De aandrijfaccu is het hart van elke elektrische auto. Natuurlijk legt Audi de lat hoog: de accu’s zijn van topkwaliteit, degelijk beschermd en goed voor heel veel kilometers. Dat neemt niet weg dat elke accu of batterij onderhevig is aan veroudering.
Na verloop van tijd daalt de opslagcapaciteit, maar er is goed nieuws: hoe u de accu gebruikt en oplaadt, beïnvloedt de levenstermijn ervan. Daarom geven wij u enkele basistips voor de dagelijkse praktijk. Dan geniet u langer van een ruime actieradius en heeft uw toekomstige inruilauto een zo gezond mogelijke accu.
Gezond blijven zit in de genen en in het gedrag.
Elektrisch rijden vraagt tijdens koude winterdagen extra veel van de accu. Er is niet alleen energie nodig om het accusysteem op te warmen, maar ook het interieur. Een elektrische Audi heeft daarom intelligente systemen aan boord voor een efficiënt warmtebeheer om het bereik te optimaliseren en de levensduur van de accu te verlengen.
Alleen al de grootte van onze accu's maakt twijfel over prestaties en actieradius in de winter onnodig. Ons intelligente warmtebeheer selecteert altijd de meest efficiënte methode om de accu en het interieur op de juiste manier te verwarmen. En als de hoogspanningsaccu’s goed worden gepreconditioneerd via een AC-laadstation of wallbox, dan hebben ze een lange levensduur. De preconditionering is vooral handig in de winter. Het ontlast de accucellen en minimaliseert tegelijkertijd het bereikverlies omdat de accu zich bij vertrek al in het optimale temperatuurbereik bevindt en daarom niet zo veel hoeft te worden verwarmd.
Maak goed gebruik van de slimme boordcomputer van de auto, met de actieradiusmonitor en actieradiusvoorspelling waarmee je direct kunt zien hoeveel actieradius is te winnen als bijvoorbeeld de binnentemperatuur wordt verlaagd. Het bereik kan vergroot worden met de Range Mode. Dit beperkt de comfortfuncties, het aandrijfvermogen en de maximale snelheid enigszins, maar levert wél extra bereik op.
Twee buffers beschermen de aandrijfaccu tegen overladen en ontladen.
1. Brutocapaciteit
2. Nettocapaciteit
3. Buffer tegen overladen
4. Buffer tegen ontladen
De afbeelding is een abstracte weergave van de werkelijkheid
Als we het over de accugrootte hebben, onderscheiden we de bruto- en nettocapaciteit. De brutogrootte betreft de gehele accu, dus ook het deel dat niet gebruikt wordt. De nettocapaciteit is de accu-inhoud die daadwerkelijk voor u beschikbaar is. De buffers tegen over- en ontladen en een reservecapaciteit voor noodgevallen zijn daarvan afgetrokken. Het is dus de nettocapaciteit die u wilt weten als het over elektrische auto’s gaat.
De afbeelding is een abstracte weergave van de werkelijkheid. Als voorbeeld is de Q4 e-tron 40 genomen.