1300x551_endemissions_c1-p1_d_2048w.jpg

Londen: geen uitstoot meer in 2050

Londen: geen uitstoot meer in 2050

De oplossing? Pak het verkeer aan: in 2050 moet heel Londen stapsgewijs zijn ontdaan van alle uitlaatgassen die de gezondheid en het klimaat in gevaar brengen. Dit staat in ieder geval in de "concept-vervoersstrategie" die Khan vorig jaar in juni heeft ingediend.

Zijn concept-vervoersstrategie laat zien hoe de ‘verkeersmanagers’ van Londen stap voor stap willen werken naar een zone die tegen 2050 geheel emissievrij is. Transport for London (TfL), de overkoepelende organisatie die sinds 2001 de vervoerssystemen van de hoofdstad heeft gecoördineerd, zal het goede voorbeeld geven door ervoor te zorgen dat alle taxi's vanaf 2033 emissievrij de klanten rondbrengen

Dubbeldeksbussen

  • 563x317_endemissions_c2-p1_d_2048w.jpg
    Hybride, elektrische of waterstof-brandstofcelmotoren

    De beroemde Londense dubbeldeksbussen zullen ook vanaf volgend jaar worden aangedreven door hybride, elektrische of waterstof-brandstofcelmotoren. Uiterlijk in 2037 moeten alle 9.200 Londense bussen vervangen zijn door een nieuwe, schone variant.

    Autorijden wordt aanzienlijk duurder in de Britse hoofdstad. Londen vraagt nu al een toeslag voor auto’s die op bepaalde tijden het stadscentrum in willen. Ook kent de stad lage emissiezones (LEZ) waar bestelwagens en bussen met een hoge milieu-impact verplicht een heffing moeten betalen. In oktober zal daaraan de zogenaamde T-heffing worden toegevoegd. Waarbij de T staat voor: toxiciteit. De eigenaren van alle voertuigen waarvan de emissieniveaus niet aan de moderne normen voldoen, moeten deze T-heffing betalen.

Nieuwe technologie

  • 563x317_endemissions_c3-p2_d_2048w.jpg
    Burgemeester Khan overweegt nieuwe technologie

    Burgemeester Khan overweegt, als onderdeel van zijn vervoersagenda, een nieuwe technologie die automatisch elke reis registreert en een individuele prijs berekent op basis van de afstand, het tijdstip van de dag en de uitstoot van het voertuig. Hoeveel de bestuurder vervolgens betaalt, hangt af van hoe ver hij heeft gereden en hoeveel de reis heeft bijgedragen aan de luchtvervuiling.
    De Britse regering investeert 900 miljoen pond in slimme energiesystemen en hernieuwbare technologieën als onderdeel van haar klimaatdoelstelling voor 2050. En nog eens 100 miljoen pond zal worden geïnvesteerd in technologie om de CO2-uitstoot te meten, dit vervolgens op te slaan en te gebruiken en mee te nemen in industriële innovaties.