"De kracht van een statement zit ’m vaak in de details" > Technologie > Audi Nederland
Audi Nederland Technologie
"De kracht van een statement zit ’m vaak in de details"

"De kracht van een statement zit ’m vaak in de details"

César Muntada en zijn team lopen in de autobranche voorop met hun lichtontwerpen. We spraken met het Head of Light Design bij Audi over vooruitgang die ruimte schept voor artistieke vrijheid en zijn carrièrepad als visionair.

Tekst: AUDI AG - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: Dirk Bruniecki Leestijd: 5 minuten

César MuntadaCésar Muntada

Hoe ben je zo’n onderscheidende ontwerper geworden?
Nou, ik moet om te beginnen zeggen dat mijn hele familie in de artistieke hoek zit. Zo was mijn oma bijvoorbeeld concertpianiste en mijn vader architect. Wat dat betreft kwam ik in een gespreid bedje terecht. Ik werd altijd omringd door bizarre objecten en was er vaak bij als nieuwe dingen met een paar eenvoudige potloodstreken schijnbaar uit het niets werden gecreëerd. 

Daarnaast heeft mijn studie Automotive design in Engeland een grote rol gespeeld. In eerste instantie was mijn Engels zo slecht dat ik amper iets van de colleges begreep. Na de eerste projectopdracht stond iedereen op en verliet de zaal, maar ik bleef achter omdat ik me afvroeg wat er van me werd gevraagd. Uiteindelijk begreep ik dat we een nieuwe telefoon moesten ontwerpen. Maar waar was iedereen nou heen? De docent wist het: naar de bibliotheek, om onderzoek te doen voor deze opdracht. Goed idee, dacht ik, en ging ook naar de bieb. Kon ik daar toch geen enkel boek over telefoons vinden. Was ik misschien te laat en waren alle exemplaren uitgeleend? Evengoed vond ik de bibliotheek fantastisch. Je kon er echt in verdwalen. Ik verslond boek na boek en onderwerp na onderwerp. Over de natuur, architectuur, luchtvaart; over van alles en nog wat. Ik ging zo wekenlang door totdat ik opeens besefte: de telefoon! En ik ging aan de slag.  

Op de dag van de presentaties had iedereen een telefoon gemaakt die op een telefoon leek. Alleen ik niet. Men was onder de indruk. “Hoe ben je in ’s hemelsnaam op dat idee gekomen? Jouw ontwerp lijkt in niets op wat we eerder hebben gezien.” Dat was een beslissend moment, waarin ik begreep dat als je op dezelfde manier naar iets kijkt als iedereen, je ook hetzelfde resultaat bereikt als iedereen. Van toen af aan probeerde ik waar mogelijk nieuwe inzichten toe te passen en dat doe ik tot op de dag van vandaag. Op die manier wil ik ontwerpen.


Technische vooruitgang maakt complexe vormen mogelijk. Het lichtdesign van Audi is creatiever dan ooit.Technische vooruitgang maakt complexe vormen mogelijk. Het lichtdesign van Audi is creatiever dan ooit.
César MuntadaCésar Muntada
 

César Muntada

Als hoofdontwerper van verlichting en velgen bij Audi is de Spanjaard César Muntada een van de belangrijkste namen achter de herkenbare uitstraling van alle Audi-modellen. Sinds 2007 drukt deze visionaire designer zijn stempel op de Audi Design Unit, waarin alles draait om passie voor innovaties en technologie. Muntada groeide op in Barcelona, een stad die bekendstaat om zijn artistieke en kunstzinnige vibe. Hij bracht langere periodes in het buitenland door en koos voor de studie Automotive design aan de universiteit van Coventry, Engeland. Hij beschouwt licht als het belangrijkste communicatiemiddel van de toekomst.

 

Hoe is deze ontwerpfilosofie zichtbaar in jouw werk? 
Wat bijzonder is aan de werkwijze bij Audi is dat we ons afvragen wat we nodig hebben of wat we interessant vinden. We kijken dus verder dan onze neus lang is. Als de technologie die we op het oog hebben nog niet voor auto’s beschikbaar is, dan helpen we bij de doorontwikkeling ervan. Op die manier hebben we leds geïntroduceerd, net zoals lasertechnologie, oleds en projecties die op dezelfde manier werken als in een bioscoop. We blijven niet in het heden hangen, maar denken in vooruitgang.

Maar het heden is tegenwoordig toch spannender dan ooit?
Oh, absoluut. Verlichtingstechnologie heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld met, uh, de snelheid van het licht. We hebben enorme stappen gezet sinds de eenvoudige lampen waarmee we helemaal geen geavanceerde designs konden maken. Dankzij de elektronicarevolutie hebben we momenteel veel creatieve vrijheid. Dit betekent dat we nu objecten creëren die naadloos samenvallen met het totale auto-ontwerp. Elke auto heeft een boodschap in zich en wij spelen een rol in het benadrukken daarvan. Deze vrijheid en mogelijkheden zijn er sinds de komst van leds, die we uiteindelijk zo nauwkeurig konden toepassen dat ze de vorm of lijn aannamen die we voor ogen hadden.

Wat is het designthema van alle verlichtingsprojecten van Audi?
Vanzelfsprekend heeft elke Audi-model een eigen lichtsignatuur, maar de overeenkomst is een zeer sportieve, maar nooit rommelige of drukke uitstraling. Wij gaan voor strakheid en rust, van veraf en dichtbij.


Audi-lichttunnel

Audi test koplampen in een donkere lichttunnel, waarin ook bewegende objecten zijn te simuleren.

Wij kiezen voor strakheid en rust, van veraf en dichtbij

César Muntada


Sommigen vinden leds nogal koud, vooral van een afstand. Wat vind jij?
Door de kleur, lichttemperatuur of sterkte te veranderen zijn leds aan vrijwel alle omstandigheden aan te passen. Er ontstaan alleen problemen bij incorrect gebruik, bijvoorbeeld met onnodig fel licht. De lampen worden dan als irritant ervaren en dat proberen wij vanzelfsprekend te voorkomen. Daarom hebben we ook een matrix ontwikkeld die bij naderend verkeer automatisch het grootlicht uitzet. 

Normaal gesproken is de lichttemperatuur van leds helemaal niet kunstmatig of koud, maar lijkt deze sterk op daglicht. Maar zelfs de temperatuur van daglicht voelt vreemd als we in het donker rijden. Bij nachtlicht denken we aan warme tonen.

Afgezien van alle mogelijkheden met ledtechnologie, welke andere trends zijn er?
Heel interessant vind ik alle nieuwe betekenissen die aan beweging worden gegeven. Weet je nog wat equalisers zijn? Daarmee konden we als het ware geluid zien, omdat het licht meebewoog. Nu visualiseren we stilte, met elektronische impulsen die niet langer geluid maken en waarvan de functie zich alleen openbaart via lichtsignalen.


Achterlicht Audi Q4 e-tronAchterlicht Audi Q4 e-tron
César Muntada in de Audi-lichttunnel.César Muntada in de Audi-lichttunnel.

Wat inspireert jou tegenwoordig? 
De natuur heeft zo veel wonderschone dingen te bieden en alles is in grotere of mindere mate te danken aan het licht. Als het ’s avonds begint te schemeren, sturen de sterren met hun licht als het ware een boodschap uit het verleden. Dat inspireert me om nieuwe boodschappen voor de toekomst te bedenken. Ook boeken inspireren me, daar kan ik me compleet in verliezen. Soms lees ik heel langzaam om te proberen te begrijpen waarom dat ene woord is gekozen in plaats van een ander. De kracht van een statement zit ’m vaak in de details.

Maar wat ik tegenwoordig het liefste doe is me laten inspireren door mijn team. Ik kom oorspronkelijk uit Barcelona en daar lunch je samen. Ik hecht aan die cultuur, ook hier. Dan praten we over van alles en nog wat. Iedereen wil bijdragen aan een betere wereld. De gesprekken vliegen van het een naar het ander. En vrijwel altijd komt er een moment waarop iemand vraagt: kunnen we dit of dat proberen? Natuurlijk, waarom niet? Ik weet me omringd door vooruitstrevende, positief denkende mensen. Pas als we iets echt niet meer kunnen verbeteren, vinden we het misschien goed genoeg.