Audi activesphere concept: gemaakt voor een actieve leefstijl > Toekomst > Audi Nederland
Audi Nederland Toekomst
Audi activesphere concept: gemaakt voor een actieve leefstijl

Audi activesphere concept: gemaakt voor een actieve leefstijl

Sportief, gepassioneerd en elegant: de vierde Audi Sphere-conceptcar is een transformeerbare crossover-coupé met quattro-aandrijving en een innovatief bedieningsconcept.

Tekst: AUDI AG – Vertaling: Stefan Wilms – Foto's: Ole Westermann Leestijd: 7 minuten

De afgebeelde auto is een studiemodel en niet leverbaar als productiemodel.

De Audi activesphere concept is een elegant Sportback-ontwerp met een kenmerkende Audi-coupé-achterkant en een laag dak. De grote 22-inchwielen, forse bodemspeling en dynamische daklijn bepalen zijn sportieve proporties.De Audi activesphere concept is een elegant Sportback-ontwerp met een kenmerkende Audi-coupé-achterkant en een laag dak. De grote 22-inchwielen, forse bodemspeling en dynamische daklijn bepalen zijn sportieve proporties.

Na de studiemodellen Audi skysphere concept (een roadster), Audi grandsphere concept (een grote sedan) en Audi urbansphere concept (ontworpen voor zijn ruimtebeleving), presenteert Audi de vierde volledig elektrische Sphere-concept. De Audi activesphere concept is geknipt voor een actieve leefstijl.

Met de Sphere-conceptcars geeft Audi zijn visie weer op auto’s van de toekomst. Net zoals zijn Sphere-naamgenoten laat de Audi activesphere concept de bestuurder de keuze uit actief rijden met stuur en pedalen of geautomatiseerd rijden waarbij de techniek het werk doet.

De grote glasoppervlakken zijn beeldbepalend voor de Audi activesphere concept. Via het glas is er een mooie verbinding vanuit het auto-interieur met de buitenwereld. Niet alleen het dak is doorzichtig, maar voor het eerst ook de bekende Audi Singleframe. In de naar binnen lopende delen onderin de deuren zitten eveneens glaspanelen, voor ongeëvenaard uitzicht op offroad-trajecten.

De carrosserie bestaat voor een groot deel uit glazen oppervlakken, zodat er bijna geen verschil is tussen in de auto zitten en de wereld erbuiten.De carrosserie bestaat voor een groot deel uit glazen oppervlakken, zodat er bijna geen verschil is tussen in de auto zitten en de wereld erbuiten.
Op de Audi activesphere concept is de bekende Audi Singleframe ook doorzichtig.Op de Audi activesphere concept is de bekende Audi Singleframe ook doorzichtig.
Het dashboard van de Audi activesphere concept.Het dashboard van de Audi activesphere concept.

Sportback en pick-up ineen

De achtersectie van de elegante en luxueuze coupé is ingericht op de actieve leefwijze van de doelgroep. Van de Sportback-achterzijde is een open laadruimte te maken. Daartoe schuift de achterruit naar boven over het dak en het onderste opstaande deel klapt open, net zoals de klep van een pick-up truck. Ideaal om fietsen mee te nemen. De wielgoten zijn al aanwezig! Surfplanken, snowboards of andere sportuitrusting kan natuurlijk ook mee.

In de pick-upconfiguratie beschermt een glaspaneel achter de twee achterstoelen het interieur tegen weer en wind. Dit heeft vanzelfsprekend geen enkele invloed op de zitruimte op de vier ruimbemeten stoelen.

Na deze transformatie blijven de elegantie en sportiviteit van het Sportback-silhouet behouden. Datzelfde geldt voor situaties waarin ski’s worden meegenomen, want de auto is voorzien van uitklapbare skidragers. Die zitten in het dak en zijn amper te zien. Voor makkelijk vastklikken en losmaken van de wintersportuitrusting schuiven de dragers een stuk naar onderen en boven.

Als de Sportback transformeert naar transportwonder, komen de fietshouders in de laadvloer goed van pas. In dit geval gaan er elektrische mountainbikes mee.Als de Sportback transformeert naar transportwonder, komen de fietshouders in de laadvloer goed van pas. In dit geval gaan er elektrische mountainbikes mee.
Met een wielbasis van 2,97 meter is sprake van een zeer ruim interieur waarin iedereen veel beenruimte heeft.Met een wielbasis van 2,97 meter is sprake van een zeer ruim interieur waarin iedereen veel beenruimte heeft.

Hij transformeert van onroad-coupé naar offroad-SUV

 

quattro-prestaties

Als de Audi activesphere concept overschakelt naar de offroadmodus, neemt de bodemspeling van 208 millimeter toe met nog eens 40 millimeter. In de metaalranden rondom scharnieren de spijlen open, als signaal naar de buitenwereld dat de auto offroad gaat.

Vanzelfsprekend toont de Audi activesphere concept niet alleen optisch dat hij in ruw terrein kan rijden, maar maakt hij dat ook echt mogelijk dankzij de elektronisch geregelde quattro-vierwielaandrijving. Twee elektromotoren, een op de vooras en een achter, leveren samen 325 kW en 720 Nm. Zoals bij elke elektrische auto is dat koppel meteen beschikbaar.

In de bodem tussen beide assen ligt een 100 kWh-accu die onderdeel is van een 800-voltsysteem. Snelladen kan met maximaal 270 kW.

Ook de velgen van de Audi activesphere concept zijn aangepast aan de quattro-prestaties. Voor een goede stroomlijn zijn de velgen op de weg helemaal dicht, maar in het terrein openen segmenten zich voor extra remventilatie.

In de offroadstand groeit de bodemspeling met 4 centimeter. Metalen spijlen in de voor-, zij- en achterkant schuiven open.In de offroadstand groeit de bodemspeling met 4 centimeter. Metalen spijlen in de voor-, zij- en achterkant schuiven open.
Mixed-reality-bril in de Audi activesphere concept.Mixed-reality-bril in de Audi activesphere concept.

De fysieke en digitale wereld worden één

 

Bekijk het door een mixed-reality-bril

Met mixed-reality-brillen gebruiken de inzittenden virtuele bedieningselementen en menu’s. Deze zijn al naar gelang de context met de bril zichtbaar. Als de inzittenden naar een gebruikersinterface kijken, herkent het systeem hun bedoeling en worden de overeenkomende functies ingeschakeld. Dankzij tussenliggende gebruiksniveaus is altijd sprake van een gebruiksvriendelijke bediening, ook als het complexe instellingen betreft. De ruimtelijke, op bewegingen gebaseerde interactie past zich aan de gebruikers aan en reageert razendsnel.

Deze innovatieve technologie biedt ongekende mogelijkheden. In de offroadmodus zijn highres 3D-landschapskenmerken denkbaar die binnen het blikveld op de echte wereld worden geprojecteerd. Navigatie-aanwijzingen en locatie-informatie zijn ook voorstelbaar. De brillen zouden zelfs buiten de auto te gebruiken moeten zijn, bijvoorbeeld tijdens mountainbiketochten of freestyle skiën. Ideaal om spannende actie te combineren met nuttige informatie.

Voor het vervoer van ski’s zitten er wegklapbare skidragers middenin het dak van de Audi activesphere concept.Voor het vervoer van ski’s zitten er wegklapbare skidragers middenin het dak van de Audi activesphere concept.