Audi loopt al meer dan tien jaar voorop in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Langdurige research en heel veel tests hebben voor baanbrekende technologie gezorgd. Met autonoom rijden heeft Audi twee records in handen: dat van de langste afstand op snelwegen en het ronderecord op een racecircuit. In 2016 werd het level-2-systeem Traffic Jam Assist geïntroduceerd en in 2017 volgt level-3-versie Traffic Jam Pilot.
De introductie van geautomatiseerd rijdende voertuigen kan een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid leveren. Vierennegentig procent van de ongevallen is aan menselijke fouten te wijten.
De Audi piloted driving-technologie voldoet aan de strengste veiligheidsnormen. Automobilisten kunnen sturen, remmen, accelereren en manoeuvreren aan de techniek overlaten. De sensoren, camera’s, laserscanners en kunstmatige intelligentie zijn zelfs in staat om de directe omgeving in de gaten te houden, zodat de auto zich zelfstandig tussen ander snelwegverkeer voortbeweegt.
Om volledig zelfrijdende auto’s mogelijk te maken, moeten autofabrikanten open zijn over wat de technologie wel en niet kan. Ook moet duidelijk zijn wanneer nieuwe technieken op de markt komen die weer een stapje verder gaan dan de vorige. Audi is altijd een koploper geweest met autonoom rijden en zal dat ook blijven. De veranderingen in mobiliteit zullen het verkeer veiliger en efficiënter maken.
Krappe parkeerruimtes vergen stuurmanskunst. Smalle parkeerplekken en garages zijn onhandig omdat je dan moeilijk in en uit de auto komt. Voor beide uitdagingen heeft Audi een oplossing. Dankzij de technologie voor autonoom rijden is de auto via de afstandsbediening annex autosleutel of via de smartphone naar zijn plek te dirigeren. De bestuurder kan van buitenaf toekijken hoe de Audi zichzelf op een krappe of smalle plek parkeert.