Audi skysphere concept: topklasse roadster met twee persoonlijkheden > Toekomst > Audi Nederland
Audi Nederland Toekomst
Audi skysphere concept: topklasse roadster met twee persoonlijkheden

Audi skysphere concept: topklasse roadster met twee persoonlijkheden

De elektrische Audi skysphere concept laat zien dat auto's in de toekomst belevingsruimtes worden. Hij maakt twee verschillende rijbelevingen mogelijk: comfortabele first class-lounge of wendbare sportauto.

Tekst: AUDI AG - Foto's: AUDI AG Leestijd: 6 minuten

De afgebeelde auto is een studiemodel en niet leverbaar als productiemodel.

Zijaanzicht van de Audi skysphere concept

Audi presenteert met de Audi skysphere concept de eerste van drie conceptcars die progressieve luxe opnieuw definiëren. De eis: de inzittenden een fascinerende en eersteklas ervaring bieden die veel verder gaat dan het doelgerichte verblijf aan boord. Het interieur wordt een ervaringsruimte en de auto wordt een 'experience device'. Dit wordt mogelijk gemaakt door het geautomatiseerde rijden, een revolutionaire nieuwe interieurvormgeving en een holistisch digitaal ecosysteem. Daarbij maakt de volledig elektrische, tweedeurs open Audi skysphere concept indruk met een adembenemend design.

Variabele wielbasis voor twee rijbelevingen

De Audi skysphere concept definieert keuzevrijheid bij het autorijden op geheel nieuwe wijze. Hij is ontworpen voor twee verschillende rijervaringen: een grand-touring-experience en een sports-experience. Dit wordt mogelijk gemaakt door een spectaculair technisch detail: de variabele wielbasis. Elektromotoren en een geavanceerd mechanisch systeem met verschuifbare carrosserie- en frameonderdelen maken het mogelijk om zowel de wielbasis als de buitenlengte met 250 millimeter te variëren. Tegelijkertijd wordt de bodemvrijheid met 10 millimeter gewijzigd.

In de 4,94 meter lange sports-modus, waarbij de bestuurder de wendbare elektrische roadster zelf bestuurt, staat de rijdynamiek voorop. In de ergonomisch perfecte cockpit zijn stuur en pedalen, alle bedieningselementen en het middenscherm volledig op de bestuurder gericht.

Als de inzittenden de comfortabele, geautomatiseerde grand-touring-modus prefereren, wordt de Audi skysphere concept verlengd naar 5,19 meter en verdwijnen de pedalen en het stuur. Terwijl de Audi skysphere concept met zijn sensoren zelfstandig de weg en het verkeer in het oog houdt, genieten de inzittenden van de royale binnenruimte en het naadloos geïntegreerde digitale ecosysteem.

Audi skysphere concept

De variabele wielbasis laat de keuze uit een sports-experience en een grand-touring-experience

 

Executive-interieur is interactieve ruimte

In de vormgeving van de Audi skysphere concept staat het interieur centraal. Daarin wordt de beleving van de inzittenden niet langer aan de eisen van de techniek onderworpen. In plaats daarvan is het interieur een interactieve ruimte. De Audi skysphere concept is namelijk ontworpen voor autonoom rijden: dit betekent dat de bestuurder op bepaalde wegen en in bepaalde verkeersgebieden volledig de verantwoordelijkheid aan de auto overdraagt en zelf niet meer hoeft in te grijpen.

Als in de grand-touring-modus alle bedieningselementen zijn verdwenen, verandert het interieur in een lichte, grote ruimte met een vormgeving die moderne luxe herdefinieert. De comfortabele stoelen ademen de optische elegantie van designmeubilair, maar vervullen tijdens het rijden zonder concessies de functies van een autostoel - met onder andere zijdelingse steun en veiligheidsfuncties. Door de variabele positie in het interieur bieden ze royale bewegingsvrijheid en beenruimte.

De passagiers genieten in de grand-touring-modus van keuzevrijheid die bij autonoom rijden hoort: ontspannen in de open lucht, genieten van landschap en wind, of van het infotainmentaanbod. Vanaf grote touchscreens op het dashboard en in de middenconsole zijn auto-instellingen en infotainment te bedienen. Die schermen zijn ook handig voor het tonen van webpagina's, video calls en streamingdiensten.

De Audi skysphere concept is aan een digitaal ecosysteem gekoppeld waarmee een breed scala aan toepassingen beschikbaar is voor de inzittenden. De informatie is persoonlijk, bijvoorbeeld in de vorm van kunstgalerie-openingstijden, online kleding winkelen of een dinerreservering. Allemaal ideaal voor nog meer beleving onderweg.

Audi skysphere concept

Het interieur wordt een belevingsruimte en de auto een 'experience device'

 

 

Dynamisch design heeft de toekomst

Zelfs in de grand-touring-modus, 5,19 meter lang en 2 meter breed, ligt de Audi skysphere concept laag op de weg met een hoogte van slechts 1,23 meter. Ideaal voor de aerodynamica en het zwaartepunt. Met de voor Audi kenmerkende ronde en uitgebouwde wielkasten ligt de nadruk op de lange wielbasis. In het zijaanzicht vallen de verhoudingen op, met de lange motorkap en korte overhangen en de brede dorpels, die schijnbaar in de achterspatborden steken. De portieren scharnieren aan de achterkant en gaan wijd open.

Het front wordt gekenmerkt door de Singleframe en het opvallende design van het verlichte logo met de vier ringen. De dagrijverlichting draagt bij aan een zelfverzekerde uitstraling. In de volledige Singleframe en aangrenzende vlakken zitten witte led-elementen, waardoor de Audi skysphere concept een karakteristieke lichtsignatuur heeft. De in de windtunnel geoptimaliseerde achterzijde combineert klassieke aerodynamische lijnen met speedster-elementen in de vorm van grote glazen oppervlakken. Op de achterkant zit ook een digitaal aangestuurd ledpaneel over de volle breedte, goed voor dynamische lichteffecten bij het in- en uitschakelen van de verlichting.

Als de Audi skysphere concept zijn wielbasis verandert, vertonen de leds in de voor- en achterkant een speciale dynamische lichtanimatie. Er zijn specifieke lichtsignaturen voor de grand-touring-modus en sports-modus, met name rond de Singleframe. Zo stuurt de Audi skysphere concept duidelijke signalen naar zijn omgeving: ik bezit twee persoonlijkheden voor twee ervaringen. Typisch voor een Gran Turismo en topklasse atleet.

Audi skysphere concept