Een progressieve en luxe lounge op wielen > Toekomst > Audi Nederland
Audi Nederland Toekomst
Een progressieve en luxe lounge op wielen

Een progressieve en luxe lounge op wielen

De ontwerpers van de Audi grandsphere concept vertellen over de ruimte, beleving en bediening in deze topklasse limousine van de toekomst.

Tekst: AUDI AG – Vertaling: Stefan Wilms – Foto's: Piotr Kożuch
Leestijd: 10 minuten

De afgebeelde auto is een studiemodel en niet leverbaar als productiemodel.

Een Audi-designer kijkt naar het interieur in wording van de Audi grandsphere concept.Een Audi-designer kijkt naar het interieur in wording van de Audi grandsphere concept.

Human-centered design

Achterliggende gedachte tijdens het ontwerpen van de Audi grandsphere concept was om een first-class-lounge op wielen te creëren, ruim, stil en comfortabel. Ook stond in de opdracht dat die ruimtebeleving intact blijft, zowel wanneer de bestuurder zelf rijdt als in de automatische rijstand.

In human-centered design draait het om de mens, wat betekent dat de inzittenden zich niet hoeven aan te passen aan het feit dat ze in een auto onderweg zijn. Zij bepalen wat ze doen: zelf de auto besturen over dit aan de techniek overlaten en intussen ontspannen. Ook even niet op een scherm hoeven kijken past in de first-class beleving. Reizen in de Audi grandsphere concept verandert de status quo.

De ontwerpfase van het interieur voor de Audi grandsphere concept.De ontwerpfase van het interieur voor de Audi grandsphere concept.

First-class voorin

“De grootste verandering die we nu zien bij het ontwerpen van auto-interieurs komt voort uit autonome rijfuncties. Nu draait alles binnenin nog om de actieve rijbeleving en dat verdwijnt ook niet, maar er komt de mogelijkheid bij om de reistijd veel vrijer door te brengen. Voor ons ontwerpers houdt dit in dat we ruimtes bedenken waarin mensen op een nieuwe, unieke manier tijd spenderen. Daarbij hoort ook dat we de first-class beleving die we soms al achterin kennen, nu ook naar de voorstoelen brengen, zoals in de Audi grandsphere.

Het spreekt voor zich dat ruimte en comfort vooropstaan in een interieur dat een first-class reisbeleving belooft. Als de auto in de zelfrijdende modus staat, willen we dat de voorinzittenden zo veel mogelijk ruimte hebben. Daarom kan het stuur naadloos naar voren wegklappen. De bestuurdersstoel schuift dan naar achteren en richting het midden. De bestuurder geniet zo van veel comfort.

Deze beleving wordt versterkt door de vele houtpanelen die voor een warme, natuurlijke sfeer zorgen zodra de deuren gesloten zijn. Rust en ontspanning zijn dan bijna vanzelfsprekend. Het mooie is dat deze ambiance standhoudt als er informatie op de houtoppervlakken wordt geprojecteerd, want ook dan blijft het natuurlijke materiaal zichtbaar. We wensen dat de inzittenden gedurende de rit achterover zitten en zich ontspannen. Ze kunnen de voorbijgaande omgeving rustig in zich opnemen. Daarom hebben we een glazen dak ontworpen dat niet alleen zo veel mogelijk natuurlijk licht binnenlaat, maar ook ongestoord zicht naar buiten biedt. Hierdoor ervaren de reizigers een band met het landschap dat ze doorkruisen.”

– James Nissen, interieurontwerper


Portretfoto van interieurdesigner James Nissen.Portretfoto van interieurdesigner James Nissen.
Een eerste opzet voor het stuur in de Audi grandsphere concept.Een eerste opzet voor het stuur in de Audi grandsphere concept.
Een handgebaar om een functie te bedienen.Een handgebaar om een functie te bedienen.

De bediening van MMI touchless response met gebaren heeft iets magisch

Alexander Bart

Het allerbeste zitcomfort

“Als je de luxe auto’s van vandaag de dag bekijkt, zie je dat je voor het beste zitcomfort achterin moet zijn. Omdat de Audi grandsphere concept ontworpen is voor geautomatiseerd rijden, konden we ook de voorinzittenden op dit hoogstaande comfort trakteren. Achterin hebben we een behaaglijke bank ontworpen en voorin staan losse stoelen.

Met ingeschakelde autonome rijmodus moet deze auto ontspanning naar een nieuw niveau tillen. Dat is mogelijk dankzij de rugleuningen van de voorstoelen die 60 graden naar achteren kunnen overhellen. Vanuit die comfortstand kom je echter never nooit niet bij de bedieningsfuncties. Daarom hebben we het bijzondere MMI touchless response bedacht, voorin ondergebracht in de deurpanelen. Met een rechte zithouding kun je die units aanraken en bedienen. Met de rugleuning achterover gebruik je gesture control. Ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen dat die stoelen over allerlei state of the art technische functies beschikken, van comforthoofdsteunen met ingebouwde luidsprekers voor privégeluidzones tot en met klimaatregeling en massagefuncties.

Wij stonden voor de uitdaging om een stoel te ontwerpen die er altijd mooi uitziet, zowel in de rijstand als in de ontspanningspositie. Hoe we dat voor elkaar hebben gekregen? Met flexibel materiaal in de wangen. Als je de rugleuning achterover klapt, rekt dat flexibele deel uit, zodat de zijkant één dicht geheel blijft. Zet je de leuning weer rechtop, dan schuift dit materiaal terug, net zoals een gordijn dat voor de inzittenden opent als zij de auto instappen.”

– Alexander Bart, stoelontwerper

Voorstoel in de Audi grandsphere concept.Voorstoel in de Audi grandsphere concept.
Portretfoto van stoeldesigner Alexander Bart.Portretfoto van stoeldesigner Alexander Bart.

Fraaie materialen met een verhaal

“De kleuren en materialen in de Audi grandsphere concept vertellen een verhaal van ongecompliceerdheid met emotie. Met behulp van authentieke, duurzame materialen hebben wij een ruimte gecreëerd met een warme, uitnodigende sfeer. Daarbij hebben we ervoor gezorgd dat de kleuren, materialen en aankleding harmonieus en met elkaar in balans zijn. Zelfs een relatief eenvoudig en minimalistisch interieur moet een zekere levendigheid hebben, door de mix van emoties die van de materialen uitgaat. In de geautomatiseerde modus, als het interieur in een lounge verandert, dienen de materialen mee te veranderen, zodat grote oppervlakken natuurlijke, knusse materialen dragen en de techniek naadloos in het interieur is verwerkt. In de Audi grandsphere zitten geen schermen. In plaats daarvan wordt alle informatie op een houtpaneel geprojecteerd. Deze symbiose van fysieke en digitale aspecten levert een prachtig effect op. Het samenspel tussen passagiersinformatie en het houten oppervlak, brengt beide tot leven. Het is een naadloze en oprechte interactie.”


Bekledingstalen.Bekledingstalen.
Materiaaldetails voor de Audi grandsphere concept.Materiaaldetails voor de Audi grandsphere concept.
Portretfoto van designer Ann Catherine Lang.Portretfoto van designer Ann Catherine Lang.

De Audi grandsphere concept is een ruimte met charisma en comfort

Ann Catherine Lang

“Die balans tussen het emotionele en het sublieme is precies wat ik het meest aan de Audi grandsphere waardeer. Het kleurenschema voor de stoelen, armsteunen en rondomlopende houtpanelen bestaat uit zachte, warme grijstinten. In combinatie met de accentkleur ‘glazed plum’ in diverse nuances en van diverse materialen op de stoelzij- en -achterkanten, haakt dit kleurenpalet aan op huidige trends in de architectuur, mode en meubeldesign. De inzittenden moeten het auto-interieur als een woonkamer ervaren, omringd door materialen waar ze zich prettig bij voelen.”

– Ann Catherine Lang, colour & trim designer

De Audi grandsphere concept.De Audi grandsphere concept.