De overstap naar elektrisch rijden betekent ook een verandering op designgebied. Marc Lichte, hoofdontwerper van Audi, belicht aan de hand van de Audi Q4 e-tron concept de belangrijkste exterieurkenmerken van de Audi e-tron-modellen.
De afgebeelde auto is een studiemodel en niet leverbaar als productiemodel.
“De proporties vormen de basis van elk goed ontwerp. Het technische platform voor elektrische auto’s stelt auto-ontwerpers in staat proporties te tekenen waar we altijd al van droomden. De elektromotor van de Audi Q4 e-tron concept zit bovenop de assen en de accu bevindt zich in de bodemruimte daartussen. Het middelste stuk, het passagiersgedeelte, wordt groter en duwt de grote wielen (nodig om het gewicht te dragen) naar buiten. De A-stijlen komen veel verder naar voren te staan – er zit immers niet langer een motor onder de voorklep. Grote wielbasis, grote wielen, korte overhangen: deze volledig nieuwe verhoudingen bepalen het unieke karakter van elektrische auto’s.”
De Audi Q4 e-tron concept heeft de droomproporties van een elektrische auto: grote wielbasis, grote wielen, korte overhangen.
De Audi Q4 e-tron concept heeft de droomproporties van een elektrische auto: grote wielbasis, grote wielen, korte overhangen.
“De Singleframe-grille aan de voorkant is Audi’s handelsmerk; hierdoor krijgt de Audi Q4 e-tron concept ook een eigen gezicht in de massa. De Audi-singleframe maakt de grille en luchtinlaat eronder optisch tot een geheel. Maar wat moeten we daarmee op een elektrische auto, die immers geen radiateur meer heeft? Hoe laten we zien dat het een elektrische auto is, maar nog steeds een Audi? Mijn team kwam met een idee dat zowel eenvoudig als slim is: de Singleframe-grille is altijd zwart op een Audi met verbrandingsmotor, omdat het grillerooster open is en lucht doorlaat naar de radiateur erachter. Op de Audi e-tron is de Singleframe visueel omgedraaid. Het resultaat is dat de auto al van verre herkenbaar is als een Audi, maar een elektrische. Door de Singleframe is een Audi een Audi. Ook een elektrische Audi.”
“Elk ontwerp van ons moet op de eerste plaats staan als een huis. De belangrijkste boodschap is: hier komt een Audi aan. Een elektrische auto moet bovendien duidelijk uitstralen: hier rijdt de toekomst. En de toekomst is digitaal – net zoals de verlichting op de Audi e-tron. De productieversie van de Audi Q4 e-tron concept heeft bijvoorbeeld digitale dagrijverlichting. Het mooie daaraan is dat iedere klant zelf de lichtgraphics daarvan kan bepalen. De een vindt misschien drie keer een X-patroon fraai, terwijl een ander de voorkeur geeft aan een horizontale lichtbalk. Dit is niet slechts personaliseren; het maakt digitalisering bovenal zichtbaar. O ja, we hebben het hier vanzelfsprekend niet alleen over de koplampen, maar ook over de achterlichten, die bovendien met elkaar verbonden zijn door een strook met lichtanimaties.”
De dichte Singleframe-grille is het gezicht van elke Audi e-tron.
De dichte Singleframe-grille is het gezicht van elke Audi e-tron.
“In een elektrische auto draait het niet om de motor onder de motorkap, maar om de accu in de vloer. Wat is de accucapaciteit? Wat weegt het accupakket? Wat is de actieradius? Daarmee in overeenstemming heeft de Audi Q4 e-tron concept een expressieve dorpellijn die duidelijk wijst op de plek waar het kloppend hart van de auto zit. De voorklep op de e-tron heeft een terughoudend design. Power domes in de motorkap behoren tot het verleden.
“Een Audi met verbrandingsmotor heeft een ontwerp met veel scherpe lijnen. Toekomstige Audi e-tron-modellen krijgen daarentegen zachtere, maar nog steeds krachtige lijnen. In het auto-ontwerp benadrukken we de evolutie van de aandrijflijn. We onderbreken de schouderlijn, die al decennialang een geheel vormt, in het midden. Daardoor loopt deze verder naar beneden en accentueert zo de gespierdheid van het autosilhouet. De subtiele lijnen vestigen de aandacht op alle vier de wielen. Hierdoor wordt ook de quattro-aandrijving benadrukt, een aandrijving die onmiskenbaar verbonden is aan Audi. De Audi e-tron heeft de mogelijkheid om met vierwielaandrijving te rijden.”
“Niet alleen een vooruitstrevend design is onlosmakelijk verbonden aan Audi, maar ook ver vooruitkijken wat betreft duurzaamheid. Het spreekt voor zich dat elke Audi in de windtunnel tot stand komt, om de modellen zo efficiënt mogelijk te maken. Een lagere luchtweerstand betekent dat er minder energie nodig is om vooruit te komen. Daarom letten we ook goed op het aerodynamische ontwerp van al onze Audi e-tron-modellen. Voor een elektrische auto kan een gunstige stroomlijn – bovenop vele andere factoren – de actieradius vergroten. Wij ontwerpers zijn dit aan onze stand verplicht.”
Marc Lichte staat sinds 2014 aan het hoofd van Audi Design.
Marc Lichte staat sinds 2014 aan het hoofd van Audi Design.