De geschiedenis van autonoom rijden

De geschiedenis van autonoom rijden

Audi loopt al meer dan tien jaar voorop in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Langdurige research en heel veel tests hebben voor baanbrekende technologie gezorgd. Met autonoom rijden heeft Audi twee records in handen: dat van de langste afstand op snelwegen en het ronderecord op een racecircuit. In 2016 werd het level-2-systeem Traffic Jam Assist geïntroduceerd en in 2017 volgt level-3-versie Traffic Jam Pilot.

De introductie van geautomatiseerd rijdende voertuigen kan een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid leveren. Vierennegentig procent van de ongevallen is aan menselijke fouten te wijten.

De Audi piloted driving-technologie voldoet aan de strengste veiligheidsnormen. Automobilisten kunnen sturen, remmen, accelereren en manoeuvreren aan de techniek overlaten. De sensoren, camera’s, laserscanners en kunstmatige intelligentie zijn zelfs in staat om de directe omgeving in de gaten te houden, zodat de auto zich zelfstandig tussen ander snelwegverkeer voortbeweegt.

Om volledig zelfrijdende auto’s mogelijk te maken, moeten autofabrikanten open zijn over wat de technologie wel en niet kan. Ook moet duidelijk zijn wanneer nieuwe technieken op de markt komen die weer een stapje verder gaan dan de vorige. Audi is altijd een koploper geweest met autonoom rijden en zal dat ook blijven. De veranderingen in mobiliteit zullen het verkeer veiliger en efficiënter maken.

563x317_piloted-driving-lab-vorschau-video-alexandra.jpg

De recente ontwikkelingen van Audi piloted driving

  • In 2005 leggen Audi en de Californische Stanford-universiteit als snelste een traject van bijna 250 kilometer af, waarmee ze dat jaar de DARPA Grand Challenge voor zelfrijdende auto’s winnen.
  • In 2009 vestigt een Audi TTS het wereldsnelheidsrecord voor zelfrijdende auto’s: 210 km/h.
  • In 2010 rijdt dezelfde Audi TTS zonder bestuurder naar de top van Pikes Peak in Colorado.
  • In 2013 test Audi in Nevada als eerste automerk met autonoom rijden op de openbare weg.
  • In 2014 volgen Californië en Florida. Ook in Californië is Audi de eerste die toestemming krijgt voor testwerk tussen ander verkeer. Op het circuit van Hockenheim legt de Audi RS 7 piloted driving concept zonder bestuurder een ronde op racesnelheid af.
  • In 2015 mag Audi in de VS als eerste de weg op met Highway Pilot-technologie, zonder dat er een technisch expert achter het stuur zit. Tijdens deze test rijdt een Audi A7 van Silicon Valley in Californië naar de jaarlijkse techbeurs CES in Las Vegas, Nevada. De A7 piloted driving concept test ook in Duitsland (Autobahn A9) en in China (stadsverkeer Shanghai).
  • In 2016 brengt Audi in de vorm van Traffic Jam Assist niveau-2-automatisering op de markt. Daarmee kunnen de Audi A4 en Q7 gedurende vijftien seconden op langzamere snelheid handenvrij rijden. De bestuurder moet blijven opletten en ingrijpen indien nodig.
  • In 2017 kondigt Audi tijdens de CES een samenwerking met NVIDIA aan. Beide merken willen vanaf 2020 kunstmatige intelligentie gebruiken in verregaand geautomatiseerde auto’s. Een Audi Q7 piloted driving-testmodel laat de vooruitgang zien op het gebied van deep learning.

De nabije toekomst van autonoom rijden met Audi

Audi introduceerde in 2016 Traffic Jam Assist in de A4 en Q7. Er zijn vijf niveaus van autonoom rijden en die techniek komt overeen met niveau 2. Beide modellen kunnen op langzamere snelheid vijftien seconden achter elkaar handenvrij rijden. De bestuurder moet blijven opletten en indien nodig zelf in actie komen.

In 2017 komt Audi in de volgende generatie Audi A8 met Traffic Jam Pilot. Dat is een level-3-systeem en Audi is daar naar verwachting de eerste mee. Bestuurders hebben dan de mogelijkheid om tot een snelheid van zo’n 55 km/h handsfree te rijden. Daarbij houdt de auto zelf belangrijke restricties in acht. Zo is een voorwaarde dat dit autonoom rijden op een snelweg gebeurt.

In 2020 wil Audi op de markt komen met een niveau 3 Highway Pilot. Daarmee kan de auto op snelwegen ook zelfstandig van rijstrook wisselen om andere voertuigen in te halen.
Lees meer over de vijf niveaus van autonoom rijden

Parkeren en autonoom rijden

Krappe parkeerruimtes vergen stuurmanskunst. Smalle parkeerplekken en garages zijn onhandig omdat je dan moeilijk in en uit de auto komt. Voor beide uitdagingen heeft Audi een oplossing. Dankzij de technologie voor autonoom rijden is de auto via de afstandsbediening annex autosleutel of via de smartphone naar zijn plek te dirigeren. De bestuurder kan van buitenaf toekijken hoe de Audi zichzelf op een krappe of smalle plek parkeert.