skysphereconcept14-1920x600.jpg

Audi skysphere: een nieuwe visie op flexibele ruimte

De Audi skysphere, ontwikkeld in de Audi Design Studio in Malibu, maakt twee verschillende rijbelevingen mogelijk. Hij is in te zetten als comfortabele Grand Tourer en als sportauto. Het geheim zit hem in de variabele wielbasis. Een geavanceerd systeem maakt het mogelijk om die wielbasis en daarmee de lengte van de auto zelf met 250 mm te verlengen. Om een idee te geven: de korte wielbasis is vergelijkbaar met die van een Audi RS 5 en de lange met de wielbasis van een Audi A8 L.

In ‘Sports’ modus maakt de Audi skysphere gebruik van de korte wielbasis (totale wagenlengte 4,94 meter). De bestuurder is volledig in control dankzij de ergonomische cockpit. Belangrijke functies zijn daarbij via grote touchscreens te bedienen.

00:00 | 00:00

Met 250 mm verlengd

In ‘Grand Touring’-modus wordt de wielbasis met 250 mm verlengd en komt de totale lengte van de skysphere op 5,19 meter. Tegelijkertijd verdwijnen de pedalen en het stuurwiel, waardoor inzittenden van een nog ruimtelijker interieur kunnen genieten. In deze modus rijdt de skysphere autonoom (Level 4). Dat betekent dat er geen ingrepen van de bestuurder nodig zijn. Tijdens de rit kunnen de inzittenden in de open lucht relaxen en gebruikmaken van het soundsystem en van alle internetfuncties die de concept car biedt. Zo is het mogelijk om films te kijken of deel te nemen aan videoconferenties. De Art Deco-stijl en het ontbreken van bedieningsknoppen dragen ook bij aan de unieke interieursfeer. De positie van de stoelen is variabel. Zo kunnen inzittenden First Class-bewegingsvrijheid en beenruimte ervaren. Ook de gebruikte materialen zijn toekomstwijzend. Zo zijn in het interieur duurzame microvezels, synthetisch imitatieleder en duurzaam geproduceerde natuurlijke materialen als eucalyptushout verwerkt.

exterieur

Een opvallend design

De inzittenden krijgen toegang tot het interieur via ‘tegengesteld’ openende deuren. De proporties van de Horch en de Audi concept car verschillen vooral doordat de skysphere aanzienlijk lager (1,23 meter in Sports modus tegen 1,77 meter voor de Horch) en breder is (2,00 meter tegen 1,85 meter). De achterzijde van de skysphere springt in het oog doordat hij stijlkenmerken van een speedster en een shooting brake combineert. Daarbij beschikt de skysphere over de herkenbare Audi singleframe grille en zowel aan de voor- als achterzijde zorgen geavanceerde LED-oppervlakken voor een optimale lichtopbrengst én voor bijzondere lichtanimaties. De signatuur daarvan verandert als de skysphere overschakelt van Sports- naar Grand Touring-modus en omgekeerd. En profil vallen de ‘tuimelpanelen’ op. Deze designelementen bewegen mee als de wielbasis van de skysphere verandert.

skysphereconcept22-1920x1080.jpg

Elektrische power

De skysphere heeft een elektromotor op de achteras. In combinatie met het relatief lage totaalgewicht van 1.800 kg maakt de 465 kW/620 pk sterke motor (maximaal koppel 750 Nm) een acceleratie van 0-100 km/u in vier seconden mogelijk. Het dynamische karakter in Sports-modus is te danken aan de achterwielaandrijving in combinatie met de gewichtsverdeling van 40/60 (V/A). De meeste batterijen van het 80 kWh accupakket bevinden zich achter het passagierscompartiment, maar er zijn ook modules in de ‘tunnel’ tussen de stoelen geplaatst. Deze opstelling draagt bij aan een laag zwaartepunt een daarmee aan een sportief en stabiel weggedrag. De maximale actieradius bedraagt naar verwachting ruim 500 km.

skysphereconcept19-1920x1080.jpg

Steer-by-wire

De Audi skysphere heeft een steer-by-wire stuursysteem. Mede door het ontbreken van mechanische verbindingen is de stuuroverbrenging volledig variabel. Zo kan de bestuurder zelf het stuurgevoel instellen: van comfortabel licht bij het inparkeren tot uitermate direct bij sportief gebruik. Samen met de achterwielbesturing draagt dit systeem bovendien bij aan het realiseren van een zeer korte draaicirkel. Ook het adaptieve luchtveringsysteem met drie luchtkamers staat voor een grote bandbreedte van comfort tot sportiviteit. Bij hogere snelheden verlaagt de luchtvering de carrosserie automatisch met 10 mm. Dit verbetert de stroomlijn en dat betaalt zich uit in extra reikwijdte. Het actieve onderstel is in staat om elk wiel individueel aan te sturen om oneffenheden in het wegdek perfect op te vangen. De skysphere heeft gestroomlijnde 23 inch lichtmetalen velgen.

Flexibel: het Premium Platform Electric

De A6 e-tron concept maakt gebruik van het Premium Platform Electric (PPE) dat speciaal voor modellen met elektrische aandrijving is ontwikkeld. De basis van het PPE is een batterijmodule die tussen de assen is geplaatst. Daardoor kan het platform worden gebruikt voor modellen met een grote bodemvrijheid, zoals SUV’s, én modellen met een lager georiënteerde architectuur, zoals de A6 e-tron concept. Bovendien zijn de grootte van het accupakket en wielbasis van het platform flexibel. Ook komen er versies met een elektromotor voor elke as. Zo maakt dit platform ook ‘electric quattro’ vierwielaandrijving met volledig variabele aandrijfkrachtverdeling mogelijk. Met al deze elementen kan Audi perfect inspelen op de wensen en eisen van klanten in diverse markten. Alle PPE-modellen delen één belangrijke eigenschap: ze bieden mede dankzij een ruime wielbasis en het ontbreken van een transmissietunnel volop interieurruimte.

De aandrijfelementen die samenkomen in de Audi A6 e-tron concept zijn een 100 kWh accupakket en twee elektromotoren (systeemvermogen 350 kW en een maximumkoppel van 800 Nm). Het studiemodel heeft een multilink wielophanging voor en achter in combinatie met luchtvering en dempercontrole.