Waar veel fabrikanten hameren op een zo laag mogelijk gewicht om efficiency te bereiken, is het beperken van de luchtweerstand uiteindelijk effectiever. En dat telt, zeker ook bij een elektrische auto. Iedereen wil zo ver mogelijk komen op een volle accu. Maar waar begin je? De Audi e-tron, de eerste 100% elektrische Audi die in september wordt onthuld, is een volwaardige vijfpersoons SUV met bijpassende bagageruimte. De e-tron prototype, die rondrijdt in de inmiddels bekende e-tron camouflage, is een auto van 4,9 meter lang, 1,93 meter breed en 1,61 meter hoog. Dat levert best een fiks frontaal oppervlak op. In dat licht bezien is een luchtweerstandscoefficient van 0,28 voor de Audi e-tron prototype een prachtig cijfer. “We namens ons als team voor om van de Audi e-tron de meest aerodynamische auto van zijn klasse te maken,” vat Moni Islam die strijd tegen de luchtweerstand samen. Islam is hoofd ontwikkeling aerodynamica bij Audi AG.