1300x551-header-nieuwe-batterijen.jpg

Hergebruik accu van elektrische auto

Hergebruik van de accu’s uit elektrische auto’s

In elektrische auto’s zit een batterij die gemiddeld 300 kilogram weegt en voor meer dan 50% uit metalen zoals lithium en kobalt bestaat. Na 8 tot 10 jaar loopt het vermogen en het bereik van de batterij van de auto achteruit, waardoor deze toe is aan vervanging. Maar wat gebeurt er met het gebruikte batterijpakket? Deze kan op verschillende manieren hergebruikt worden.

Optie 1: accu’s hergebruiken voor zonne-energie

De recycling van loodaccu’s, die te vinden zijn in traditionele auto’s, is inmiddels routine. Dit geldt ook voor de nikkel-metaalhydride-accu’s (NIMH), die voornamelijk in hybride auto’s zitten. De materialen die je uit een NIMH-accu kunt halen (nikkel, kobalt en ijzer) zijn gewilde grondstoffen voor het maken van roestvrij staal. Full-electric cars zoals de Audi e-tron maken gebruik van de lithium-ion-accu’s (li-ion). Een li-ion accu heeft als voordeel dat hij een hoge energiedichtheid (veel capaciteit per kilogram) heeft.

Wanneer de batterij van een EV’s aan vervanging toe is, is de fabrikant verplicht om deze terug te nemen. De li-ion accu’s kunnen in sommige gevallen hergebruikt worden voor de energieopslag van zonne-energie. Dat gebeurt bijvoorbeeld op vliegvelden, waar zonnecellen li-ion accu’s opladen, die ’s nachts hun energie afstaan aan de verlichting van landingsbanen.

Meer over de Audi e-tron
Kosten-elektrisch-rijden-1920x1080.jpg

Optie 2: accu’s hergebruiken voor fabrieksvoertuigen

Audi test momenteel het hergebruik van oude batterijpakketten in fabrieksvoertuigen, zoals heftrucks. Die oude batterijen hebben vaak een groot deel van de laadcapaciteit over. Daarbij zitten waardevolle grondstoffen in een lithium-ion batterij en er is veel energie nodig om er een te maken, waardoor hergebruik lonend is.

Verbeterde voertuigprestaties door hergebruik accu

De capaciteit van gebruikte li-ion batterijen, is voldoende voor de fabrieksvoertuigen van Audi. De rijeigenschappen worden er zelfs beter van. De voertuigen met li-ion batterijen kunnen een constante snelheid aanhouden, ook op hellingen. Met loodzuurbatterijen is dit niet mogelijk. Daarbij kunnen de li-ion accu’s gemakkelijk tussendoor worden opgeladen. Een mooie manier van hergebruiken!

Duurzamer met Audi

Om tot echt duurzame elektrische mobiliteit te komen, wil Audi kijken hoe de batterijen verder hergebruikt kunnen worden. Naast het feit dat de gebruikte batterijen ingezet worden voor fabrieksvoertuigen, worden deze ook gebruikt in mobiele laadstations voor EV’s of als opslag voor energie. Audi werkt tevens aan manieren om de batterijen te recyclen, waarbij de waardevolle grondstoffen (aluminium, koper en kobalt) in nieuwe producten worden verwerkt.

Duurzame acties betekenen voor Audi dat er rekening wordt gehouden met de onmiddellijke- en langetermijngevolgen van zijn beslissingen. Als onderdeel van de maatschappij wil Audi verantwoordelijkheid nemen voor het milieu, zijn eigen werknemers en voor mensen buiten de grenzen van de fabriek.