Met de Audi g-tron modellen en de Audi e-gas brandstof kiezen we voor een benadering waarbij we rekening houden met de ecologie van het totale energiesysteem. Dit gaat dus verder dan alleen de efficiëntie van de motor verbeteren. Audi e-gas is een brandstof die in eigen huis wordt gemaakt en die uit fabrieken van samenwerkingspartners wordt geleverd. Met deze allesomvattende aanpak is mobiliteit innovatief, nog voordat er een meter gereden is.
Maak kennis met Audi g-tron en Audi e-gas. Onze combinatie voor een innovatieve weg naar de toekomst.
Wat is g-tron eigenlijk?
Met de benaming g-tron verwijst Audi naar bifuel-modellen die zowel op aardgas (CNG) als op benzine kunnen rijden. Audi g-tron staat voor sportiviteit, design en een ruimte actieradius. In combinatie met het in Duitsland verkrijgbare Audi e-gas komt daar nog hernieuwbare energie bij.
De voordelen voor u:
80% minder CO₂-emissies met de Audi e-gas technologie².
Voor het rijden op aardgas heeft Audi voor een bijzondere oplossing gekozen: de Audi g-tron modellen in combinatie met de zelf ontwikkelde brandstof Audi e-gas. In de Audi e-gas technologie wordt niet alleen rekening gehouden met het rijden, maar ook met brandstofproductie. In deze zogeheten well-to-wheel-benadering is de CO₂-uitstoot op gas ten opzichte van een vergelijkbaar benzine- of dieselmodel duidelijk lager. Bovendien is het gas niet meer uit de bodem afkomstig.
Landelijke dekking.
Met ongeveer 150 tankstations is in Nederland sprake van landelijke dekking. Ook in andere Europese landen is CNG prima te tanken, het beste in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië en Zweden. België, Frankrijk, Spanje en Tsjechië hebben eveneens ruim voldoende tankmogelijkheden. Er zijn zo’n 3.500 tanklocaties in heel Europa.
Moet ik mij als automobilist aanpassen?
De Audi g-tron modellen combineren vertrouwde sportiviteit, een progressieve designtaal en soevereine langeafstandsmobiliteit, zonder dat de bestuurder zich hoeft aan te passen. De acceleratie is niet zo dynamisch als in een Audi die alleen op benzine rijdt. De laaggeplaatste gastanks, die dankzij de van Audi bekende lichtere bouwwijze meer dan de helft lichter zijn dan stalen tanks, hebben geen invloed op de rijbeleving. De verschillen met een normale Audi: een tweede brandstofmeter voor de CNG-tank, duidelijk lagere brandstofkosten en een goede daad voor het milieu, want behalve de genoemde CO₂-reductie is er nog het voordeel dat bij de verbranding van Audi e-gas geen fijnstof ontstaat.
Hoe werkt de e-gas kringloop?
In de vorm van Audi e-gas heeft Audi in eigen regie een brandstof ontwikkeld. Die ontstaat in de grootste power-to-gas-centrale ter wereld in het Duitse Werlte. Audi e-gas is een synthetische en CO₂-neutrale brandstof die gemaakt is uit hernieuwbare energie, water, CO₂ en organisch restmateriaal. Net zoals in Nederland groen gas in het bestaande ondergrondse aardgasnetwerk wordt geïnjecteerd (dus geen tankauto’s nodig om brandstof te vervoeren!), wordt in Duitsland Audi e-gas aan het netwerk toegevoegd.