1300x551_a185993-large.jpg

De aerodynamica van de Audi e-tron

De aerodynamische antwoorden van de Audi e-tron
Een taaie maar boeiende strijd: luchtweerstand

De Audi e-tron prototype is een full-size SUV. Riant en comfortabel van binnen, indrukwekkend maar elegant van buiten. Zijn cv op het gebied van aerodynamica is evengoed verbazingwekkend. Dankzij een toegewijd technisch team dat de strijd tegen de luchtweerstand zeer serieus oppakte.

Waar veel fabrikanten hameren op een zo laag mogelijk gewicht om efficiency te bereiken, is het beperken van de luchtweerstand uiteindelijk effectiever. En dat telt, zeker ook bij een elektrische auto. Iedereen wil zo ver mogelijk komen op een volle accu. Maar waar begin je? De Audi e-tron, de eerste 100% elektrische Audi die in september wordt onthuld, is een volwaardige vijfpersoons SUV met bijpassende bagageruimte. De e-tron prototype, die rondrijdt in de inmiddels bekende e-tron camouflage, is een auto van 4,9 meter lang, 1,93 meter breed en 1,61 meter hoog. Dat levert best een fiks frontaal oppervlak op. In dat licht bezien is een luchtweerstandscoefficient van 0,28 voor de Audi e-tron prototype een prachtig cijfer. “We namens ons als team voor om van de Audi e-tron de meest aerodynamische auto van zijn klasse te maken,” vat Moni Islam die strijd tegen de luchtweerstand samen. Islam is hoofd ontwikkeling aerodynamica bij Audi AG.
  • 563x317_a185994-large.jpg
    Een pakket aan maatregelen

    Dankzij een pakket aan maatregelen komt de Audi e-tron prototype, de basis voor het Audi e-tron productiemodel, meer dan 400 kilometer ver op een volle accu. Dat cijfer is gebaseerd op de nieuwe en realistische WLTP-methode. Een van de trucs om de Audi e-tron zo efficient mogelijk de luchtweerstand te laten overwinnen? De optionele virtuele buitenspiegels. Daarbij registreren kleine camera’s wat buitenspiegels ‘zien’’ en projecteren dat op het dashboard. Welkom in de toekomst.

Standaard wordt de Audi e-tron voorzien van compacte, ronde buitenspiegels die de luchtweerstand opnieuw omlaag brengen. “Voor een elektrische auto is het nog belangrijker om overal de efficiency te optimaliseren, op elk gebied. Met onze oplossingen voor de buitenspiegels hebben we veel voordeel kunnen halen,” kijkt chef aerodynamics Moni Islam trots terug. Maar er is nog veel meer waardoor de Audi e-tron uitkomt op een prachtige 0,28.

Zuinig met koellucht

De dynamische grille voor in de neus van de Audi e-tron kan in twee separate delen open om frisse lucht cq koellucht binnen te laten. Twee afzonderlijke lamellen in de grille kunnen automatisch geopend worden als de control unit die de aandrijflijn ‘bewaakt’ dat nodig vindt. Elke lamel is opgebouwd uit drie verschillende delen. In die constructie wordt voorgevormd zacht kunststof gebruikt. Dat voorkomt enerzijds werveling van de koellucht die uiteindelijk binnen wordt gelaten en anderzijds draagt het bij aan het absorberen van energie in het geval van een aanrijding op lage snelheid met een fietser of voetganger. De hoeveelheid benodigde koellucht voor de Audi e-tron is overigens best beperkt. Remmen gebeurt immers vaak op de elektromotor, dankzij de recuperatie-techniek. Dat betekent dus dat de grille vaak gesloten zal zijn en dat helpt mee aan de lage luchtweerstand.

Vlakke bodem

Niet te zien voor bestuurder, passagiers of toeschouwers, maar ook van de bodem van de e-tron is een aerodynamisch kunststukje gemaakt. Die bodem is volledig vlak en beslaat de hele onderkant van de auto. Hij bestaat uit een 3,5 centimeter dikke aluminium plaat, als bescherming voor de accu tegen steenslag of drempels. Een egaal vlakke bodem levert een serieuze bijdrage aan een gunstige luchtweerstandscoefficient. Echter, de lucht die onder de auto door gaat, stroomt sneller dan boven de auto. Om dat verschil recht te trekken is de Audi e-tron onder de achterbumper voorzien van een diffuser die de werveling die dan ontstaat, onderdrukt. Over details gesproken: de koppen van de schroeven waarmee het accupakket aan de bodem is vastgezet zijn voorzien van kleine, ronde inkepingen, zoals op een golfbal. Ook dat zorgt voor een betere flow van de langsstromende lucht. Dus: minder weerstand.

Aandacht voor het kleinste detail

Wielkasten en de wielen zelf zijn over het algemeen verantwoordelijk voor 1/3 van de totale luchtweerstand. Ook daar is dus veel te winnen. De luchtinlaten van het Audi e-tron prototype zijn van buitenaf goed zichtbaar. Binnenin zijn ze zo geconstrueerd dat extra, aparte interne inlaten een groot deel van de koellucht naar de buitenkant van de wielen leiden. Ook dat scheelt in de luchtweerstand. De productieversie van de Audi e-tron is standaard voorzien van 19 inch lichtmetalen wielen. Ook die zijn op aerodynamisch vlak geoptimaliseerd. Als optie zijn 20 of 21 inch leverbaar die nog iets platter zijn dan de 19-inch versies. Over aandacht voor detail gesproken: zelfs over de belettering van de banden aan de zijkant is nagedacht. De letters en cijfers liggen IN het rubber en niet erop….