g-tron > Home > Audi Nederland
  • stage_exterior_front.jpg
Skip Video
g-tron

g-tron

Win-wind-situatie.

Met de Audi g-tron modellen en de Audi e-gas brandstof kiezen we voor een benadering waarbij we rekening houden met de ecologie van het totale energiesysteem. Dit gaat dus verder dan alleen de efficiëntie van de motor verbeteren. Audi e-gas is een brandstof die in eigen huis wordt gemaakt en die uit fabrieken van samenwerkingspartners wordt geleverd. Met deze allesomvattende aanpak is mobiliteit innovatief, nog voordat er een meter gereden is.

Maak kennis met Audi g-tron en Audi e-gas. Onze combinatie voor een innovatieve weg naar de toekomst.

Wat is g-tron eigenlijk?

Met de benaming g-tron verwijst Audi naar bifuel-modellen die zowel op aardgas (CNG) als op benzine kunnen rijden. Audi g-tron staat voor sportiviteit, design en een ruimte actieradius. In combinatie met het in Duitsland verkrijgbare Audi e-gas komt daar nog hernieuwbare energie bij.

De voordelen voor u.

  • Premium mobiliteit “met een schoon geweten” dankzij gereduceerde CO₂-emissies bij rijden op gas
  • Amper fijnstof door de bijzonder schone verbranding van aardgas
  • Duidelijk lagere brandstofkosten voor gas ten opzichte van een vergelijkbare benzineauto

80% minder CO₂-emissies met de Audi e-gas technologie².

Voor het rijden op aardgas heeft Audi voor een bijzondere oplossing gekozen: de Audi g-tron modellen in combinatie met de zelf ontwikkelde brandstof Audi e-gas. In de Audi e-gas technologie wordt niet alleen rekening gehouden met het rijden, maar ook met brandstofproductie. In deze zogeheten well-to-wheel-benadering is de CO₂-uitstoot op gas ten opzichte van een vergelijkbaar benzine- of dieselmodel duidelijk lager. Bovendien is het gas niet meer uit de bodem afkomstig.

Landelijke dekking.

Met ongeveer 150 tankstations is in Nederland sprake van landelijke dekking. Ook in andere Europese landen is CNG prima te tanken, het beste in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië en Zweden. België, Frankrijk, Spanje en Tsjechië hebben eveneens ruim voldoende tankmogelijkheden. Er zijn zo’n 3.500 tanklocaties in heel Europa.

Moet ik mij als automobilist aanpassen?

De Audi g-tron modellen combineren vertrouwde sportiviteit, een progressieve designtaal en soevereine langeafstandsmobiliteit, zonder dat de bestuurder zich hoeft aan te passen. De acceleratie is niet zo dynamisch als in een Audi die alleen op benzine rijdt. De laaggeplaatste gastanks, die dankzij de van Audi bekende lichtere bouwwijze meer dan de helft lichter zijn dan stalen tanks, hebben geen invloed op de rijbeleving. De verschillen met een normale Audi: een tweede brandstofmeter voor de CNG-tank, duidelijk lagere brandstofkosten en een goede daad voor het milieu, want behalve de genoemde CO₂-reductie is er nog het voordeel dat bij de verbranding van Audi e-gas geen fijnstof ontstaat.

Audi e-gas brandstof
Alle foto's downloaden.
00:00 | 00:00

Hoe werkt de e-gas kringloop?

In de vorm van Audi e-gas heeft Audi in eigen regie een brandstof ontwikkeld. Die ontstaat in de grootste power-to-gas-centrale ter wereld in het Duitse Werlte. Audi e-gas is een synthetische en CO₂-neutrale brandstof die gemaakt is uit hernieuwbare energie, water, CO₂ en organisch restmateriaal. Net zoals in Nederland groen gas in het bestaande ondergrondse aardgasnetwerk wordt geïnjecteerd (dus geen tankauto’s nodig om brandstof te vervoeren!), wordt in Duitsland Audi e-gas aan het netwerk toegevoegd.

Vooruitblik: Audi e-fuels.

Audi e-fuels zijn synthetische brandstoffen die door middel van stroom gemaakt worden uit water en koolstofdioxide (CO₂). Zo is er het Audi e-gas project, maar Audi doet ook onderzoek naar Audi e-diesel, Audi e-benzine en Audi e-ethanol. Dit zijn allemaal synthetische brandstoffen van de nieuwste generatie. Voor alle e-fuels geldt: tijdens de productie wordt ongeveer de hoeveelheid CO₂ opgenomen die later weer uit de uitlaat van de auto’s komt. Hierdoor blijft de koolstofdioxide verregaand in dezelfde kringloop behouden. De e-fuels worden gemaakt met behulp van herwinbare energie.

Meer over e-fuels
1
Verbruiks- en emissiewaarden:
A3 Sportback g-tron:
Gemiddeld brandstofverbruik*: benzine 5,5-5,2 l/100 km | CNG 3,6–3,4 kg/100km
Gemiddelde CO₂-emissie*: benzine 128–121 g/km | CNG 98–92 g/km

Door opties en accessoires (bijvoorbeeld dakdragers, grotere wielen, etc.) kunnen relevante parameters zoals het gewicht, de rolweerstand en aerodynamica veranderen. Deze kunnen het brandstofverbruik, het stroomverbruik, de CO₂-emissie en de rijprestaties van een auto beïnvloeden. Ook externe factoren, bijvoorbeeld het weer en het verkeer, en de eigen rijstijl hebben hier effect op.
2
Met alleen aardgas (CNG) als brandstof volgens de well-to-wheel-benadering (waarbij ook rekening wordt gehouden met de milieueffecten van de brandstofproductie en het gebruik van de auto) in vergelijking met de Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 140 kW (gemiddeld brandstofverbruik: benzine 5,9–5,5 l/100 km; CO₂-emissie: 133–124 g/km). Als g-tron klant in Duitsland kunt u bij elke CNG-pomp tanken. AUDI AG zorgt ervoor dat op basis van de wettelijke meetnormen voor verbruik en emissie (NEDC/WLTP) alsmede regelmatig door Audi verzamelde statistische informatie over de jaarkilometrages van de tussen 7 maart 2017 en 31 mei 2018 in Duitsland bestelde Audi g-tron modellen en het daaruit af te leiden verbruik, dat het verbruikte aardgas door Audi e-gas wordt vervangen. Deze waarborg geldt gedurende drie jaar na de eerste registratie van de auto. Het Audi e-gas wordt toegevoegd aan het Europese aardgasnetwerk en verdringt op die manier fossiel aardgas. De eveneens volgens deze grondslag berekende CO₂-besparing kan in werkelijkheid lager uitvallen.