Audi e-tron: digitale buitenspiegels | Audi Nederland > Actieradius elektrische auto > Elektrische auto’s van Audi > Home > Audi Nederland
buitenspiegels

Digitale buitenspiegels

Audi e-tron: virtual mirrors

De Audi e-tron is onthuld en brengt als eerste auto ter wereld een interessant technologisch hoogstandje met zich mee: digitale buitenspiegels. Het gebruik van camera’s in plaats van traditionele buitenspiegels maakt de auto een stuk efficiënter en veiliger. Hoe? We vertellen u alles over de toegevoegde waarde en werking van digitale buitenspiegels.

De camera spiegels van de Audi e-tron

Voor lange tijd een concept, maar nu de werkelijkheid: de Audi e-tron kan uitgerust worden met high-resolution camera’s in plaats van conventionele buitenspiegels. Een progressieve stap en een interessant stukje technologie. De digitale buitenspiegels bevatten een kleine camera die real-time contrastrijke beelden versturen naar de ingebouwde oled-touchscreens. Deze schermen bevinden zich op de overgang van de dashboard naar de portieren. Beide buitenspiegels zijn afzonderlijk instelbaar in de MMI. Zo kunt u zelf bepalen wat u ziet. Hierdoor kunt u bijvoorbeeld achteropkomend verkeer en stoepranden glashelder zien, zelfs met slecht weer.

  • 563x317_a185992-large.jpg
    Een superslank design

    De introductie van digitale camera’s en beeldschermen betekent het einde van grote uitstekende buitenspiegels van glas. De auto krijgt hierdoor een superslank design. De e-tron is door de digitale buitenspiegels ongeveer 15 centimeter smaller dan een vergelijkbare SUV met conventionele buitenspiegels. Dit levert twee grote voordelen op voor rijders:

    • Het slanke formaat maakt de auto wendbaarder in het drukke stadsverkeer.
    • De luchtweerstand vermindert en daarmee vermindert ook het energieverbruik van de auto.

Accu

Groot aanpassingsvermogen

Het aanpassingsvermogen van de camera’s is bewonderenswaardig. Als de auto bijvoorbeeld door een tunnel rijd, passen de camera’s automatisch de helderheid van hun beelden aan het licht aan.

Daarnaast past het beeld zich ook aan andere rij-omstandigheden aan, zoals: bochten, snelwegen, stadsverkeer of parkeerplaatsen. Als de e-tron door het navigatiesysteem weet dat de auto op de snelweg rijdt, dan zoomt de camera automatisch in, zodat andere voertuigen groter worden weergeven. Maar als u vervolgens de richtingaanwijzer gebruikt, dan wordt het blikveld juist vergroot om de dode hoek te verkleinen.

En als de achteruitversnelling bij het parkeren wordt ingeschakeld dan richt de camera zich naar beneden en zoomt hij uit. De slimme buitenspiegels van Audi bieden rijders eindeloze mogelijkheden maar zijn niet de enige interessante technologische toepassingen binnen de e-tron.