Onder de vlag van Audi ultra zijn alle efficiencytechnologieën van Audi gebundeld die gericht zijn op geringere CO2-emissies en verdere verlaging van het brandstofverbruik. Het gaat om verbeteringen op diverse terreinen, waarbij voornamelijk grote stappen zijn gezet op het vlak van gewichtsreductie en conventionele aandrijflijnen.
Zo leveren alle TDI- en TFSI-krachtbronnen met Audi ultra meer vermogen per cilinderinhoud. Daardoor zijn ze efficiënter dan gelijkwaardige motoren van eerdere bouwjaren. Zowel brandstofverbruik als CO2-uitstoot gaan omlaag.
Maar er is meer te melden over verbetering van de efficiency, bijvoorbeeld over recuperatie. Dit betekent dat de auto de bewegingsenergie die beschikbaar is tijdens uitrollen en afremmen opvangt door de dynamospanning te verhogen. Aldus ontstaat bruikbare elektrische energie die tijdelijk in de accu terechtkomt. In de eropvolgende rijfase, bijvoorbeeld accelereren of constant rijden, komt deze stroom van pas. De dynamo hoeft dan minder hard te werken en dat scheelt tot drie procent energie en ook CO2-uitstoot. Audi gebruikt deze technologie al in veel modellen. Er wordt zelfs vrijwel geen brandstof verbruikt als de auto stilstaat en de bestuurder het koppelingspedaal laat opkomen. Dat kan voor een rood verkeerslicht of in de file. Het start-stopsysteem schakelt dan de motor uit. Bij het intrappen van de koppeling slaat de motor weer aan.