In juni 2013 heeft Audi in het Duitse Werlte, zo’n zestig kilometer ten oosten van Emmen, een e-gas fabriek geopend. Daarmee werkt Audi als eerste autofabrikant aan een keten van duurzame energiedragers. Aan de basis staan groene stroom, water en koolstofdioxide. De eindproducten zijn waterstof en synthetisch methaan (aardgas), ook bekend als Audi e-gas.
Per jaar produceert de Audi e-gas fabriek ongeveer duizend ton e-gas, waarvoor ongeveer 2.800 ton CO2 nodig is. Dat is dezelfde hoeveelheid CO2 die een beukenbos met 220.000 bomen jaarlijks opneemt. De nevenproducten zijn slechts water en zuurstof.
Het Audi e-gas project overstijgt de auto-industrie. Het laat zien hoe grote hoeveelheden groene stroom efficiënt en onafhankelijk van de locatie zijn op te slaan, namelijk door stroom om te zetten in methaangas en dat in het aardgasnetwerk te injecteren. Het netwerk in Duitsland geldt zelfs als de grootste energiebuffer in dat land. Met het e-gas project is Audi zowel de drijvende kracht achter een energierevolutie als onderdeel ervan. Grote Duitse energieleveranciers hebben inmiddels het principe van power-to-gas omarmd (elektriciteitsoverschotten omzetten in gas) en zij volgen Audi met eigen projecten.