“Kleuren zijn visuele statements” > Technologie > Audi Nederland
Audi Nederland Technologie
“Kleuren zijn visuele statements”

“Kleuren zijn visuele statements”

Voor kunsthistoricus, curator en auteur Mateo Kries, directeur van het Vitra Design Museum in Weil Am Rhein (Duitsland), zijn auto’s van bijzondere betekenis. In deze Audi e-tron story vertelt hij over kleurgebruik in ontwerpen, groene auto’s en visuele overdaad.

Tekst: Nadia Riaz-Ahmed – Vertaling: Stefan Wilms – Foto's: Robert Fischer Leestijd: 4 minuten

Mateo Kries en de Audi Q4 e-tron voor het Vitra Design Museum.Mateo Kries en de Audi Q4 e-tron voor het Vitra Design Museum.

Elke week pendelt Mateo Kries per trein tussen het drukke Berlijn en het rustige Weil Am Rhein. Daar, in het uiterste zuidwesten van Duitsland, aan de grens met Bazel in Zwitserland, staat een van de toonaangevende designmuseums van de wereld: het Vitra Design Museum. Kries is kunsthistoricus, curator en auteur en werkt al meer dan de helft van zijn leven voor het designinstituut. Tegenwoordig is hij er directeur. Niet zo vreemd dat deze man de wereld vanuit designperspectief beschouwt. Dat doet hij dus ook met auto’s. “Noem het beroepsdeformatie. Ik zie auto’s als rijdende sculpturen, net zoals ik alle andere gebruiksvoorwerpen als sculptuur zie,” bekent Kries lachend. In Weil am Rhein rijdt hij in de Audi Q4 e-tron, maar privé beschikt hij over een Audi Q8 e-tron.

Wat ontwerpen en kleuren betreft, houdt Kries van minimalisme. Hij is er dan ook niet rouwig om dat knoppen en schakelaars uit auto’s verdwijnen. Integendeel. “De touchscreens in de e-tron-modellen reageren snel. Alles werkt met een lichte aanraking. Een mooie combinatie van digitale en haptische techniek.” Less is more in zijn beleving. “Een verfijnd, hoekig en strak design biedt duidelijkheid in de visuele drukte van tegenwoordig,” vertelt hij in het Vitra Schaudepot van het Vitra Design Museum. Tot mei 2024 is daar een tentoonstelling te zien van de beroemde Rotterdamse ontwerpster Sabine Marcelis en daarin draait het volledig om kleur.

Mateo Kries loopt door de ingang van de Álvaro-Siza-Promenade op de Vitra Campus.Mateo Kries loopt door de ingang van de Álvaro-Siza-Promenade op de Vitra Campus.
Colour Rush! van Sabine Marcelis in het Vitra Schaudepot.Colour Rush! van Sabine Marcelis in het Vitra Schaudepot.

Auto’s zijn integraal onderdeel van onze visuele wereld

Mateo Kries

Net zoals kleur in het museum een grote rol speelt, is dat ook voor auto-ontwerpen het geval. “Autodesign is voor mij vergelijkbaar met je kleding voor de dag uitkiezen,” legt Kries uit. Af en toe uit de band springen met kleur is leuk, maar laat het een uitzondering blijven, is zijn gedachte. Tijdloze, rustige tinten op een auto hebben daarom zijn voorkeur. “Auto’s zijn immers integraal onderdeel van onze visuele wereld.” De Audi Q4 e-tron in Weil am Rhein is Tyfoongrijs en Kries vindt dat een lak met meerdere facetten. “Afhankelijk van de kijkhoek en lichtinval zie je weer andere reflecties,” legt hij uit.

Mateo Kries in het Vitra Schaudepot.Mateo Kries in het Vitra Schaudepot.

Zijn favoriete kleur is groen. Hij associeert deze met natuur en planten. Voor zijn auto zou hij die tint alleen kiezen als hij op het platteland woont. “Kleuren zijn visuele statements, die vaak ergens uitdrukking aan geven,” verklaart Kries. “In een grote stad als Berlijn in een groene auto rijden draagt de boodschap met zich mee dat je bosbeheerder bent of eigenaar van een landgoed.” Als het de binnenkant betreft, mogen ontwerpers van hem wel wat meer durf vertonen, vanwege het gunstige effect op het welbevinden van de inzittenden. “Ik kan me voorstellen dat bekleding in groen- of geelachtige tinten of een interieur in pastelkleuren bij klanten in de smaak valt, omdat deze kleuren bijdragen aan een prettige sfeer.”

Het Vitra Schaudepot is gemakt van rode bakstenen.Het Vitra Schaudepot is gemakt van rode bakstenen.
Mateo Kries in de door Piet Oudolf ontworpen tuin op de Vitra Campus.Mateo Kries in de door Piet Oudolf ontworpen tuin op de Vitra Campus.
Mateo Kries loopt door de door Piet Oudolf ontworpen tuin op de Vitra Campus.Mateo Kries loopt door de door Piet Oudolf ontworpen tuin op de Vitra Campus.
Mateo Kries gaat de Audi Q4 e-tron opladen.Mateo Kries gaat de Audi Q4 e-tron opladen.

“Er zit een futuristisch tintje aan”

Twee plaatsen, twee auto’s: Mateo Kries woont in Berlijn en reist met regelmaat naar Weil am Rhein, in het grensgebied met Zwitserland en Frankrijk. Daar is hij directeur van het Vitra Design Museum. Hij omarmt de overstap naar elektrisch rijden en ziet dit als een logisch iets, want verfijnder, maar ook eenvoudiger in de goede betekenis van het woord.

Drie vragen aan Mateo Kries over elektrisch rijden

01. Zijn voor elektrische auto’s andere kleuren nodig?
Ik heb het idee dat elektrische auto’s een ander kleurenpalet hebben. Vaak zijn ze tweekleurig. Dat is een beetje een eigen kleurenidioom voor elektrische auto’s geworden. Voor mij is dat verschil nergens voor nodig. Sterker nog, ik vind dat het voor een kunstmatig onderscheid zorgt.

02. Wat vindt u het meest verrassend aan elektrische auto’s?
Het achtergrondgeluid. Ik rijd graag elektrisch. Met drie kinderen achterin gebeurt er toch al van alles in de auto. Volgens mij zijn elektrische auto’s verfijnder, omdat je de chaos van metaal en slangen onder de motorkap kwijt bent. Die machinale kant is niet meer zo belangrijk.

03. Wat is het favoriete kenmerk van uw eigen auto, een Audi Q8 e-tron?
Dat zijn de digitale buitenspiegels. Mijn vrouw is kunstenaar en zij kwam zelfs op het idee om er een kunstinstallatie mee te maken. Op de twee kleine schermen in de deuren zie je fietsers en voetgangers voorbij komen. Het lijkt wel een langspeelfilm. Een beetje surrealistisch misschien, maar met een futuristisch tintje.

De Audi Q4 e-tron voor het VitraHaus.De Audi Q4 e-tron voor het VitraHaus.