Op efficiency afgestemde vierwielaandrijving

quattro met ultra-technologie verenigt rijdynamiek met efficiency en leidt tot een verbruiksverlaging van ongeveer 0,3 l/100 km. De auto bepaalt of vierwielaandrijving nodig is of dat de efficiënte voorwielaandrijving volstaat. De vierwielaandrijving komt alleen in actie als de rijomstandigheden daarom vragen.

Met quattro wordt het aandrijfkoppel actief over de wielen verdeeld, dus niet volgens een vaste verdeling. Als de voor- of achterwielen dreigen door te slippen, gaat de aandrijfkracht naar de as met de meeste grip. Deze verdeling werkt traploos en dynamisch. De techniek meet voortdurend welke wielen het beste in staat zijn om de aandrijfkracht op de weg over te brengen. Bij fors accelereren of als de voorwielen bijvoorbeeld in de sneeuw staan, gaat het merendeel van de power richting achterwielen. Met deze actief gestuurde verdeling van het aandrijfkoppel zorgt quattro voor een betere tractie tijdens optrekken en voor veel grip.

Nieuw hoofdstuk in de historie van quattro

Het nieuwe quattro met ultra-technologie voegt extra efficiency toe aan de bekende quattro-voordelen. Daarmee is deze vierwielaandrijving klaar voor de toekomst.
quattro-ultra3-800.jpg

Het beste van twee werelden

Twee koppelingen in de aandrijflijn zijn de belangrijkste onderdelen in deze efficiencyslag. In situaties waarin vierwielaandrijving niet nodig is, rijdt een auto met quattro met ultra-technologie alleen met voorwielaandrijving. Een koppeling tussen de versnellingsbak en cardanas gaat open, waardoor die as niet meer meedraait. Er gaat geen vermogen richting achterwielen. Ook in de achteras opent een koppeling. De belangrijkste veroorzakers van wrijvingsverlies in het achterste gedeelte van de aandrijflijn zijn zo buitenspel gezet. Dit bespaart brandstof.

Vooruitdenkende techniek

De techniek let scherp op wat er onder de wielen gebeurt. De slimme regeling van de vierwielaandrijving werkt anticiperend. Met sensoren en continue bewaking van gegevens over rijdynamiek, wegconditie en rijgedrag kijkt quattro met ultra-technologie ongeveer een halve seconde vooruit. Omdat het activeren van de vierwielaandrijving slechts een fractie van een seconde kost, is quattro dus altijd paraat als dat nodig is. De bestuurder merkt niets van het bij- en afschakelen van de achterwielen, behalve dat de auto grip behoudt. Zelfs als de omstandigheden de auto verrassen, bijvoorbeeld als droog asfalt opeens in een ijsplaat verandert, reageert het systeem supersnel en onmerkbaar op de plotse verandering in grip.

In bijzondere situaties

In de meeste gevallen volstaat voorwielaandrijving. Dat is wel zo efficiënt. In vlot genomen bochten, met een sportieve rijstijl, tijdens vlot accelereren, als het weer tegenzit of op een losse ondergrond doet quattro mee. Gunstig voor de rijdynamiek, goed voor de verkeersveiligheid.

Vertrouwde quattro, gunstiger verbruik

Met deze nieuwe technologie heeft Audi een op efficiency afgestemde vierwielaandrijving ontwikkeld die qua tractie en rijdynamiek niet verschilt van de permanente systemen. In gewone rijomstandigheden springt quattro met ultra-technologie er wat betreft verbruik en CO2-uitstoot positief bovenuit.

Spoorvast in bochten

De quattro-aandrijving verdeelt het vermogen over de voor- en achteras, maar de auto kan dit ook links-rechts doen. Een van de functies van ESC (elektronische stabiliteitscontrole) is om het koppel afhankelijk per wiel te distribueren. Dit is ook bekend als torque vectoring. Door in bochten de binnenste wielen af te remmen en de buitenste wielen extra power toe te bedelen, volgt de auto stabiel zijn koers. Daardoor wint de auto aan precisie en rijdt hij neutraler, wat gunstig is voor de dynamiek in bochten.