Zo wordt de nieuwe Audi Q8 e-tron gemaakt > Duurzaamheid > Audi Nederland
Audi Nederland Duurzaamheid
Zo wordt de nieuwe Audi Q8 e-tron gemaakt

Zo wordt de nieuwe Audi Q8 e-tron gemaakt

De elektromotoren van de nieuwe Audi Q8 e-tron worden in het Hongaarse Györ gemaakt, terwijl de autoproductie zelf in het Belgische Vorst gebeurt. Op beide productielocaties wordt er veel aan gedaan om de nieuwste volledig elektrische Audi e-tron-modellen zo duurzaam mogelijk te bouwen.

Tekst: AUDI AG - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: AUDI AG Leestijd: 7 minuten

Audi Q8 e-tron bij een laadpaal.Audi Q8 e-tron bij een laadpaal.

Toen de eerste volledig elektrische modellen van Audi, de Audi e-tron en Audi e-tron Sportback, in 2018 in productie gingen, betekende dat een nieuw begin voor de Hongaarse Audi-fabriek in Györ. Daar werden vanaf dat moment de elektrische aandrijflijnen gemaakt en vervolgens aan Audi Brussels geleverd, waar de techniek in de Audi e-tron-reeks werd ingebouwd. Nu de opvolger er is, de nieuwe Audi Q8 e-tron, blijft deze werkwijze nog steeds hetzelfde.

Sinds 2018 is Audi Hungaria binnen de Audi-groep het productiecentrum voor elektromotoren. Daardoor is deze fabriek technologisch volledig bij de tijd en bovendien een voorbeeld als het om duurzaamheid gaat. Dankzij een geothermische energievoorziening, Europa’s grootste dakoppervlak met zonnepanelen en andere maatregelen waaronder de aanschaf van biogascertificaten, is Audi Hungaria op papier een CO2-neutrale locatie. De groene productie van de elektromotoren voor de nieuwe Audi Q8 e-tron-familie is een belangrijke bijdrage aan het cijfermatig CO2-neutraal bouwen van het volledig model. Daarin speelt niet alleen het maken van de elektrische aandrijflijnen een rol, ook het transport naar Audi Brussels moet in de CO2-berekening worden meegeteld.

De fabriek in Györ is de grootste motorenfabriek ter wereld. Van de ongeveer vijfduizend benodigde componenten wordt 97 procent aangeleverd en opgeslagen in herbruikbare verpakkingen van speciale, duurzamere materialen. Verder recyclet Audi Hungaria meer dan 99 procent van het afval dat er ontstaat. Het vervoer naar België gebeurt met zogeheten ‘groene treinen’ van DB Cargo, die CO2-neutraal of volgens een CO2-neutrale rekenmethode rijden. Op het Oostenrijkse traject van de reis gebruiken de treinen onder de noemer ‘DBeco plus’ 100 procent groene stroom. Omdat dat product in Hongarije en België niet beschikbaar is, gebruikt Audi daar ‘DBeco neutraal’. De CO2-uitstoot van de trein wordt dan gecompenseerd door uitstootreductie elders. Daardoor is sprake van een CO2-neutrale balans voor het transport van de elektromotoren van Györ naar Vorst, net zoals dat voor de productie het geval is.

Een kale carrosserie van de Audi Q8 Sportback in de Audi-fabriek.

De Belgische fabriek is belangrijk voor de bouw van volledig elektrische Audi-modellen; in 2021 waren dat er 43.866.

Het zonnepaneeloppervlak in Györ is

160.000

op de daken van de logistieke centra.

Geothermie scheelt in Györ

18.000

t

CO2-uitstoot per jaar, vergeleken met gebruik van fossiele energie.

Audi Brussels draait voor

100

%

op groene energie.

De Audi-fabriek in Vorst heeft op allerlei terreinen werk gemaakt van decarbonisatie en is inmiddels gecertificeerd als de eerste CO2-neutrale grote productielocatie in het premium segment. Om dit doel te bereiken had het voor Audi Brussels prioriteit om alleen nog maar hernieuwbare energie te gebruiken.

De omschakeling gebeurde op drie manieren. Allereerst werd in 2012 overgestapt op groene stroom. Op het fabrieksterrein werd een van de grootste zonneparken in de regio aangelegd. De 107.000 vierkante meter aan zonnepanelen is nu jaarlijks goed voor zo’n 9.000 megawatt aan stroom. Ten tweede worden de fabriekshallen en kantoren verwarmd met uit Frankrijk afkomstig gecertificeerd biogas. Hierdoor is in Vorst sprake van 100 procent groene energie. Tot slot is er nog de onvermijdbare CO2-uitstoot, zo’n vijf procent van de uitstoot van Audi Brussels. Daarvoor geldt de derde maatregel die is genomen: meedoen aan emissiecompenserende projecten.

Maar er is meer. Dagelijks wordt de fabriek in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevoorraad via treinen en vrachtwagens. Die leveren gezamenlijk namens meer dan vijfhonderd toeleveranciers meer dan vierduizend verschillende componenten aan. Daarom wil Audi Brussels infrastructurele processen zo efficiënt mogelijk laten verlopen, omdat dat veel energie scheelt. Die rol is weggelegd voor het moderne logistiek centrum Automotive Park, dat via een brug met de fabriekshallen is verbonden. Onderdelenvoorziening en slimme interne logistiek zijn dus nauw met elkaar verweven, wat bijzonder efficiënt uitpakt. De aangeleverde items gaan met volledig automatische transportkarretjes naar de lopende band.

De conclusie van dit verhaal is dat twee fabriekslocaties en diverse afdelingen (waaronder productie, logistiek, duurzaamheid en verkoop) er samen voor zorgen dat de Europese productie van de Audi Q8 e-tron inderdaad met een neutrale uitstoot op de CO2-balans staat, waardoor klanten in een echt groene auto rijden.

Maar wat bedoelt Audi nou eigenlijk hiermee? Audi verstaat onder produceren met een neutrale CO2-balans dat eerst wordt geprobeerd om de door producten en activiteiten veroorzaakte CO2-uitstoot te reduceren en dat de resterende en/of momenteel onvermijdbare uitstoot van de toeleveringsketen, productie en autorecycling vrijwillig wereldwijd wordt gecompenseerd. De CO2-emissies die tijdens de gebruiksduur van de auto ontstaan, dat wil zeggen vanaf het moment van sleuteloverdracht tot sloop, blijven buiten beschouwing.

 
Een kijkje voorin de Audi Q8 e-tron.

De Audi virtual cockpit toont alle informatie die voor het rijden en opladen belangrijk is, zoals de actieradius en het laadvermogen.