Audi is op weg naar emissieloze mobiliteit. Het op de markt brengen van volledig elektrische auto’s is daarvan een onderdeel. Maar Audi doet meer. Zoals het ontwikkelen van alternatieve, milieuvriendelijke brandstoffen. Het door Audi samen met partners ontwikkelde ‘e-benzine’ gaat nu de testfase in.
Iedere autofabrikant is bezig met een vergroeningsslag. Maar Audi is verder. Naast de uitrol de komende tijd van volledig elektrische auto’s, het succesvol aanbieden in bestaande modellen van e-tron (plug in hybride) en g-tron techniek (CNG of groengas), is het Duitse premiummerk nu klaar voor een volgende stap: het testen van alternatieve, synthetische ‘e-benzine’.
De techniek e-tron maakt gebruik van elektriciteit om de uitstoot verder te verminderen. Een Audi e-tron is voorzien van een reguliere brandstofmotor die wordt ondersteund door een elektromotor. Daarmee kan de Audi over een bepaalde afstand (bijvoorbeeld in de stad) volledig elektrisch rijden zonder enige uitstoot. Daarnaast helpt de elektromotor continu mee om de reguliere verbrandingsmotor te ontlasten waardoor die zuiniger met brandstof omgaat. Eind augustus wordt de Audi e-tron geintroduceerd. Dat is de eerste 100% elektrische Audi met een actieradius van meer dan 400 kilometer (volgens testmethode WLTP) en dat alles met ‘zero emission’.