1300x551_intelligentmix_c3-p1-02_d_2048w.jpg

Elektrisch rijden: waar liggen de kansen?

Elektrisch rijden: waar liggen de kansen?

We schuiven aan bij een gesprek tussen Markus Lienkamp, ​​hoogleraar Automotive Technology aan de Technische Universiteit van München, en Markus Enzinger, hoofd Product Marketing Elektriciteit / Drive, werkzaam bij Audi.

De vooruitzichten, risico's en kansen van elektrisch rijden

Markus Lienkamp, ​​hoogleraar Automotive Technology aan de Technische Universiteit van München, en Markus Enzinger, hoofd Product Marketing Elektriciteit / Drive, werkzaam bij Audi.

  • 563x317_intelligentmix_c1-p3_d_2048w.jpg
    De stellingen

    “Een autofabrikant die nu niet al zijn energie in elektrische auto’s steekt, brengt zijn eigen voortbestaan in gevaar.” Dit is de stelling van Markus Lienkamp.

    “Klanten beslissen zelf hoe ze in de toekomst willen rijden.” Dit is het idee van Markus Enzinger.

    Hoe leggen de beide Markussen hun stelling uit?

Lienkamp ziet de uitdagingen in de auto-industrie uit drie verschillende richtingen komen: oliereserves, CO2-uitstoot en lokale rijbeperkingen. Als fabrikanten overstappen op elektrische auto's, moeten zij hun aandacht richten op het verminderen van de uitstoot. Lienkamp: "Ik ben ervan overtuigd dat in Duitsland het grootste deel van de nieuw gekochte auto’s in 2027, elektrisch zullen zijn."

Enzinger pareert met het antwoord, dat de benzine- of dieselmotoren momenteel een imagoprobleem hebben. De algemene visie van Audi is emissievrije mobiliteit. Dus 0% uitstoot. Om daaraan te voldoen, kun je ook denken aan verbrandingsmotoren die sterk zijn geoptimaliseerd. Namelijk door die motoren slim te laten samenwerken met elektromotoren, die de verbrandingsmotor elektrisch krachtig ondersteunen. Plus, je kunt het brandstofverbruik sterk verminderen door energie terug te winnen tijdens het remmen (recuperatie). Enzinger stelt dat "in een intelligente, mobiele mix de beste kansen liggen."

Eén van de belangrijkste aspecten, wanneer je het hebt over mobiliteit, is afstand. Enzinger vertelt dat van de eerste volledig elektrische auto van Audi, de Audi e-tron quattro die in 2018 al op de markt komt, "we een bereik van ongeveer 500 kilometer mogen verwachten." Ten einde een ​​goede infrastructuur op te bouwen “gaat de Volkswagen Group hiervoor samen met verschillende partners een netwerk van snellaadstations installeren langs de Europese snelwegen, ”aldus Markus Enzinger.

Enzinger pareert met het antwoord, dat de benzine- of dieselmotoren momenteel een imagoprobleem hebben. De algemene visie van Audi is emissievrije mobiliteit. Dus 0% uitstoot. Om daaraan te voldoen, kun je ook denken aan verbrandingsmotoren die sterk zijn geoptimaliseerd. Namelijk door die motoren slim te laten samen werken met elektromotoren, die de verbrandingsmotor elektrisch krachtig ondersteunen. Plus, je kunt het brandstofverbruik sterk verminderen door energie terug te winnen tijdens het remmen (recuperatie). Enzinger stelt dat "in een intelligente, mobiele mix de beste kansen liggen."

Eén van de belangrijkste aspecten, wanneer je het hebt over mobiliteit, is afstand. Enzinger vertelt dat van de eerste volledig elektrische auto van Audi, die in 2019 al op de markt komt, "we een bereik van ongeveer 500 kilometer mogen verwachten." Ten einde een ​​goede infrastructuur op te bouwen “gaat de Volkswagen Group hiervoor samen met verschillende partners een netwerk van snellaadstations installeren langs de Europese snelwegen, ”,aldus Markus Enzinger.
  • 563x317_intelligentmix_c2-p1_d_2048w.jpg
    ‘Second Life’: Audi’s duurzame programma voor accu’s

    Audi heeft een duurzaam project gelanceerd voor accu’s. Consumenten in Europa krijgen van Audi acht jaar garantie op de ‘grote’ accu. Daarna gaan deze accu’s in het’ Second Life’ project. Het doel daarvan is dat de accu’s die aan het einde van de levensduur (van de auto) nog steeds veel capaciteit hebben, worden gebruikt voor industriële doeleinden. Bereiken ze daar dan écht het einde van hun capaciteit, pas dan worden ze gerecycled.

    Lees meer over de accu
  • 563x317_intelligentmix_c3-p1-02_d_2048w.jpg
    De visie van Audi op elektrisch rijden

    Audi combineert elektrisch rijden met efficiëntie, sportiviteit en dagelijkse gebruiksvriendelijkheid. Dat betekent dus ook een groot bereik én de mogelijkheid van snel op te kunnen laden. Twee goede voorbeelden daarvan zijn de Audi’s met plug-in hybrid aandrijving: de A3 Sportback e-tron en de Q7 TDI e-tron quattro. Daarbij komt dat alle motoren van de nieuwe Audi A8 sowieso een hybride motor krijgen.

    Lees meer over elektrische auto's

De elektrische auto heeft de toekomst

Audi voorspelt dat de vraag naar volledig elektrische auto’s tussen 2020 en 2023 zal toenemen. De e-tron-modellen zullen deze vurige wens van de consument gaan vervullen. Een sportieve SUV, die volledig elektrisch is, komt in 2018 op de markt. Daarna lanceert Audi één keer per jaar een nieuwe elektrische auto. Vanaf 2021 maakt Audi geleidelijk aan in elke range een elektrisch model.

Toch wordt het overall plaatje wel duidelijk: de elektrische auto heeft de toekomst. Of, zoals Markus Enzinger het verwoordt: "elektrische mobiliteit is een belangrijk aspect voor Audi. Rond 2025 zal eenderde van de auto's die we bouwen elektrisch aangedreven moeten zijn."