Hoe veilig is elektrisch rijden? | Audi Nederland > Elektrische auto’s van Audi > Home > Audi Nederland
Elektrisch rijden

Hoe veilig is elektrisch rijden?

Bij een nieuwe vorm van rijden ontstaan er nieuwe vragen over veiligheid. Is een elektrische auto even veilig als een gewone brandstofauto? We verklappen het antwoord alvast: jazeker! Er wordt grondig onderzoek gedaan om de veiligheid bij elektrisch rijden te verzekeren, zo ook bij Audi. We verhelderen graag de onderstaande veiligheidspunten voor u. Veiligheidstesten: Alle nieuwe auto’s zijn wettelijk verplicht om bepaalde veiligheidstesten te doorstaan voordat ze verkocht mogen worden. Zo worden er onder andere botsproeven uitgevoerd. In deze botsproeven behalen EV’s en hybride auto’s vergelijkbare resultaten als traditionele brandstofauto’s en daarmee zijn ze net zo veilig.

  • vlcsnap-2018-09-20-15h17m31s378.png
    Brandveiligheid

    Elektrische- en hybride auto’s met een lithium-ion accu zijn bij brand minstens net zo veilig als conventionele auto’s. De vlammen en rookontwikkeling bij een brandende accu van een EV zijn zelfs minder dan bij een traditionele auto. Daarnaast verspreidt het vuur minder snel, omdat er geen brandbare vloeistoffen uit een lithium-ion accu lekken.

Accu

Accupakket

Het accupakket in een elektrische auto levert een gemiddelde hoogspanning van 500 volt. Vanwege de hoge spanning worden de batterijen in een stevig omhulsel verpakt en volledig geïsoleerd van het chassis (de ‘ruggengraat’ van de auto waar onderdelen aan vastzitten). Met deze maatregelen kan er geen kortsluiting door vocht ontstaan. Dit maakt de elektrische auto – in combinatie met water – veilig.

Lees meer over de accu’s van elektrische auto’s
  • 563x317_opladen.jpg
    Opladen

    Om de aanraakveiligheid en brandveiligheid bij het opladen van een EV te waarborgen, zijn alle oplaadpunten voorzien van de zogeheten ‘Mennekes-stekker’ (mode 3, type 2-aansluiting). Dit is een aansluiting waar alleen spanning op komt te staan als er volgens protocol wordt opgeladen: • Eerst moet de kabel op de auto aangesloten worden • Daarna sluit u de kabel aan op het oplaadpunt • Het communicatieprotocol zorgt voor de verbinding en controle Pas als de stekker in de oplaadpaal is vergrendeld komt er spanning op de uitgang te staan en begint het laden. Als tijdens het laden de stekker onverwacht uit de auto wordt getrokken detecteert het communicatieprotocol dit en wordt de stroom onmiddellijk afgesloten waarna de kabel veilig is.

    Lees meer over het opladen van uw elektrische auto
Accu

EV te water geraakt

Wanneer een elektrische auto te water raakt hoeft u zich geen zorgen te maken over elektrocutie. Deze kans is nihil vanwege de ‘gelijkstroom circuit’ in de batterij. Dit betekent dat de stroom circulair loopt van de ene terminal (+) naar de andere (-) waarbij de stroom altijd het pad met de minste weerstand om het circuit te voltooien volgt. Wanneer de batterij onder water raakt verbreekt de circulatie niet. Hierdoor komen zowel u als de auto niet onder stroom te staan.

  • 1920_1080_MO_29.jpg
    Afwezigheid van geluid

    Het vrijwel ontbreken van geluid tijdens het rijden van een elektrische auto kan lastig zijn voor andere deelnemers aan het verkeer. Bij snelheden tot ongeveer 20 kilometer per uur maakt een EV bijna geen geluid. Boven de 25 kilometer per uur overheerst het bandengeluid. Het eventueel toevoegen van geluid bij een EV is daarom een optie bij lage snelheden. Echter laten onderzoeken zien dat de afwezigheid van geluid niet onveiliger is.

Wilt u meer weten over de kenmerken en specificaties van de Audi e-tron? In de brochure leest u er meer over.