Augmented reality > Toekomst > Audi Nederland
Audi Nederland Toekomst
Augmented reality

Augmented reality

In de Audi activesphere concept gebruiken inzittenden mixed-reality-brillen om de fysieke werkelijkheid naadloos te combineren met de digitale wereld. Een gesprek met Sid Odedra, Head of UI/UX Design Audi, over deze nieuwe dimensie tussen auto, gebruiker en omgeving.

Tekst: Bernd Zerelles - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's : Matthias Ziegler Leestijd: 7 minuten

Sid Odedra bij een digitale projectie.Sid Odedra bij een digitale projectie.

Rijden we binnenkort allemaal rond met een mixed-reality-bril?
Veel conceptcars schilderen een toekomstvisie die hopelijk ooit werkelijkheid wordt. Ik wil laten zien hoe dichtbij we daar eigenlijk al zijn en ik wil dit tastbaar maken.

Bij Audi betekent ‘Voorsprong door techniek’ op het vlak van user interface design (UI) en user experience design (UX) dat we voorop willen lopen met deze technologieën en dat we ze toepassen om de gebruikerservaring te versterken. Bij ons zijn UI en UX niet slechts gespreksonderwerpen.

Uw baas, Marc Lichte, Head of Design Audi, zegt dat design begint en eindigt met UI/UX. Wat bedoelt hij daarmee?
Ik beschouw UI/UX als de boekensteunen van een proces. Hoe communiceert de technologie met de mensen? Welke ervaring levert dit op? UX, de user experience (gebruikerservaring), begint altijd met het begrijpen van de gebruiker. We moeten weten welk probleem we willen oplossen.

Als we het probleem kennen, ontwikkelen we oplossingen vanuit de gebruiker. Alle ontwerpteams zijn hierbij betrokken. En dan is er aan de andere kant nog UI, de user interface (gebruikersinterface). Dat is het punt waarop het product of het apparaat de mens ontmoet.

Hoe gaat UI/UX onze autobeleving veranderen?
Audi heeft meer dan honderd jaar ervaring met auto’s maken. Pas in de laatste tien jaar is UI/UX toegevoegd.

Nu zitten we pas echt in een transformatieproces waarin UI/UX het hart van het product wordt. We hebben allemaal een apparaat in onze zak of om onze pols. In deze context zijn twee vragen belangrijk: is het een nuttig product? En zorgt het voor een positieve ervaring?

Diezelfde vragen moeten we over een auto stellen. Ik vind ‘experience device’, de omschrijving die Audi voor zijn conceptauto’s heeft gekozen, een hele goede. De auto is gewoon onderdeel van ons digitale ecosysteem.

Portretfoto van Sid Odedra.Portretfoto van Sid Odedra.
Een digitaal landschap met points of interest.Een digitaal landschap met points of interest.

De auto is onderdeel van het digitale ecosysteem

Sid Odedra

Werkt de auto van de toekomst net zoals een smartphone, smartwatch, computer?
Misschien is het woord een beetje belegen, maar inderdaad, ik zou zeker zeggen dat de auto vanuit de gebruiker naadloos moet functioneren. Daarom is het immers zo vanzelfsprekend dat we elke dag al die apparaten gebruiken. Ze zijn gewoonweg heel goed. Ze zijn altijd bijgewerkt en ze werken goed samen, zodat je eenvoudig op het ene apparaat kunt beginnen en op het andere verder gaan.

Een auto moet net zo in ons leven passen als deze apparaten. Als een doelgerichte, naadloze metgezel. De auto moet verschillende dingen kunnen en zich dus aanpassen. Je moet niet het gevoel krijgen dat je de auto op traditionele manier moet bedienen. Hij moet je als het ware tegemoetkomen, net zoals al die apparaten doen.

Met welk technologisch concept gaat dat lukken?
We hebben het over een toekomst waarin apparaten niet meer in je zak of om je pols zitten, maar op je gezicht. Ons systeem draait om geavanceerde mixed-reality-brillen waarmee alle augmented-reality-informatie een wisselwerking aangaat met de wereld om je heen.

Wij beschouwen een MR-bril niet als het zoveelste entertainmentapparaat, iets wat menigeen wel lijkt te doen. Voor ons gaat deze bril over een nieuw informatieniveau in de wereld om ons heen, als ondersteuning bij onze activiteiten.

quattro gevisualiseerd door de mixed-reality-bril.quattro gevisualiseerd door de mixed-reality-bril.
Portretfoto van Sid Odedra met augmented-reality-bril.Portretfoto van Sid Odedra met augmented-reality-bril.

Met de mixed-reality-bril is naadloze interactie mogelijk

Sis Odedra

Hoe werkt dat precies?
In de Audi activesphere concept tonen we de momenteel geavanceerdste toepassing van deze mixed-reality-technologie. Daarin hebben inzittenden een betere ervaring met minder aanwezige technologie in het interieur. We willen dat mensen volledig opgaan in de interface. De technische interface wordt niet langer bepaald door behuizingen, schermen of projecties. We hebben het over de letterlijke betekenis van ergens in opgaan. Jij bent echt het middelpunt van deze wereld die we Audi dimensions noemen.

We willen een grenzeloze ervaring bieden. Informatie is beschikbaar waar en wanneer je wilt.

Het systeem is flexibel, want het kan zich kleiner en groter maken. Als je geen informatie nodig hebt, krimpt de weergave tot minimale grootte. Als informatie belangrijk is, vergroot de gebruikersinterface zich, zodat deze bereikbaar is. Het systeem is dus dermate slim dat het gebruikers halverwege tegemoetkomt, zonder hen met informatie en door interactie te overweldigen.

Bij Audi krijgt het rijkarakter altijd prioriteit. Zelfs in geautomatiseerd rijdende auto’s willen we de best mogelijke rijervaring bieden. We willen inzittenden nieuwe informatie geven die ze nog niet kennen. Bijvoorbeeld tijdens offroad rijden, welke aanvullende informatie komt dan van pas om goed door het terrein te komen?

De informatie die de mixed-reality-bril toont verschilt dus per situatie?
‘Audi dimensions’ telt drie ruimtelijke niveaus, drie informatieniveaus. Op de eerste plaats is er de informatie in de auto, die traditiegetrouw in de buurt van het stuur is te vinden. Ten tweede kunnen we een informatielaag over de voorruit leggen. En tot slot is er een ruimtelijk informatieveld dat zich uitstrekt vanaf de motorkap richting omgeving.

Als de gebruiker offroad rijdt, tonen we informatie over de terreinomstandigheden, de veiligste route, realtime weerinformatie en waarschuwingen voor gevaar. Maar ook bijvoorbeeld hellingspercentages en of er obstakels zijn. Met de MR-bril kun je ook de carrosserie virtueel uitgummen, zodat je de wielen over de ondergrond ziet bewegen. Dat noemen we de quattro vision. Daarmee maken we de quattro-belevenis digitaal zichtbaar. Dat gaat verder dan de pure techniek zelf.

 

Sid Odedra komt uit Londen en is afgestudeerd in Product Design. Verder behaalde hij een master in Design Engineering en promoveerde hij in de robotica met het proefschrift ‘A novel method of sensing and classifying terrain for autonomous unmanned ground vehicles’. Hij heeft creatieve en technische teams geleid met ontwerpers, engineers en robotics engineers in de automotive-, defensie-, entertainment-, mode- en technologiesector en was op die manier betrokken bij toonaangevende internationale projecten. In zijn eigen Londense studio werkte hij aan ‘things that amaze’ door vorm en functie in technologie te combineren. Daarna woonde en werkte hij in Silicon Valley. Nu is Sid Odedra Head of UI/UX Design Audi.

 
Sid Odedra voor de geprojecteerde cockpit van een auto.Sid Odedra voor de geprojecteerde cockpit van een auto.

Wordt het net zo normaal om een mixed-reality-bril mee te nemen als een smartphone?
Ja, want dat is nou juist de kracht van het digitale ecosysteem. Je neemt je eigen devices mee, je bril of een ander apparaat, en benut volop alle mogelijkheden daarvan. De MR-bril is de kern van de belevenis. Het is dus niet een ding dat je in het dashboardkastje legt, maar een aanwinst die je mogelijkheden vergroot.

We zien de auto en het experience device als onderdelen van hetzelfde ecosysteem. De belevenis gaat verder als je uitstapt. Daarom denken we verder dan alleen de auto. Hoe kunnen we onze klanten gedurende de dag op de achtergrond vergezellen, zodat we er zijn als we nodig zijn?

Nieuwe ontwikkelingen floreren alleen als ze in vruchtbare bodem landen. Hoe gaan gebruikers deze technologie omarmen?
Ik ken zo veel prachtige technologieën in andere producten, verbazingwekkende hightech systemen, die zo ingewikkeld zijn dat mensen bang zijn om ze te gebruiken.

De waarde van succesvolle producten is op de eerste plaats dat ze gericht een probleem tackelen, ten tweede dat ze een geweldige oplossing bieden en ten derde dat een breed publiek ermee kan omgaan.

UI en UX moeten natuurlijk een esthetische slimheid bieden die kenmerkend is voor Audi. En ze moeten klanten een beetje stimuleren en vertrouwen geven. Ik vertel mijn team altijd dat we mensen op drie manieren moeten overhalen: met vertrouwen, comfort en gebruiksgemak. En het is een bonus als je daarmee emoties oproept.