1300x551_ade_s2015_r8lms_05.jpg

R8 LMS ultra

Snel en betrouwbaar

Er zijn twee versies van de Audi R8 LMS

De Audi R8 LMS ultra en zijn Amerikaanse variant zijn ideale raceauto’s voor privéteams. De vrijwel standaard V10-motor is pas na 20.000 circuitkilometers aan een revisie toe.
256_144-motor.jpg

Ontwikkeld voor klantenteams

De Audi R8 LMS is de eerste raceauto die Audi specifiek voor klantenteams heeft ontwikkeld. Tijdens de ontstaansfase van deze sportwagen met middenmotor lag de focus op een hoge mate van betrouwbaarheid, gebruiksgemak voor teams en coureurs en natuurlijk een goede concurrentiepositie. Het resultaat is dat de GT3-versie R8 LMS ultra en de VS-versie voor de GT Daytona (GTD) class snel en betrouwbaar zijn. Dat bewijzen de vele overwinningen en kampioenstitels die sinds 2009 zijn vergaard.
256_144-vleugel.jpg
De ideale basis voor beide raceversies komt uit de serieproductie. Audi Sport customer racing gebruikt voor de circuitvariant meer dan vijftig procent van de standaard onderdelen van de Audi R8 V10. Het DNA van de standaard V10-motor met FSI directe benzine-inspuiting is zo goed, dat hij vrijwel onveranderd in de racerij wordt gebruikt. Dat is financieel gunstig voor de Audi klantenteams, want pas na 10.000 racekilometers is een eerste inspectie nodig en pas bij 20.000 kilometer staat de eerste revisie in de planning.
256_144-cockpit.jpg

Overeenkomsten met DTM en LMP1

Audi Sport customer racing behoort net zoals Audi Sport tot de afdeling Technische Entwicklung (TE) van AUDI AG. Armin Plietsch, hoofd Engineering bij Audi Sport customer racing, heeft toegang tot alle kennis van het autoconcern en de enorme schat aan ervaring die in de DTM, het WEC en andere raceseries is opgedaan. Voordat Plietsch aan het GT-project ging meewerken, had hij bij Audi Sport een leidinggevende functie in het DTM-programma. Uit details zoals de van bovenaf afgehangen achtervleugel van de Audi R8 LMS ultra, de kleine extra spoilers aan de voorzijde en diverse interieurkenmerken blijkt de nauwe band tussen de raceauto’s voor klantenteams en de succesvolle Audi DTM- en LMP1-auto’s.
256_144-R8_lms.jpg

Veiligheid met hoofdletters geschreven

Audi hecht grote waarde aan de veiligheid en dat geldt niet alleen voor de productieauto’s, maar ook voor de racewagens. Het Audi Space Frame (ASF) heeft strenge tests doorstaan voor de typegoedkeuring van de standaard auto.
256_144-r8_lms_ultra.jpg
Dat is een uitstekend uitgangspunt om tot een eveneens veilige raceversie te komen. Op de circuits is aan het Audi Space Frame een zeer stevige stalen rolkooi toegevoegd. Specifiek voor de GT-klasse is de Audi Protection Seat PS1 ontwikkeld, die sinds het seizoen van 2012 de benchmark is op het gebied van veiligheid en bescherming.
r8-lms-ultra.jpg

Audi R8: gemiddeld brandstofverbruik 14,9-12,4 l/100 km, gemiddelde CO2-emissie 349-289 g/km.