Carlos Sainz en Lucas Cruz zijn voor Audi gestart in de Dakar Rally 2022. Niet lang daarvoor spraken ze over de laatste voorbereidingen voor de uiterst zware rally.
De afgebeelde auto is een Dakar-rallymodel en niet leverbaar als productiemodel.
De Audi RS Q e-tron combineert een elektrische aandrijflijn met een energieconversiesysteem van TFSI-motor en generator.
Rallylegende Carlos Sainz (voorgrond) en navigator Lucas Cruz kennen elkaar sinds 1994. Ze hebben al drie keer samen de Dakar Rally gewonnen.
Rallylegende Carlos Sainz (voorgrond) en navigator Lucas Cruz kennen elkaar sinds 1994. Ze hebben al drie keer samen de Dakar Rally gewonnen.
De tests zijn achter de rug en jullie hebben hard getraind. Hoe ziet jullie persoonlijke voorbereiding eruit?
Lucas Cruz: Ik concentreer me op mijn eigen fitheid, om de laatste puntjes op de i te zetten. Kort voor de start ontvangen we de nieuwste route-updates en als copiloot zal ik die zeer grondig bestuderen.
Carlos Sainz: We doen er alles aan om fit aan de start te verschijnen.
Met meer dan veertig jaar ervaring geldt Carlos Sainz als de grand seigneur van de internationale rallywereld. De Spanjaard heeft niet voor niets de bijnaam ‘El Matador’: hij won al drie keer de Dakar Rally, was twee keer wereldkampioen rally en won één keer de FIA World Cup for Cross-Country Rallies. Ook voor zijn autosportcarrière wist hij al wat winnen is, want in 1979 werd hij als 16-jarige nationaal squashkampioen van Spanje.
Carlos Sainz ziet overeenkomsten tussen het Audi-Dakarproject en de Audi-rallydeelname met quattro-aandrijving begin jaren tachtig.
Carlos Sainz
Audi startte in januari 2022 met de eerste generatie van de Audi RS Q e-tron in de Dakar.
Audi startte in januari 2022 met de eerste generatie van de Audi RS Q e-tron in de Dakar.
Maar de exacte route van elke etappe horen jullie pas op de dag zelf?
Cruz: Klopt. Vijftien minuten voor vertrek ontvangen we het roadbook met alle precieze informatie. Er is dus bijna geen tijd om je voor te bereiden.
Sainz: Bovendien verandert elk jaar de opzet van het roadbook. Daarom kunnen we maar in beperkte mate terugvallen op onze ervaring uit eerdere jaren.
Wat moeten we ons daarbij voorstellen?
Sainz: Ik bedoel de manier waarop het roadbook is geschreven. Iedereen interpreteert informatie op een eigen manier. Daarom zijn sommige roadbooks makkelijker te begrijpen dan andere.
Cruz: Het is mijn taak om de beschikbare informatie te duiden en aan Carlos uit te leggen. We willen onderweg geen verrassingen.
De Dakar start traditiegetrouw op of rond Nieuwjaar. Hoe zien jullie feestdagen eruit?
Sainz: Oh, Kerstmis brengen we min of meer normaal met onze familie door. Op oudjaarsavond zijn we present in de Dakar. Ik ben het inmiddels gewend om oud en nieuw met Lucas te vieren. Dat doen we volgens Spaanse traditie, dat wil zeggen door twaalf druiven te eten.
Cruz: Ik ben op 26 december jarig en gelukkig vier ik die dag meestal met mijn gezin. Eerlijk gezegd begint de rally voor ons zodra we onze spullen inpakken en in het vliegtuig stappen. Vanaf dan draait alles in ons hoofd om de Dakar.
Wat moet er allemaal gebeuren voordat de rally begint?
Cruz: Ik probeer me aan de lokale tijdszone aan te passen. Op locatie controleren we alles in en aan de auto en richten we onze motorhome in. Daar krijg je geen tijd meer voor als de rally eenmaal is begonnen.
Sainz: Daarom moet je aandachtig en gestructureerd je koffer inpakken. Niets is irritanter dan midden in de woestijn ontdekken dat je iets vergeten bent.
Wat vinden jullie gezinnen eigenlijk van deze jaarlijkse traditie?
Cruz: Mijn gezin staat volledig achter me. De Dakar is immers maar één keer per jaar en dit is nou eenmaal mijn leven.
Sainz: Mijn vrouw en ik zijn al vele jaren samen. Ze begrijpt als geen ander dat deze sport en lifestyle mij gelukkig maken. Ze gunt me dat van harte.
De Spanjaard Lucas Cruz heeft als copiloot van Carlos Sainz al drie keer eerder de Dakar Rally gewonnen. De mannen doen al twaalf jaar samen aan woestijnrally’s mee. Ze ontmoetten elkaar in 1994, toen Cruz deelnam aan een Spaanse talentenserie voor nieuwe rallyrijders, onder toeziend oog van Sainz. Inmiddels zijn ze goede vrienden.
Lucas Cruz wordt enthousiast van het vooruitzicht endurancerally’s te winnen. In de Audi RS Q e-tron maakt hij een kans.
Lucas Cruz
Het moment van de waarheid: de Dakar Rally 2022 in Saoedi-Arabië was de vuurdoop voor de eerste generatie van de Audi RS Q e-tron.
Het moment van de waarheid: de Dakar Rally 2022 in Saoedi-Arabië was de vuurdoop voor de eerste generatie van de Audi RS Q e-tron.
Tijdens een cross-country rally zoals de Dakar bepaalt de bemanning in een fractie van een seconde de koers. Lucas Cruz en Carlos Sainz hebben aan een half woord genoeg.
Tijdens een cross-country rally zoals de Dakar bepaalt de bemanning in een fractie van een seconde de koers. Lucas Cruz en Carlos Sainz hebben aan een half woord genoeg.
Mag familie op bezoek komen tijdens twee weken Dakar Rally?
Sainz: Dat kan waarschijnlijk en natuurlijk zou het fijn zijn om elkaar te zien. We hebben het nooit gedaan of zelfs maar overwogen. We zitten immers ver van de bewoonde wereld af.
Cruz: Daar komt bij dat we altijd druk zijn. Onze dagen beginnen en eindigen niet met de etappes. Ervoor en erna werken we samen met de monteurs, bereiden we ons op de volgende dag voor en praten we met de media. Er is weinig vrije tijd.
Heb je bepaalde rituelen voor de start van een rally?
Cruz: Ach, kleine gewoontes misschien, maar niet echt iets bijzonders. Onze dagelijkse routine ligt behoorlijk vast en daar houden we ons aan, tenzij het beter is om ergens vanaf te wijken.
Geen bijgeloof dus?
Sainz: Ik doe dit al zo lang en mag mezelf gerust zeer ervaren noemen. Een van de lessen die ik heb geleerd is dat geluksbrengers en dergelijke je niet verder helpen. Alleen met hard werken en discipline kun je de Dakar aan.