daarop afgestemd. De passagiers weten dat meteen, omdat tijdens het instappen de stoel naar hen toedraait. Op die manier worden ze welkom geheten en is het gemakkelijker om in het ruime interieur plaats te nemen en uit te stappen.

Welke stoelfuncties zijn er voor onderweg?
Elke passagier beschikt over een eigen comfortzone. Er is een digitale personal assistant die de mensen begroet en bijvoorbeeld het gezicht scant om aan de hand van de pupilgrootte het stressniveau te bepalen. Het systeem kan dan suggesties doen zoals de relax-modus met sfeerverlichting, muziek en meditatie.

In de relax-modus schuift de stoel in de ligstand. Een onder de zitting verborgen voetsteun komt tevoorschijn. Dankzij de privacy-ombouw genieten de achterinzittenden van rust en afscherming.

Reizen in de Audi urbansphere concept is een veelomvattende beleving

Rafael Falkenburger

De Audi urbansphere concept heeft het grootste Audi-interieur tot nu toe. Elke stoel draait als onderdeel van het first-class comfort.

Wat is de privacy-ombouw?
Dat is een instelbaar kraagelement op de achterstoelen. De inzittenden kunnen dit bedienen via eye-tracking. De privacy-ombouw draagt bij aan een extra cocooning-effect. Als je de rand 25 graden naar binnen buigt, kun je ongestoord telefoneren, via de ingebouwde luidsprekers muziek beluisteren of simpelweg ontspannen in een schermloze omgeving.

Voor contact met de medereizigers is de ombouw naar buiten te buigen, terwijl de stoel tegelijkertijd naar binnen draait en er een lounge-setup ontstaat. Ideaal voor een vriendelijk gesprek met een drankje erbij. Dankzij de vele opties en functies is reizen in de Audi urbansphere concept een veelomvattende beleving.