1300x551_at150326_large.jpg

e-benzine klaar voor testfase

e-benzine klaar voor testfase

Audi is op weg naar emissieloze mobiliteit. Het op de markt brengen van volledig elektrische auto’s is daarvan een onderdeel. Maar Audi doet meer. Zoals het ontwikkelen van alternatieve, milieuvriendelijke brandstoffen. Het door Audi samen met partners ontwikkelde ‘e-benzine’ gaat nu de testfase in.

Iedere autofabrikant is bezig met een vergroeningsslag. Maar Audi is verder. Naast de uitrol de komende tijd van volledig elektrische auto’s, het succesvol aanbieden in bestaande modellen van e-tron (plug in hybride) en g-tron techniek (CNG of groengas), is het Duitse premiummerk nu klaar voor een volgende stap: het testen van alternatieve, synthetische ‘e-benzine’.

  • 563x317_sustainablesolutions_c3-p1_d_2048w.jpg
    Bestaande infrastructuur

    De brandstof e-benzine is bedoeld voor verbrandingsmotoren. Audi heeft het samen ontwikkeld met het bedrijf Global Bioenergies uit Leuna bij Leipzig. De basis van e-benzine is biomassa. Daarvan wordt door Global en Audi een organisch gas gemaakt. De tweede fase van het productieproces is het toevoegen van waterstof om het gas om te vormen tot een vloeibare, klopvaste brandstof. Bij verbranding van e-benzine komen weinig schadelijke stoffen vrij want het bevat bijvoorbeeld geen zwavel zoals gewone benzine, gewonnen uit aardolie. Audi ingenieurs gaan nu het compressie- en verbrandingsgedrag plus de uitstoot verder onderzoeken door de e-benzine te gaan ‘verstoken’ gedurende motortests. Reiner Mangold, hoofd duurzame productontwikkeling bij Audi AG, legt uit: “Onze e-benzine heeft verschillende voordelen. Je bent niet afhankelijk van fossiele brandstoffen, het past in de bestaande infrastructuur en het biedt de mogelijkheid van een Co2 neutrale productie.”

  • 563x317_selection_230.jpg
    g-tron met milieuvriendelijk gas

    De testfase met e-benzine is een volgende stap voor Audi in het verder ontwikkelen van alternatieve brandstoffen om de uitstoot van CO2 terug te dringen. Met g-tron techniek heeft Audi al een voorsprong in het terugdringen van schadelijke uitstoot. Een Audi g-tron (de techniek is leverbaar op A3, A4 en A5) is voorzien van een verbrandingsmotor en is geschikt gemaakt voor het rijden op Compressed Natural Gas (CNG, aardgas) of groengas (gas gewonnen uit biomassa). Audi is de enige autofabrikant die zelf groengas produceert (al sinds 2013 in een fabriek in Werlte) en toevoegt aan het landelijke gasnetwerk in Duitsland.

Zero emission

De techniek e-tron maakt gebruik van elektriciteit om de uitstoot verder te verminderen. Een Audi e-tron is voorzien van een reguliere brandstofmotor die wordt ondersteund door een elektromotor. Daarmee kan de Audi over een bepaalde afstand (bijvoorbeeld in de stad) volledig elektrisch rijden zonder enige uitstoot. Daarnaast helpt de elektromotor continu mee om de reguliere verbrandingsmotor te ontlasten waardoor die zuiniger met brandstof omgaat. Eind augustus wordt de Audi e-tron geintroduceerd. Dat is de eerste 100% elektrische Audi met een actieradius van meer dan 400 kilometer (volgens testmethode WLTP) en dat alles met ‘zero emission’.