Wat verstaan we eigenlijk onder een designstrategie?
Ontwerpstrategie is een ingewikkeld onderwerp. Het begint ermee dat je je afvraagt hoe design zich in de toekomst zal ontwikkelen. Hoe zien dingen eruit in een veranderende maatschappij? Je hebt het dan over design in een bredere betekenis. Maar designstrategie gaat ook over hoe we onze producten ontwerpen, hoe we vooruitkijken en voorspellen hoe autoconcepten en de ontwerptaal zullen veranderen. Centraal staat altijd onze ontwerpfilosofie en dus de vraag: wat is in grote lijnen onze richting?
Enkele jaren geleden hebben we bepaald dat we belevenissen en ervaringen ontwerpen, niet slechts producten. Het product is slechts een deel van de designbelevenis. Nieuwe technologieën, communicatie en digitalisatie bepalen steeds meer het design en vooral ook het gebruik van de auto’s. Het volstaat niet meer om alleen de vorm vast te stellen, want je moet ook de setting erbij ontwerpen, dus de belevenissen die bij de auto horen.
Ik vergelijk dit graag met mijn smartphone. Het is een klassiek, prachtig productontwerp. De focus ligt echter bij de functionaliteit ervan, de ervaringen die mogelijk zijn en het effect dat dit op je leven heeft. Op dezelfde manier zullen in de toekomst ervaringen ook veel meer invloed op auto’s hebben. Daarom is het belangrijk om vooruit te denken, onze ideeën hierover te bepalen en de strategie die daarbij hoort. De Audi activesphere concept is een goed voorbeeld van dit soort beleving.
Een beleving is echter nogal abstract. Dat is geen zichtbaar of tastbaar designelement.
Ook in het vroegere denken over ontwerpen bestaat het belevingsconcept al. Er is de esthetische ervaring van een mooie auto bewonderen, zijn verhoudingen beoordelen en de dynamiek ervan. Dat werkt ook zo in het interieur, waar je de kwaliteit waarneemt, interieurdelen aanraakt en de waarde ervan doorziet. Daar hebben onze klanten iets aan, aan deze beleving die gevoelens oproept. Deze ervaringen zijn op digitale manier te versterken en dat is inderdaad niet tastbaar.
Schermen en connectiviteit zorgen voor een totaal nieuwe omgang met de gebruikersinterface en dus voor een andere gebruikservaring. Schermen en projecties nemen steeds meer interieurruimte in. Daarnaast verandert digitalisatie de manier waarop een auto wordt bediend en de manier waarop informatie wordt gepresenteerd. Daarom praten we over ‘experience design’. Wij vinden het heel belangrijk dat de premium ervaring in een Audi behouden blijft.