1400x438-rupert-stadler1.jpg

Interview met Rupert Stadler

Interview met Rupert Stadler

Een interview met Audi baas Rupert Stadler over semiautonoom rijden (‘piloted driving’), het grote belang van uiterst nauwkeurige wegenkaarten en de privacybescherming van automobilisten.

► Kijkt u al uit naar autonoom rijdende auto’s?
“Eerst kijk ik uit naar semiautonoom rijdende auto’s. Met de komende generatie van de Audi A8, die in 2017 debuteert, zetten we al grote stappen op het gebied van piloted driving. In 2018 volgt onze elektrische SUV, die ook semiautonoom kan rijden. De Audi A8 zal in staat zijn om tot 60 km/h zelf te rijden, waardoor de bestuurder rust krijgt in langzaam rijdend en stilstaand verkeer of als hij of zij in een lange sliert voertuigen achter elkaar aan rijdt. Het is gunstig voor het rijplezier als de auto het even overneemt in saaie, niet leuke omstandigheden. Dan geniet degene achter het stuur des te meer als er weer de ruimte is om actief zelf te rijden.”

► Dit is dus nog maar een eerste stap richting volledig autonoom rijden?
“Ja, maar wel meteen een hele grote. De voorgaande stapjes bestonden uit de introductie van de vele assistentiesystemen. Semiautonoom rijden is momenteel de ingewikkeldste fase in de digitalisering van de auto. De belangrijkste elementen zijn de sensoren die registreren wat er om de auto gebeurt. Die geven hun informatie door aan een uiterst krachtige softwaremodule. Ook een actieve controle van de krachten in langs- en dwarsrichting is nodig, wat meestal via het gaspedaal, de remmen en stuurinrichting gebeurt. Vergeet ook de interactie tussen mens en techniek niet, oftewel de bediening. Stap voor stap is het totale systeem opgebouwd. De komende jaren zullen de auto’s steeds hogere snelheden aankunnen en op steeds meer scenario’s kunnen inspelen. Ons doel is helder: Audi wil met deze technologie voorop blijven lopen.”

► Wat kan een Audi in 2030?
“Als u dan het kantoor verlaat, komt uw Audi voorrijden, zonder iemand achter het stuur. U gaat iets eerder weg, want aan de laatste videovergadering van de dag neemt u vanuit de auto deel. Daarna ontspant u en heeft u tijd voor het actuele nieuws. Uw auto leidt u stoïcijns om alle files heen en u komt vlot en zonder stress thuis. Daar parkeert uw Audi zichzelf in de krappe vakken van de parkeerkelder. U bent dan al lang uitgestapt.”

► Behoudt de auto dan nog wel zijn emotionele betekenis?
“De auto is synoniem voor vrijheid en dat verandert niet. Zijn flexibele gebruiksmogelijkheden zijn onovertroffen. Natuurlijk zal de auto in de maatschappij een andere positie innemen met het oog op duurzame, CO2-neutrale mobiliteit. Dat neemt niet weg dat de auto ook in de toekomst een belangrijke rol heeft. Hij zal deel uitmaken van het internet der dingen, wat wil zeggen dat auto’s met elkaar en met de infrastructuur verbonden zijn.”

here1.png

HERE is een van de beste, nauwkeurigste en actueelste kaartenleveranciers ter wereld. Daar zit heel veel kennis.

HERE vormt de basis voor nieuwe assistentiesystemen, tot aan volledig autonoom rijden aan toe. Daarmee vergroten we onze voorsprong wat betreft piloted driving.

► Heeft een Audi in 2030 nog een stuurwiel?
“Ja, dat weet ik zeker, zelfs als onze modellen de stap maken van semiautonoom naar volledig autonoom rijden en er dus geen noodzaak meer is om als automobilist te sturen. We zullen onze klanten nooit overbodig maken, maar hen ondersteunen waar zij dit wensen en taken vereenvoudigen. Alle assistentiesystemen zijn er om het comfort te verhogen en de veiligheid te verbeteren. Het enorme potentieel van semiautonoom rijden zit met name in situaties waarin de bestuurder is afgeleid, overbelast is of juist te weinig omhanden heeft. Meer dan negentig procent van de ongevallen is te wijten aan menselijke fouten. We hebben de kans om dit percentage tot tien procent te reduceren. Inderdaad, niet mét tien procent, maar tót tien procent!”

► Enkele van ’s werelds grootste IT-bedrijven hebben ook belangstelling voor auto’s en autonoom rijden. Dat is technologische concurrentie uit een volledig nieuwe hoek.
“Audi staat voor ‘Voorsprong door techniek’ en daarom benaderen wij deze ontwikkeling vanaf de bestuurdersstoel. De IT-sector is onze partner en we werken steeds intensiever samen. Wij blijven echter de baas over de systemen die relevant zijn voor de veiligheid, zoals de stuurinrichting, motorregeling en remmen. Wij geven niemand toegang tot de centrale autotechnologie. Dat zijn we aan onze klanten verplicht; zij vertrouwen ons. Klanten hechten aan onze kennis en zij weten dat onze technische knowhow en productkwaliteit niet zomaar te evenaren zijn.”

► Er is een strijd gaande tussen internetbedrijven en autofabrikanten over de toegang tot data. Beschikken Google, Apple, Baidu en consorten straks over de gegevens van klanten van automerken?
“Absoluut niet. In de toekomstige wereld van connectiviteit krijgt de auto zijn eigen rol, omdat de verfijnde sensoren hem als het ware zintuigen geven. Aan boord is alles om in realtime een volledig model van de omgeving te berekenen en de actuele positie te bepalen. Geen computer kan dat, laat staan een smartphone. Alleen een autonome auto heeft radars, videocamera’s voor 3D-reconstructie, ultrasone sensoren en een laserscanner die uiterst nauwkeurige gegevens levert over objecten die zich voor de auto bevinden. We herkennen alles, van kruisend verkeer in de dode hoek tot allerlei gevaarlijke situaties. We hanteren het principe dat de sensoren in de auto zitten en dat dit daarom ook moet gelden voor de software van de assistentiesystemen en semiautonoom rijden. Die programma’s staan dus niet op de servers van internationale IT-firma’s en gegevensverwerkers. Zoals eerder gezegd: we zien de grote IT-concerns als partners, maar wij zijn de enigen die de privacy van onze klanten kunnen garanderen.”


here2.png

Auto’s registreren met hun sensoren de omgeving en geven veranderingen door aan de kaartendatabase.

here3.png

De database bevat ook actuele verkeersinformatie en die kennis wordt meteen van auto naar auto doorgegeven.

"Realtime kaarten en locatiegebaseerde diensten zijn het fundament onder de mobiliteit van morgen"

► Willen dataverzamelaars graag meer weten over degene achter het stuur?
“Er staat veel op het spel, namelijk de persoonlijke gegevens van onze klanten en daarmee een groot deel van hun leven. De auto is een privéruimte, zoiets als een tweede huiskamer. De bewegingen van mijn auto vormen niets minder dan een verplaatsingsprofiel tijdens mijn dag. Daarom nemen we bij Audi een duidelijke stelling in: de data uit de auto zijn van de klant. Alleen de klant bepaalt wat daarmee gebeurt. Wij houden ons strikt aan Europese richtlijnen voor gegevensbescherming. Sterker nog, we steken grote bedragen in een eigen infrastructuur waarin de klantgegevens veilig zijn. We zijn volledig open over wat we met die gegevens doen, zonder achterdeurtjes. In het internet der dingen wordt privacy steeds belangrijker.”

► Samen met uw collega’s van BMW en Daimler heeft u de kaartenleverancier HERE van Nokia overgenomen. Welke rol heeft dat bedrijf in uw strategie?
“Realtime kaarten en locatiegebaseerde diensten zijn het fundament onder de mobiliteit van morgen. Samen met BMW en Daimler zorgen we ervoor dat HERE een open, onafhankelijk, waarde toevoegend platform blijft met een van de beste kaartendatabases ter wereld. Het is de basis voor nieuwe assistentiesystemen en uiteindelijk voor volledig autonoom rijden. We vergroten daarmee onze voorsprong op het vlak van piloted driving, verbeteren de verkeersveiligheid, kunnen nieuwe mobiliteitsdiensten ontwikkelen en de algehele service aan onze klanten uitbreiden. Omdat we toegang hebben tot deze gegevens weten we als autofabrikanten zeker dat we – en dat is heel belangrijk – op eigen kracht toekomstige technologieën kunnen ontwikkelen. Een langdurige zelfstandigheid is daarmee gegarandeerd, met name ten opzichte van de IT-bedrijven.”

► Maar waarom zijn dan uitgerekend die kaarten zo belangrijk? De wereld is vrijwel helemaal digitaal in kaart gebracht en navigatiesystemen weten overal al de weg.
“We praten hier over een volledig nieuwe dimensie. De resolutie van de huidige kaarten is in meters uit te drukken en dat is goed genoeg om mee te navigeren. Autonoom rijden vergt echter volledig nieuwe informatie op een schaal die uitgaat van centimeters. Misschien dat ‘kaarten’ ons een beetje op het verkeerde been zet, want we hebben het niet meer over klassieke wegenkaarten, maar over driedimensionale omgevingsmodellen. Die moeten ongelofelijk nauwkeurig zijn, tot en met de conditie van het wegdek aan toe. De informatie moet leven, dat wil zeggen vanuit onze auto’s moet alles letterlijk elke seconde anoniem bijgewerkt worden met de actuele stand van zaken over de verkeerssituatie, het weer, ongevallen et cetera. Daarnaast is HERE ook een enorme database met informatie over hotels, bedrijven, parkeerplaatsen en evenementen.”

► Auto’s kunnen de omgeving toch ook met eigen sensoren scannen en begrijpen?
“Dat klopt, maar het beeld is pas compleet als hun actuele omgevingsmodel voortdurend wordt vergeleken met de opgeslagen informatie over het wegennet. Door de live-informatiestroom van HERE weet de auto wat hem op de route te wachten staat. Hierdoor zijn veranderingen en bewegingen alsmede potentieel gevaar ongekend veel sneller te beoordelen. Bovendien zullen de sensoren in onze auto’s realtime anonieme feedback geven, niet alleen over de actuele verkeerssituatie, maar ook over veranderingen in het wegdek, omleidingen en andere storingen. Dit noemen we zwermintelligentie. Informatie is daardoor altijd actueel.”

here4.png

Op basis van actuele kaarten ontvangt de auto realtime navigatie-instructies.

"Het gezag over de persoonlijke gegevens blijft echter bij de klant liggen. Dat vinden wij heel erg belangrijk"

► HERE is dus een investering in semiautonoom en volledig autonoom rijden.
“Het is beslist een belangrijke voorwaarde voor zelfrijdende voertuigen. Er zijn ook voordelen waar we in de nabije toekomst al iets van merken. Een simpel voorbeeld: het is vrijdagmiddag en op de A9 richting München begint het te druppelen. De regensensor activeert de ruitenwissers en de auto stuurt die informatie via de cloud naar achteropkomend verkeer en naar de verkeerscentrale. Alle verkeersdeelnemers beschikken dus in realtime over deze data, die tot waarschuwingen of snelheidsaanbevelingen leidt. Als het verkeer afremt, krijgen achteropkomende automobilisten alternatieve routes voorgeschoteld. Komt dit vaker voor, dan werkt het hele systeem anticiperend. De ervaring dat regen op de Duitse A9 op vrijdagmiddag in 95 % van de gevallen files veroorzaakt, kan al aan het begin van de rit een alternatieve route opleveren. Niet zomaar een andere weg, maar de beste die voorhanden is. Met zijn allen genereren we heel veel kennis, die we met zwermintelligentie nuttig inzetten om al onze klanten veilig op hun bestemming te krijgen.”

► Maar iedereen in die zwerm moet ook met elkaar kunnen communiceren.
“In veel situaties moet de zwerm nog sneller zijn dan de cloud. Daarom is car-to-carcommunicatie het ultieme einddoel van ons concept. Hoe vaak hoor je niet een waarschuwing dat er iets op de weg ligt, bijvoorbeeld afgevallen lading? Een autonome auto herkent dergelijk gevaar met zijn sensoren en probeert dan andere auto’s in de directe omgeving te waarschuwen. Voor de eerstvolgende voertuigen is het waarschijnlijk niet snel genoeg als die informatie eerst in de cloud wordt geüpload, verwerkt wordt en door andere auto’s wordt gedownload. Of neem een noodstop in een treintje van auto’s. Wie verder achteraan rijdt, heeft alleen baat bij een melding die direct afkomstig is van de afzender. Daarom is rechtstreekse communicatie soms essentieel. Ik ben ervan overtuigd dat een geconnecteerde auto een belangrijk element zal zijn in een smart city. Denk aan het eenvoudige voorbeeld van de verkeerslichtregeling. Onze toekomstige elektrische SUV kan al vroeg beginnen met recupereren als bekend is dat het volgende verkeerslicht op rood zal staan. Deze informatie belooft forse energiebesparingen en niet alleen voor elektrische auto’s. Het belangrijkste is echter dat het verkeer door alle realtime informatie veel vlotter zal doorstromen.”

► Dan moet de zwerm heel veel deelnemers tellen.
“Audi houdt de informatie dan ook niet voor zichzelf. HERE is weliswaar een consortium van Duitse fabrikanten, maar dit bedrijf dient een onafhankelijke standaard te bepalen die ook door nieuwe toetreders uit de autowereld en andere sectoren is te gebruiken. Daardoor zijn er meer deelnemers en dat komt de servicekwaliteit ten goede. Het gezag over de persoonlijke gegevens blijft echter bij de klant liggen. Dat vinden wij heel erg belangrijk.”

here5.png

HERE levert behalve wegenkaarten ook informatie over hotels, bedrijven, parkeerplaatsen, evenementen en meer.

here6.png

In een smart city is de auto onderdeel van een netwerk met bijvoorbeeld verkeerslichten, parkeergarages en openbaar vervoer.