“We weten waar we voor staan en blijven deze koers volgen” > Technologie > Audi Nederland
Audi Nederland Technologie
“We weten waar we voor staan en blijven deze koers volgen”

“We weten waar we voor staan en blijven deze koers volgen”

Sebastian Grams is managing director van Audi Sport GmbH en verantwoordelijk voor de productiemodellen. Met oog op het aanstaande afscheid van de Audi R8 en Audi TT RS blikt hij terug en kijkt hij vooruit.

Tekst: AUDI AG - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: AUDI AG Leestijd: 6 minuten

Sebastian Grams hurkt naast een Audi R8 GT.

De afscheidsversies van de Audi R8 en Audi TT RS betekenen het einde van een tijdperk. Het portfolio van Audi Sport GmbH verandert sterk. Dit moet een uitdagende tijd zijn voor het bedrijf.
Ik heb de mooiste baan op het mooiste moment in de geschiedenis. De Audi R8 supercar en de fantastische Audi TT RS Coupé met zijn iconische design zijn van groot belang geweest voor Audi en Audi Sport GmbH. Niet zo gek dus dat het einde van hun productie een beetje weemoedig maakt. Tegelijkertijd kan ik me geen passender slot voorstellen voor deze succesvolle en tot de verbeelding sprekende modellen. Ik ben zeer trots op wat we hebben bereikt. Nu is het moment gekomen om de schat aan ervaring die we met deze auto’s hebben opgedaan, voor de toekomst te benutten. We gaan een stapje verder met ons portfolio.

De R8 GT schuin van bovenaf.

Wat bedoelt u precies met die volgende stap?
In de toekomst ligt de nadruk nog meer op het creëren van de perfecte high-performance bolide door middel van de juiste combinatie van hardware en software en ook analoge en digitale ervaringen. Ik was betrokken bij de motorontwikkeling van de eerste generatie Audi R8 en stapte daarna over naar elektrische aandrijflijnen. In mijn vorige functie heb ik een softwaredivisie binnen het concern opgebouwd. Op basis van deze kennis en ervaring werkt iedereen bij Audi Sport GmbH aan nieuwe illustere en spannende hoofdstukken in de merkgeschiedenis.

Hoe bereidt Audi Sport GmbH zich voor op een geëlektrificeerde toekomst?
We blijven een gedurfd, innovatief en progressief merk. We zien elektrificatie en digitalisatie als kansen met grote technische potentie. Daarom gaan we vastberaden door op die ingeslagen weg. Van huis uit werken we met krachtige motoren. Dankzij slimme software kunnen we nog meer rijplezier en prestatiegerichte features in onze auto’s stoppen. Eén ding is zeker: onze business is alleen levensvatbaar met een duidelijke en systematische elektrificatiestrategie.

Hoe belangrijk is digitalisatie?
Connectiviteit voor auto’s en bestuurders is nu al topprioriteit. In de toekomst willen we specifieke RS-functies toevoegen zoals digitale ondersteuning tijdens circuitrijden. Ook als bestuurders tijdens het laadproces op hun mobieltjes zitten, willen we een authentieke RS-ervaring bieden. Dit zijn de zaken waarop we ons nu richten. En als we naar het toekomstscenario van geautomatiseerd rijden kijken, kunnen we niet anders dan constateren dat dit een echte gamechanger wordt die ook het prestatiegerichte segment raakt. Kortom, er gebeurt van alles en wij zitten zeker niet stil.

Wat maakt de modellen van Audi Sport in de toekomst interessant?
Wij richten ons op een duurzaam, progressief en digitaal aanbod van prestatiegerichte modellen. Uit klantenonderzoek blijkt dat onze vooruitstrevende doelgroep design vooropstelt, gevolgd door topprestaties en alles wat daarbij hoort. Met andere woorden, volledig elektrische modellen van Audi Sport moeten krachtig zijn en zeer goed rijden. Een auto met veel vermogen zonder dynamisch bochtgedrag bieden we nu niet aan en in de toekomst ook niet. Wij hebben een helder doel voor ogen, namelijk de beste zijn in elk segment waarin we actief zijn. Daar werken wij constant aan, zodat we onze klanten telkens met goede ideeën en innovaties kunnen verrassen.

Hoe staat het bij Audi Sport met verduurzaming?
We volgen de marktontwikkelingen nauwgezet en we zien verduurzamen als iets vanzelfsprekends. Wij kiezen een alomvattende benadering en gebruiken de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen daarbij als vertrekpunt. We willen dat al vanaf 2025 drie van onze vier high-performancemodellen deels of volledig elektrisch zijn. Aan het eind van dit decennium leveren wij alleen nog maar volledig elektrische modellen en high-performance plug-in hybrides. Onder progressieve prestaties verstaan we verder een productieproces met een neutrale CO2-balans. De fabricage van de Audi RS e-tron GT voldoet daar al aan en de andere Audi-fabrieken zijn uiterlijk 2025 zover. Ook op het gebied van opties en aankleding zetten we stappen. We hebben al leervrije bekleding met gerecyclede bestanddelen en sportieve velgen uit een minder milieubelastend maakproces. Dit is nog maar het begin.

(Audi verstaat onder CO2-neutraal produceren dat eerst wordt geprobeerd om de door producten en activiteiten veroorzaakte CO2-uitstoot te reduceren en dat de resterende en/of momenteel onvermijdbare uitstoot van de toeleveringsketen, productie en autorecycling vrijwillig wereldwijd wordt gecompenseerd. De CO2-emissies die tijdens de gebruiksduur van de auto ontstaan, dat wil zeggen vanaf het moment van sleuteloverdracht tot sloop, blijven buiten beschouwing.)

Portretfoto van Sebastian Grams

Eerder in zijn loopbaan ontwikkelde Sebastian Grams prestatiegerichte motoren en elektrische aandrijflijnen. Voor zijn huidige baan zette hij softwarebedrijf SEAT:CODE op.

Wij richten ons op een duurzaam, progressief en digitaal aanbod van prestatiegerichte modellen

Sebastian Grams

Audi R8 GT en Audi TT RS Coupé iconic edition

Bij krachtige motoren hoorde tot nu toe een krachtig geluid. Hoe klinken elektrische versies?
Ook in de toekomst blijft de geluidsbeleving een belangrijke rol spelen. Daarom investeren wij in soundengineering, zodat onze auto’s zich niet alleen qua uiterlijk onderscheiden van de modellen waarop ze zijn gebaseerd, maar ook qua geluid in de vorm van een onderscheidende klank.

Hoe blijft het DNA van Audi Sport behouden in de overgang naar elektrisch rijden en digitale technologie?
Verandering is de enige constante, luidt een bekende uitspraak. Niets blijft ooit hetzelfde. Daarom kijk ik naar waar we vandaan komen en waar we nu staan. Niet alleen hebben we met negentien Audi Sport-modellen een groter gamma dan ooit, ook hadden we in 2021 ondanks de pandemie een verkooprecord. Verder waren we in de Dakar Rally de enige fabrikant met een gedeeltelijk geëlektrificeerde aandrijflijn. Toen we begonnen was dat met een handvol medewerkers. In de jaren tachtig verkochten we accessoires en sportuitrusting, in de jaren negentig kwamen daar exclusieve personalisatiemogelijkheden bij en in de vorm van de Audi S6 Plus presenteerden we onze eerste eigen auto. Sindsdien sloegen we het ene na het andere nieuwe hoofdstuk open. Audi Sport bestaat nu uit meer dan vijftienhonderd toegewijde medewerkers. Het team dat grotendeels met de hand de Audi R8 bouwt, maakt ook de Audi RS e-tron GT, ons volledig elektrische vlaggenschip. Dit was allemaal alleen mogelijk omdat we stap voor stap hebben uitgebreid en doorontwikkeld. Daarbij zijn we nooit uit het oog verloren waar we voor staan. We blijven deze koers volgen en zo blijft Audi Sport GmbH toekomstbestendig.

De Audi R8 GT driekwart van voren
De Audi RS e-tron GT schuin van achteren