Als de Audi activesphere concept overschakelt naar de offroadmodus, neemt de bodemspeling van 208 millimeter toe met nog eens 40 millimeter. In de metaalranden rondom scharnieren de spijlen open, als signaal naar de buitenwereld dat de auto offroad gaat.
Vanzelfsprekend toont de Audi activesphere concept niet alleen optisch dat hij in ruw terrein kan rijden, maar maakt hij dat ook echt mogelijk dankzij de elektronisch geregelde quattro-vierwielaandrijving. Twee elektromotoren, een op de vooras en een achter, leveren samen 325 kW en 720 Nm. Zoals bij elke elektrische auto is dat koppel meteen beschikbaar.
In de bodem tussen beide assen ligt een 100 kWh-accu die onderdeel is van een 800-voltsysteem. Snelladen kan met maximaal 270 kW.
Ook de velgen van de Audi activesphere concept zijn aangepast aan de quattro-prestaties. Voor een goede stroomlijn zijn de velgen op de weg helemaal dicht, maar in het terrein openen segmenten zich voor extra remventilatie.