1300x551_second_life_2_1920x1080.jpg

CO2-neutraal autotransport

08.01.18

Audi heeft zijn successen mede te danken aan een sterke positie op exportmarkten. Maar liefst tachtig procent van de verkopen is voor overzeese gebieden bestemd. Daarom vertrekken jaarlijks zo’n 150.000 auto’s van de fabriek in Ingolstadt naar de containerhaven in Emden. Onze auto’s zijn de enige ter wereld die deze reis richting klanten maken zonder CO2 aan de atmosfeer toe te voegen. Dit is mogelijk omdat de treinen tussen fabriek en haven op groene stroom rijden.

1080_co2_neutral_car_transport_2.jpg

Dit levert een CO2-reductie van ongeveer 5.250 ton op, ofwel een besparing van meer dan 35 kg per auto. Een belangrijke stap in ons streven naar CO2-neutrale mobiliteit. Spooronderneming Deutsche Bahn zorgt voor de groene stroom waar de vrachttreinen op rijden. Audi neemt eventuele meerkosten ten opzichte van grijze stroom voor zijn rekening en er wordt ook geïnvesteerd in projecten op het gebied van schone energie.

Door ecostroom voor het vrachtvervoer te gebruiken, toont Audi zich een ware vernieuwer in de automotive wereld. We waren de eerste met CO2-neutraal transport en we bekijken serieus opties om hier nog verder in te gaan. Meer dan zeventig procent van de in Ingolstadt geproduceerde Audi modellen gaat per trein naar de bestemming, waarvan 36 procent op regeneratieve energie.

Veel grote componenten worden ook per spoor vervoerd. Ook gebruikt Audi railvervoer voor het zwaar transport tussen de fabrieken in Ingolstadt en Győr. Gelakte carrosserieën en onderdelen voor de Audi TT verlaten Beieren op dubbeldeks wagons, om in Noordwest-Hongarije geassembleerd te worden. Daarna komen ze als complete auto’s over het 610 kilometer lange spoortraject terug in Ingolstadt, samen met motoren die in Győr voor het volledige modellengamma worden gebouwd.

Gedurende de laatste veertien jaar hebben we op die manier ongeveer 390.000 ritten per vrachtwagen overbodig gemaakt. Dat komt overeen met een jaarlijkse CO2-besparing van 36.000 ton.