Esthetica x prestaties = perfectie > Design > Audi Nederland
Audi Nederland Design
Esthetica x prestaties = perfectie

Esthetica x prestaties = perfectie

Marc Lichte, Head of Design bij AUDI AG, is een hartstochtelijk zeiler. Tijdens de Kieler Woche boekte hij in zijn klasse drie overwinningen. Ziet hij overeenkomsten tussen boten en auto’s?

Tekst: Bernd Zerelles - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: Piotr Kożuch, Christian Künstler, Rouven Steinke - Video: Arnd Buss von Kuk Leestijd: 4 minuten

Marc Lichte in de Audi-ontwerpstudio.Marc Lichte in de Audi-ontwerpstudio.

Hij is sinds zijn kindertijd een enthousiast zeiler. En hij is een gepassioneerd auto-ontwerper die al bijna tien jaar de Audi-designtaal bepaalt. Zijn wereld draait om vormen. Vormen waarmee hij zich voortbeweegt en vormen die hij creëert. Bootvormen die elegant door het water glijden en autovormen die efficiënt de lucht doorsnijden. Dan vraag je je af: draait het leven van Marc Lichte om esthetica of om een goede flow? “Dat is geen kwestie van en/of. Ik ben alleen tevreden als beide op perfecte wijze samenvallen. Zeilen is voor mij altijd prestatiegericht. Ik zeil alleen met snelle boten, zeer snelle boten zelfs. Maar die moeten voor mij ook esthetisch uitblinken Elke boot. Dat geldt net zo voor Audi: goede prestaties behoren tot de kernwaarden van het merk. En vanzelfsprekend een optimale schoonheid.”

Een korte ontmoeting met Marc Lichte in een Audi-ontwerpstudio in de hoofdvestiging van het merk in het Zuid-Duitse Ingolstadt. Het is vlak voor de Kieler Woche begint, een van de grootste zeilevenementen ter wereld. Marc Lichte’s thuishaven was jarenlang aan de Kieler Fjord, in het noorden van Duitsland. Dit jaar doet hij met zijn nieuwe jacht mee, een tien meter lange zeewaardige zeilboot. Na het gesprek heeft Marc Lichte nog een afspraak met Moni Islam, Head of Development Aerodynamics/Aeroacoustics bij Audi (zie ook de video onderaan deze pagina). Maar er is nog tijd om over bootontwerpen en autodesigns te praten. Over efficiëntie, stroming en aerodynamica, en dus ook over perfectie. Dat is namelijk wat Marc Lichte inspireert: perfectie zo dicht mogelijk benaderen. “Goede prestaties in combinatie met een schitterende esthetiek,” vervolgt Lichte. “En prestaties betekenen automatisch dat je elk detail moet optimaliseren,” benadrukt hij om te verduidelijken dat er geen ruimte is voor compromissen in welke vorm dan ook. De lat ligt heel erg hoog. Ook voor hemzelf. Wat de esthetica betreft. Voor de prestaties. Voor alles dat hij creëert, alles om hem heen.

Marc Lichte aan het zeilen.Marc Lichte aan het zeilen.
De romp van een boot in beeld op de videowall.De romp van een boot in beeld op de videowall.

Een goede aerodynamica zit in het Audi-DNA en dus in de Audi-ontwerptaal

Marc Lichte

Als 8-jarige verbeterde Marc Lichte al de boot uit de eenheidsklasse die de zeilvereniging hem had toegewezen. Hij plamuurde scherpere randen aan de achterkant en verfde het zeilbootje in een kleur naar zijn wens. Dit deed hij in de daaropvolgende jaren bij elke boot waarmee hij het water op ging. “Ik verbeter elke boot tot in het kleinste detail. Altijd.” Daarbij gaat hij compromisloos te werk. Op zijn nieuwe jacht paste Lichte zelfs de vlaggenstok aan. Dat technisch onbeduidende ding is meestal van glasvezelversterkte kunststof, aluminium of roestvast staal, maar Lichte’s boot heeft nu een aerodynamisch verfijnde versie van koolstofvezel. Ter verbetering van de prestaties, dat spreekt voor zich. “Ik schaaf elke milligram van mijn boot.” En ter verfraaiing, laten we dat niet vergeten. “Het is een wit jacht, maar alles wat eraan zit, houd ik zwart. En ik bedoel ook echt alles!” Voor Marc Lichte telt elk detail en hij stort zich er vol overgave op tot het perfect is.

Marc Lichte aan het schetsen.Marc Lichte aan het schetsen.
De ‘wake’ aan de achterkant van de Audi Q8 Sportback e-tron.De ‘wake’ aan de achterkant van de Audi Q8 Sportback e-tron.

De aerodynamicaspecialisten van Audi bedachten de zogeheten air curtains opzij in de neus. Dat zijn luchtopeningen die een deel van de luchtstroom vanaf de voorkant naar de wielkasten geleiden. Dit verbetert de luchtstroming rond de auto. Marc Lichte: “Dit ingenieuze aerodynamische detail hebben we in de windtunnel ontdekt. We gebruiken dit nu op al onze elektrische modellen. Het is een belangrijk kenmerk, dat ook nog eens zegt: deze auto is efficiënt.”

In een vroeg ontwikkelingsstadium van een nieuw model bezoeken de Audi-ontwerpers met schaalmodellen de windtunnel. Het design met de laagste luchtweerstand wordt verder ontwikkeld voor serieproductie. Zelf noemen ze dit ‘aerostatics’, ofwel esthetica die mede is bepaald door de windtunnel.

Marc Lichte op zijn jacht.Marc Lichte op zijn jacht.

Zeilliefhebber Lichte wijst erop dat ook de vorm van een romp is te optimaliseren. “In de autowereld gebruiken we windtunnels, maar in de scheepsbouw hebben ze de sleeptank.” De ontwerper kent alle overeenkomsten tussen een goed bootdesign en een goed autodesign. “Alles draait om de juiste proporties. Dat geldt net zo goed voor een boot als voor een auto.”

Het ideale bootontwerp bestaat voor Marc Lichte uit een platte romp voor een fraaier uiterlijk, een zeer slank design met een compact voorschip, de visuele nadruk op het breedste punt en een strak afgesneden spiegel. “Dan heb je een harmonieus geheel.” Waaraan hij toevoegt: “Bij auto’s is dat eigenlijk net zo. Een lage auto is efficiënter en aerodynamischer. Naar binnen lopende lijnen creëren een mooie vorm. En de luchtstroming moet zo lang mogelijk de flanken en het dak volgen en aan de achterkant in één klap de auto verlaten.” Hoe langer, hoe beter, dat geldt zowel voor vaar- als voertuigen.

Voordat Marc Lichte naar zijn afspraak met de aerodynamicaspecialist gaat, willen we nog een laatste ding van hem horen. Hoe zorgt hij ervoor dat efficiëntie ook fraai is? “Mijn filosofie is: als vorm en functie in perfecte harmonie met elkaar zijn – en een goede stroomlijn is onderdeel van de functie – dan heb je een goed ontwerp. Vorm volgt functie. Die stelregel is voor Audi een gegeven.”

Marc Lichte, Head of Design, ontmoet Moni Islam, Head of Development Aerodynamics/Aeroacoustics

Audi