Wat lang geleden begon met de cruise control zal ooit eindigen met “Kijk mama, zonder handen”. Auto´s die zelfstandig aan het verkeer deelnemen komen eraan. In stapjes, want mens, machine en maatschappij moeten eraan wennen. Bovendien is het werk nog niet af. Autofabrikanten en wetgevers hebben de technische ontwikkelingen ingedeeld in vijf categorieën.
De nieuwe A8, die nu al geschikt is voor ‘hoog autonoom’ rijden (level 3). Met de concept cars Elaine (level 4) en Aicon (volledig autonoom, level 5) toont Audi de volgende, fascinerende stappen.
Afremmen, versnellen, volledig tot stilstand komen, weer optrekken en van rijstrook wisselen. En dat zonder dat u het stuur in uw handen heeft of met de voeten over de pedalen danst. De volledig nieuwe Audi A8 die eind 2017 debuteert kan straks in fileverkeer ook wel zonder u. Dankzij een supersnelle NVIDIA Tegra K1-processor, zFAS, een centraal besturingssysteem voor alle elektronica die bij het rijden assisteert en een geavanceerde camera inclusief beeldbewerkingssoftware is Audi namelijk klaar voor fase drie op weg naar volledig autonoom rijden. Welkom in de toekomst, anno nu.
Autonoom rijden draait voor een groot deel om sensoren en camera's. Die zitten vaak al op huidige auto's, zoals parkeersensoren en een achteruitrijcamera.
Samenwerken is het devies. De radarsensoren van de adaptive cruise control geven het rekenbrein informatie over voorliggers. Die kennis is ook belangrijk voor autonoom rijden.
Zelfrijdend in vijf smaken | |
1. Assistentie | De auto kan een deeltaak zelf verrichten, zoals sturen of remmen/accelereren. De bestuurder blijft de belangrijkste factor aan boord. |
2. Gedeeltelijk autonoom |
De auto kan diverse dingen tegelijk zelfstandig doen (sturen èn remmen/accelereren), maar de bestuurder let nog steeds op het verkeer, kan de taken overnemen en ingrijpen. |
3. Semi-autonoom |
De auto stuurt niet alleen en bedient de pedalen, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als menselijk ingrijpen nodig is, vraagt de techniek daar zelf om. |
4. Verregaand autonoom |
De auto bepaalt zelf richting en snelheid en registreert wat er om hem heen gebeurt, ook als de techniek om actie van de bestuurder vraagt, maar degene achter het stuur daar niet op reageert. |
5. Volledig autonoom |
De auto rijdt onder alle omstandigheden helemaal geautomatiseerd. |
Een kleurencamera detecteert wegbelijning en ziet zelfs het verschil tussen normale witte strepen en gele strepen van wegwerkzaamheden, beeldbewerkingssoftware helpt om de koers te bepalen.