1300x551_smallcheap_c1-p1_d_2048w.jpg

Klein, goedkoop en elektrisch. Deze auto bewijst het.

27.11.17

Tegen 2020 zouden er een miljoen elektrisch aangedreven auto's op de weg moeten zijn in Duitsland. Althans, dat was het doel van de Duitse regering in 2008. Echter, in 2017 zoefden er slechts 34.000 elektrische auto's en 21.000 plug-in hybrides op de Autobahn. Nog geen miljoen, hoe kan dat?

1 miljoen? Hoe ga je dat doen?

Volgens onderzoek zijn een (te) fragmentarische infrastructuur voor het opladen en de hoge kosten voor het inwisselen van je auto met reguliere benzine- of dieselmotor dé grote struikelblokken.

Günther Schuh, hoogleraar productiesystemen bij de Technische Universiteit van Aken, denkt dat hij daar verandering in kan brengen. Zijn bedrijf e.Go Mobile heeft speciaal voor het stadsverkeer een betaalbare elektrische auto ontwikkeld. Het plan is om deze auto vanaf medio 2018 in Aken te gaan produceren.

Het aanstaande tijdperk van elektrisch rijden ziet er zeer aantrekkelijk uit. Een elektrische auto kent minder slijtage en is daarom eenvoudiger te maken. De auto, een compacte ‘Life –uitvoering’ van Schuzch, kent geen opsmuk zoals zonnepanelen of futuristische stuursystemen
Günther Schuh

"Een auto hoeft niet origineel of cool te zijn. Je moet in staat zijn om hem te produceren van hoge kwaliteit en tegen lage kosten"

  • 563x317_smallcheap_c3-p2_d_2048w.jpg
    The Streetscooter: een mooi succesverhaal

    In 2010 richtten Schuh en zijn collega Achim Kampker het bedrijf Streetscooter GmbH op. Niet lang daarna presenteerden ze hun eigen, kleine elektrische auto in 2011 op de IAA in Frankfurt. In het begin werd de auto enigszins genegeerd. Te ‘basic’ en te grof. Toch zag Deutsche Post er wel brood in. Ze waren net op zoek naar een betaalbare elektrische bestelwagen speciaal voor de verstedelijkte gebieden.

    In 2014 kocht Deutsche Post Streetscooter GmbH, en brengt nu met zo'n 3000 Streetscooters brieven en pakjes rond in Duitsland. Binnenkort moet het volledige wagenpark van 70.000 Deutsche Post-voertuigen worden omgebouwd naar een elektrische vloot. Met een tweede fabriek in aanbouw en een jaarlijkse productie van 20.000 elektrische bestelauto's, zal Streetscooter voldoen aan de groeiende vraag van lokale overheden.

  • 563x317_smallcheap_c4-p1_d_2048w.jpg
    De compacte elektrische auto: het vervolg

    Mooi al dit succes, maar het was niet genoeg voor Schuh. Na de overname van Deutsche Post verliet hij Streetscooter en ging op zoek naar een nieuw bedrijf. Eentje dat zich wilde toeleggen op zijn compacte, elektrische auto. Volgens Schuh bewees de Streetscooter al dat "hij een betaalbare elektrische auto kon bedenken met behulp van de technologie van vandaag." Hoe? Door ‘andersom’ te denken. Schuh keerde het gehele proces om en onderzocht de beste manier om kosten te besparen door te vragen "wat hebben we niet nodig?"

    De antwoorden daarop waren: basisonderstel, gereedschappen en de autoverfspuiterij. Hij liet ze gewoon weg. In plaats van een zelfdragende stalen carrosserie, bestaat zijn auto uit een frame van aluminium buizen. Een kofferfabrikant produceert de thermoplast (kunststof dat bij verhitting zacht wordt) en vormt zo een duurzame, robuuste ‘schil’.

Waarom zou je elke deurklink en elk achterlicht zelf ontwerpen en bouwen?

Ook heb je ook geen perserij nodig van 100 miljoen euro of een dure verfstraat. "Dat was nauwelijks mogelijk in een reeds lang bestaande, logge organisatie met bestaande machines en gevestigde productieprocessen", zegt Schuh. Ook bedacht hij: waarom zou je elke deurklink en elk achterlicht zelf ontwerpen en bouwen? Dus kocht hij de meeste componenten gewoon in bij autoleveranciers.

Schuh snapt prima dat de markt "elektrische auto's wil kopen", maar Schuh wil het doen voor de juiste prijs. Daarom kost het basismodel slechts € 16.000,-. Na aftrek van subsidie ​​kan een klant er al eentje aanschaffen voor € 12.000,-. Deze aantrekkelijke prijs is mede mogelijk door een bescheiden accu met dito bereik. Het kleinste model legt slechts 100 kilometer af alvorens het weer moet worden opgeladen. Dat is genoeg voor kleine wagenparkbeheerders of voor woon-werkverkeer, de supermarkt of ritjes naar school.

Schuh heeft een specifieke focus op wat er met elektromobiliteit mogelijk is: mobiliteit in steden, waar voortdurend het stop-en-optrekkend-verkeer de uitstoot van CO2 en fijne stofdeeltjes vergroot. "Er moet hier iets gebeuren. En, het kán! Maar het benodigde massa-effect kan alleen worden bereikt met een goedkope elektrische auto.”

Ruim baan voor de zelfrijdende elektrische minibus

smallcheap_c5-p1_d_2048w.jpg
De e.Go Mover: een zelfrijdende elektrische minibus.

Naast een kleine, betaalbare elektrische auto hebben Schuch en zijn team nog wat bedacht. De e.Go Mover: een zelfrijdende elektrische minibus. De e.Go Mover is eigenlijk een carpoolservice en is gemaakt om 15 passagiers door de stad te laten rijden. Op afroep, zonder vaste routes en zonder bushaltes. In eerste instantie zal er een chauffeur aan het stuur zitten ​​om mensen te laten wennen aan de dienst en de technologie. Ook moet de bus de tijd krijgen om zijn nieuwe routes te leren. Echter, tegen 2022 is het plan voor een volledig autonome dienst. Stapt u in?

Schuh doorziet de hedendaagse toekomst waarin we leven. Door de behoeften van vandaag én de reeds aanwezige technologie te doorgronden. Zijn werk beantwoordt niet alleen de vraag van de markt, maar ook aan onze eisen voor een duurzame mobiliteit. Zijn bedrijf streeft ernaar om in 2019 de e.Go Mover (en de e.Go Booster) in serieproductie te gaan bouwen. Vanaf 2022 moeten er in Aken jaarlijks 100.000 elektrische voertuigen van de productieband rollen.

"Wij geloven dat er alleen al in Duitsland jaarlijks een markt is voor 400.000 compacte, elektrische auto's. Maar, we kunnen ze niet allemaal zelf maken, hoe snel we ook groeien.”

Als zijn plan slaagt, is er genoeg ruimte voor andere gevestigde autofabrikanten om hierop in te springen. Als iedereen meedoet ​​en het potentieel serieus neemt, kan het doel van de Duitse regering om tegen 2030 miljoenen elektrische auto's op de weg te hebben, worden gerealiseerd.