Een gigantisch bevroren meer. Dat was de geheime locatie die de Audi ingenieurs uitkozen om de grenzen van hun premium SUV op te zoeken. Gedurende twee dagen wordt de Audi e-tron aan de barre kou blootgesteld om het Audi pre sense front hulpsysteem te testen. Een meegereisde journalist doet verslag.
Audi pre sense front. De technologie doorgelicht. |
---|
Het Audi pre sense front hulpsysteem is een revolutionaire innovatie. Het detecteert alle gevaren op de weg. Zelfs in erg slechte weersomstandigheden en bij een minimum aan zichtbaarheid. Een camera, naast de achteruitkijkspiegel binnenin, schat de rijomstandigheden in, analyseert en activeert indien nodig de preventieve beschermingsmaatregelen. Als er nog geen direct gevaar is, wordt de bestuurder enkel gewaarschuwd door een optisch en akoestisch signaal. Wanneer de situatie echter alarmerend wordt, worden de automatische noodremmanoeuvre, de gordelspanning, de activering van de alarmknipperlichten, en het sluiten van schuifdak en ramen onmiddellijk geactiveerd. |
Waarom een barre wintertest? |
---|
Als ingenieurs van Audi honderden kilometers naar het uiterste noorden van Zweden afzakken, is dat niet toevallig. Deze desolate omgeving biedt de ideale omstandigheden voor het ervaren van het noodremsysteem. Mist en sneeuw zijn er aan de orde van de dag. De ideale omstandigheden dus om de goede werking van de camera te testen. Want als het systeem onder dergelijke condities functioneert, dan overal. |
Vijf miljoen testkilometers |
---|
Deze test onder extreme omstandigheden toont aan dat de intelligente technologie, Audi pre sense front, perfect werkt in het geval van een mogelijke aanrijding. En dat het zo verfijnd is dat het onderscheid kan maken. Het integreert verschillende systemen van preventieve bescherming voor inzittenden. Bovendien garandeert het meteen ook de veiligheid voor voetgangers, fietsers en andere automobilisten. De test in Zweden is slechts een onderdeel van een zeer uitgebreid testprogramma. Tot de start van de productie, aan het einde van het jaar, zullen 250 prototypes van de Audi e-tron samen meer dan vijf miljoen testkilometer afleggen. Vijf miljoen kilometers om de betrouwbaarheid te bewijzen in wat voor omstandigheden dan ook. Van Afrikaanse hitte, over Aziatisch hooggebergte tot het drukke verkeer in grote Chinese en Amerikaanse steden. |