1300x551_A1713657_medium.jpg

IONITY

IONITY

Europees netwerk van snelladers om elektrisch lange afstanden te rijden

  • Via de joint venture IONITY rolt Audi een Europees netwerk van snelladers uit voor elektrische auto's
  • In 2020 moeten er langs doorgaande Europese wegen zo'n vierhonderd IONITY-stations staan
  • In april 2018 is het eerste IONITY-station geopend langs de Duitse A61 (Brohltal Ost)
  • In Nederland werkt IONITY samen met Shell aan locatieontwikkeling, waarbij het voornemen is om gemiddeld zes IONITY-laadpalen per tankstation te plaatsen
  • Dankzij het laadvermogen* van 350 kW is de accu razendsnel weer vol
  • De laadpunten zijn geschikt voor CCS-stekkers en elektrische auto's van diverse merken kunnen deze gebruiken
De BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben in 2017 de joint venture IONITY opgericht. Dat bedrijf zal een Europees netwerk met High-Power Charging-stations aanleggen. In de planning staan zo'n vierhonderd locaties met 350 kW CCS-snelladers, die in 2020 beschikbaar zijn. Deze infrastructuur moet reizigers met elektrische auto's helpen om moeiteloos Europa te doorkruisen.

Het Combined Charging System (CCS) is een stekkersysteem dat onder meer door Audi wordt gebruikt. Een van de voordelen van CCS is dat de oplader en de auto met elkaar kunnen communiceren, bijvoorbeeld om digitaal betalen te vergemakkelijken. De 350 kW-laadsnelheid op de IONITY-locaties zorgt ervoor dat de modernste generatie elektrische auto's in ongeveer een kwartier weer honderden kilometers kan afleggen.

In Nederland bij Shell-stations

Het eerste IONITY-station is 17 april 2018 geopend langs de A61 in Rijnland-Palts. Bij Autobahnraststätte Brohltal Ost zijn snelladers geplaatst in samenwerking met de Duitse exploitant Tank & Rast.

Voor Nederland is Shell de partner voor IONITY-locaties. Andere bedrijven waarmee IONITY aan een Europese snelle aanleg werkt zijn Circle K en OMV.

Het IONITY-netwerk staat open voor berijders van alle geschikte (toekomstige) automodellen, van welk merk dan ook. Op elk station zullen meer auto's tegelijk hun accu kunnen opladen.

Dankzij de capaciteit van maximaal 350 kW per laadpaal gaat laden stukken sneller dan met eerdere generaties laadpunten. De deelnemende autofabrikanten hopen met IONITY elektrisch rijden aantrekkelijk te maken voor een groot publiek.

De oprichters van IONITY hebben een gelijk aandeel in de gezamenlijke onderneming. Het hoofdkantoor staat in München. CEO is Michael Hajesch en COO is Marcus Groll. IONITY is inmiddels gegroeid tot een bedrijf met tientallen werknemers.