De vijf niveaus van autonoom rijden

De vijf niveaus van autonoom rijden

Wat lang geleden begon met de cruise control zal ooit eindigen met “Kijk mama, zonder handen”. Auto´s die zelfstandig aan het verkeer deelnemen komen eraan. In stapjes, want mens, machine en maatschappij moeten eraan wennen. Bovendien is het werk nog niet af. Autofabrikanten en wetgevers hebben de technische ontwikkelingen ingedeeld in vijf categorieën.

De nieuwe A8, die nu al geschikt is voor ‘hoog autonoom’ rijden (level 3). Met de concept cars Elaine (level 4) en Aicon (volledig autonoom, level 5) toont Audi de volgende, fascinerende stappen.

Afremmen, versnellen, volledig tot stilstand komen, weer optrekken en van rijstrook wisselen. En dat zonder dat u het stuur in uw handen heeft of met de voeten over de pedalen danst. De volledig nieuwe Audi A8 die eind 2017 debuteert kan straks in fileverkeer ook wel zonder u. Dankzij een supersnelle NVIDIA Tegra K1-processor, zFAS, een centraal besturingssysteem voor alle elektronica die bij het rijden assisteert en een geavanceerde camera inclusief beeldbewerkingssoftware is Audi namelijk klaar voor fase drie op weg naar volledig autonoom rijden. Welkom in de toekomst, anno nu.

achteruitrijcamera.jpg

Autonoom rijden draait voor een groot deel om sensoren en camera's. Die zitten vaak al op huidige auto's, zoals parkeersensoren en een achteruitrijcamera.

De opmars van assistentiesystemen

De cruise control die stoïcijns de snelheid vasthield werd een adaptieve cruise control die de snelheid aanpast aan verkeer dat voor de auto opdoemt. De parkeersensoren die met geluid lieten weten dat de manoeuvreerruimte ten einde was werden onderdeel van een systeem dat de auto zelf laat inparkeren. En Audi lane assist dat waarschuwde voor het onbedoeld overschrijden van de wegbelijning evolueerde in Audi active lane assist dat de auto daadwerkelijk weer terug de eigen rijstrook opstuurt.

Audi pre sense basic, front en rear, de fileassistent, predictive efficiency assist, uitstapwaarschuwing, rear cross-traffic assist, verkeersbordherkenning, Top view-camera’s: de afgelopen jaren is er steeds meer en steeds geavanceerdere technologie gekomen die autorijden eenvoudiger en veiliger maakt. Die systemen functioneren allemaal los van elkaar, maar als team staan ze sterker. Want wat voor de mens geldt, is ook waar voor alle camera’s, sensoren, bits en bytes aan boord van een moderne Audi: de een helpt de ander door informatie te delen en samen te werken.
adaptive-cc-pre-sense-front.jpg

Samenwerken is het devies. De radarsensoren van de adaptive cruise control geven het rekenbrein informatie over voorliggers. Die kennis is ook belangrijk voor autonoom rijden.

Waar praten we over?

Niet zo gek dus dat een auto die zelf weg kan sturen van de middenstreep, zelf kan inparkeren, zelf de snelheid kan aanpassen en in de file zelf kan afremmen en optrekken op zeker moment klaar is voor de volgende stap: alles zelf doen.

Van assistentie naar autonomie.
De ontwikkeling richting volledig autonoom rijdende auto’s gaat stapsgewijs. Er zijn branche-breed vijf niveaus van autonoom rijden gedefinieerd. Bij level 1 gaat het dan om assistentie van bijvoorbeeld adaptieve cruise control. Op het hoogste niveau (level 5) heeft de auto geen impulsen van de bestuurder meer nodig. Pedalen en een stuur zijn dan overbodig, zoals de Audi Aicon laat zien. De nieuwe Audi A8 is de eerste auto ter wereld die is ontworpen voor hoog autonoom rijden (level 3). Zijn AI traffic jam pilot kan bij snelheden tot 60 km/u op snelwegen en/of wegen met dubbele rijbanen met een afscheiding diverse rijfuncties overnemen. De invoering van de innovatieve Audi AI traffic jam pilot vereist per land specifieke aanpassingen en tests van het systeem. Bovendien moet elk afzonderlijk land het wettelijke kader voor autonoom rijden gaan bepalen. Om die redenen zal Audi de A8 stap voor stap per land met de traffic jam pilot gaan uitrusten, afhankelijk van de juridische situatie in ieder land

Dat is in eerste instantie misschien eng en vreemd (“ziet mijn auto die vrachtauto wel?”) en wetgevers en verzekeraars moeten er ook nog eens goed over nadenken (“hoe bedoelt u, u houdt het stuur niet vast?”). Om voor iedereen inzichtelijk te maken waar autofabrikanten mee bezig zijn, hebben gezaghebbende instanties als de SAE in de VS (Society of Automotive Engineers) en BASt in Duitsland (Bundesanstalt für Straßenwesen) de mate van geautomatiseerd rijden in vijf categorieën ingedeeld. Alleen daaraan is al te zien hoe snel de ontwikkelingen gaan, want de Duitsers gingen een aantal jaren geleden nog niet uit van de hoogste categorie: volledig autonoom rijden.
Zelfrijdend in vijf smaken
1. Assistentie
De auto kan een deeltaak zelf verrichten, zoals sturen of remmen/accelereren. De bestuurder blijft de belangrijkste factor aan boord.
2. Gedeeltelijk autonoom
De auto kan diverse dingen tegelijk zelfstandig doen (sturen èn remmen/accelereren), maar de bestuurder let nog steeds op het verkeer, kan de taken overnemen en ingrijpen.
3. Semi-autonoom
De auto stuurt niet alleen en bedient de pedalen, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als menselijk ingrijpen nodig is, vraagt de techniek daar zelf om.
4. Verregaand autonoom
De auto bepaalt zelf richting en snelheid en registreert wat er om hem heen gebeurt, ook als de techniek om actie van de bestuurder vraagt, maar degene achter het stuur daar niet op reageert.
5. Volledig autonoom
De auto rijdt onder alle omstandigheden helemaal geautomatiseerd.
lane-assist.jpg

Een kleurencamera detecteert wegbelijning en ziet zelfs het verschil tussen normale witte strepen en gele strepen van wegwerkzaamheden, beeldbewerkingssoftware helpt om de koers te bepalen.

Interactie

Voor een autonome toekomst zijn er twee belangrijke ingrediënten: intelligente technologieën én (online) interactie met de infrastructuur en andere auto’s. Intelligente technologieën maken niet alleen volledig autonoom rijden mogelijk, ze zijn ook in staat om de bestuurder te leren kennen en zodoende actief te ondersteunen. De auto wordt zo ook een ‘personal assistant’.

Veilig, efficiënt en comfortabel

De Audi AI-systemen van toekomstige modellen vermijden situaties die kunnen leiden tot ongevallen. De ontwikkeling van systemen die ongevallen voorkomen, heeft bij Audi de hoogste prioriteit. Nu is het namelijk nog zo dat circa 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijke fouten. Auto’s die onderling (Car-to-X) en met hun omgeving communiceren, benutten ruimte en energie efficiënter. Audi’s met AI-technologie vermijden bijvoorbeeld files en weten waar de dichtstbijzijnde parkeerplaats is. Door hun vooruitziende vermogen bewegen ze zich ook gelijkmatiger en rustiger door het verkeer. Zo dragen autonoom rijdende auto’s ook bij aan het verlagen van het energieverbruik en het ontlasten van drukke routes en zorgen ze voor extra comfort én tijdwinst voor de inzittenden.

Voorsprong in zelf rijden

Audi blijft in de voorhoede actief van automerken die autonoom rijden tot speerpunt hebben gemaakt. De software wordt steeds beter, er komen steeds gedetailleerdere navigatiekaarten en nieuwe auto’s zijn steeds vaker online voor realtime dataoverdracht. Ook aan koppeling met de infrastructuur wordt gewerkt, zoals verkeerslichten die aan de auto doorgeven welke kleur ze hebben, zodat de techniek weet of doorrijden of stoppen aan de orde is.

Ongeacht de mate waarin uw volgende Audi autonoom kan rijden, de bestuurder heeft altijd de mogelijkheid om de besturing van de auto weer over te nemen. Want hoe geavanceerd uw Audi ook is, er is er maar één de baas. De techniek ondersteunt, de mens beslist.