Met de sphere-conceptcars geeft Audi de toekomst van mobiliteit vorm. Hildegard Wortmann, lid van de raad van bestuur van Audi, vertelt ons hoe duurzaam Audi daarbij te werk gaat.
De afgebeelde auto's zijn studiemodellen en niet leverbaar als productiemodel.
Hildegard Wortmann is lid van de raad van bestuur van AUDI AG voor distributie en marketing, en lid van de raad van bestuur van het Volkswagen-concern.
Hildegard Wortmann is lid van de raad van bestuur van AUDI AG voor distributie en marketing, en lid van de raad van bestuur van het Volkswagen-concern.
Mevrouw Wortmann, Audi heeft de afgelopen maanden drie sphere-conceptcars gepresenteerd: de Audi skysphere concept, de Audi grandsphere concept en de Audi urbansphere concept. Wat is de gemeenschappelijke noemer van deze drie auto's?
Deze drie conceptcars vertegenwoordigen onze merkstrategie. Ze laten zien hoe we ons de toekomst van progressieve premium mobiliteit voorstellen. De gemeenschappelijke woordstam 'sphere' (sfeer) in de modelnamen van deze auto's benadrukt de focus van alle drie de ontwerpen op het nieuwe interieurconcept en het algehele ecosysteem voor een nieuwe belevingswereld aan boord.
De Audi skysphere concept laat zien hoe spannende technologie en design elkaar inspireren. In de Audi grandsphere concept wordt het geheel nieuwe interieur een ruime eersteklas lounge. De Audi urbansphere concept is de grootste conceptcar van de sphere-serie tot nu toe. Het hightech-aanbod en de royale binnenruimte zorgen voor een comfortbeleving van uitzonderlijke klasse.
Bij de vormgeving van de Audi grandsphere concept staat het interieur in het middelpunt. Als de Audi grandsphere concept in de geautomatiseerde rijmodus wordt gezet, worden het stuur en de pedalen ingeklapt. Zo kunnen passagiers de ruimte in de auto gebruiken om te communiceren, ontspannen, werken of om zich even terug te trekken.
Bij de vormgeving van de Audi grandsphere concept staat het interieur in het middelpunt. Als de Audi grandsphere concept in de geautomatiseerde rijmodus wordt gezet, worden het stuur en de pedalen ingeklapt. Zo kunnen passagiers de ruimte in de auto gebruiken om te communiceren, ontspannen, werken of om zich even terug te trekken.
U heeft het in het kader van de Audi sphere-conceptcars over nieuwe belevingsruimten, een soort tweede habitat, die de voertuigen bieden. Hoe bedoelt u dat?
Het gaat ons om high-class door middel van hightech. Alle drie de conceptcars rijden volledig elektrisch. Maar e-mobiliteit staat in eerste instantie voor een aandrijfvorm. Het is belangrijk om een stap vooruit te denken.
Geautomatiseerd rijden kan wel eens de volgende grote gamechanger worden. Daardoor ontstaan er volledig nieuwe mogelijkheden bij het ontwerpen van auto-interieurs. Dit deel van de auto verandert nu meer dan ooit in de afgelopen decennia. Klassieke auto's werden altijd van buiten naar binnen ontworpen – eerst werkten ze aan het exterieurontwerp en vervolgens werd het interieur vormgegeven. Dit is nu omgekeerd: door uit te gaan van de leefruimte ontwerpt Audi auto's nu van binnen naar buiten.
Bovendien is geautomatiseerd rijden zo belangrijk omdat het tijd bespaart, en tijd is een van onze kostbaarste dingen. Als we onderweg niet op het verkeer hoeven te letten, kunnen we ons op andere zaken richten. Elk sphere-conceptcar is een ruimte die mensen tijdens de rit nieuwe ervaringen biedt.
De focus ligt op de wensen van de inzittenden en een hoogwaardige beleving. Daarom was in de ontwerpfases het interieur zo belangrijk. De aankleding en inrichting van de conceptcars is het vertrekpunt voor een geheel nieuw autoconcept.
Hildegard Wortmann
Het luxueuze first-class interieur van de Audi urbansphere concept is tot nu toe het ruimste interieur van Audi. Het lounge-ontwerp biedt een exclusieve privacysfeer tijdens de uren in het verkeer.
Het luxueuze first-class interieur van de Audi urbansphere concept is tot nu toe het ruimste interieur van Audi. Het lounge-ontwerp biedt een exclusieve privacysfeer tijdens de uren in het verkeer.
In de vorm van co-creatie heeft Audi voor het eerst rekening gehouden met wensen van potentiële klanten. Zij konden meedenken tijdens enkele fasen van het ontwerpproces. Ziet u op dat gebied meer mogelijkheden voor de toekomst?
Tijdens het vormgeven van de Audi urbansphere concept hebben we met deze procedure gewerkt. De auto is op maat gemaakt voor vervoer in de megasteden in China. Daarom hebben we bij de vormgeving speciaal geselecteerde Chinese trendreceivers en potentiële klanten betrokken. Zo is dus al in een heel vroeg ontwikkelingsstadium van de auto rekening te houden met behoeften van de klant.
Hoofdontwerper Marc Lichte en zijn team waren enthousiast over co-creatie. Omdat de mens in ons denken en doen centraal staat, kunnen wij ons heel goed voorstellen om in de toekomst vaker met co-creatie te werken.
In het premium segment van mode, wonen, reizen en vrije tijd is duurzaamheid steeds belangrijker. Is dit terug te zien in de drie sphere-conceptcars?
Ja, in de mode, zelfs in de fast fashion, heb je nu duurzame collecties. Deze ontwikkeling naar algehele duurzaamheid vindt overal plaats. In het verleden was het belangrijk om motoren te ontwikkelen die misschien een tiende van een seconde sneller accelereerden. Vandaag de dag is het cruciaal om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van de wereld en dus aan de samenleving als geheel. Want het gaat om veel meer.
Klanten zijn zeer goed geïnformeerd en willen weten hoe duurzaam de hele waardeketen van een bedrijf is. Hun twijfel over merken die niet verduurzamen, is legitiem. Bedrijven die niet voldoen aan de ESG-criteria, dus op het gebied van milieu, sociale kwesties en verantwoord ondernemingsbestuur, zullen in de toekomst niet langer succesvol zijn. Maar het gaat er niet alleen om of de klanten er nu om vragen. We kunnen er niet omheen, en dat is een goede zaak.
We moeten onze verantwoordelijkheid nemen voor de toekomst in de vorm van behoud van onze natuurlijke hulpbronnen, stoppen van klimaatverandering, creëren van banen die nu nodig zijn en gebruik van technologieën die onze samenleving menselijker en veerkrachtiger maken. Deze vooruitgang is urgenter dan ooit.
De volledig elektrische Audi skysphere concept verenigt twee identiteiten in één model. Hij biedt de keuze tussen twee verschillende rijbelevingen: die van een wendbare sportwagen en die van een comfortabele first-class lounge.
De volledig elektrische Audi skysphere concept verenigt twee identiteiten in één model. Hij biedt de keuze tussen twee verschillende rijbelevingen: die van een wendbare sportwagen en die van een comfortabele first-class lounge.
Hoe zou u de transformatie beschrijven die Audi daarbij ondergaat?
Wij hanteren als credo: 'The future is an attitude.' De auto-industrie ondergaat de grootste verandering in haar bestaan. Die kunnen wij aan en wij hebben het in ons om mede de koers te bepalen. Besef wel: de kansen zijn net zo groot als de uitdagingen. Maar we hebben geen keus, omdat we als bedrijf verantwoordelijkheid dragen.
Duurzame veranderingen zijn nodig. Stil blijven staan is geen optie. Gewoon afwachten wat de toekomst brengt ook niet. De feiten laten zien: de toekomst is elektrisch. Er zijn geen alternatieven die in gelijke mate kunnen bijdragen aan een verlaging van de uitstoot. Dit is onze laatste kans wat de klimaatverandering betreft. Uitstel is niet langer mogelijk.
Ik ben blij dat we bij Audi zo vroeg begonnen zijn met de ontwikkeling van elektrische modellen. De combinatie van volledig elektrisch rijden en digitalisering biedt de mogelijkheid om de wereld van de mobiliteit te veranderen.
Hildegard Wortmann
De sphere-conceptcars zijn op de toekomst gerichte ontwerpen. Wat gaan we daarvan terugzien in seriemodellen?
In tegenstelling tot de eerdere Vision-conceptcars bieden de nieuwe studiemodellen geen kijkje in een verre toekomst. Ze presenteren vooral lijnen, technologieën en belevingsruimten die al vanaf midden dit decennium in de eerste Audi-productiemodellen terugkeren.
Audi komt met steeds meer volledig elektrische modellen. Wat vinden klanten daarvan?
Onze beslissing om al in een vroeg stadium in te zetten op duurzame, elektrische mobiliteit is volledig omarmd door onze klanten. In 2021 groeide onze verkoop van volledig elektrische modellen met 57,5 procent. Dit momentum proberen we vast te houden door ons aanbod systematisch uit te breiden.
Afgelopen jaar hebben we ons elektrische portfolio meer dan verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder. Tegen 2026 heeft Audi meer dan twintig volledig elektrische modellen in het gamma. Vanaf dan introduceren we alleen nog puur elektrische auto's. En vanaf 2027 hebben we in alle belangrijke segmenten een elektrische auto. Ik zie het als mijn plicht om deze voorsprong waar te maken. Wij twijfelen er niet aan: de toekomst is elektrisch. We merken steeds vaker dat klanten van Audi verwachten hierin een duidelijke positie in te nemen. Bedrijven moeten waarmaken wat ze beloven, ook op het gebied van verduurzaming. Dat is precies wat we doen.