Ervaar de enorme range van de Audi Q6 e-tron
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: Patrick Morda - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: Tom Klocker Nadia Riaz-Ahmed – 11/04/2024
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: Patrick Morda - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: Tom Klocker Nadia Riaz-Ahmed – 11/04/2024
Begin over elektrische auto’s en het gaat al snel over hoe ver je ermee komt. Florian Hauser weet dat als geen ander. Hij is verantwoordelijk voor de productmarketing van alle modellen op het Premium Platform Electric (PPE) en dus ook voor de Audi Q6 e-tron-modelreeks. “Uit onderzoek weten we dat klanten een reële actieradius van 450 tot 500 kilometer verwachten, willen ze een auto interessant vinden.” Daarom lag daarop voor een groot deel de focus tijdens de ontwikkeling, met als fraai resultaat een WLTP-actieradius van tot wel 641 kilometer voor de achterwielaangedreven Audi Q6 e-tron performance. Dat maakt deze SUV uitermate geschikt voor elk denkbaar gebruikspatroon, van dagelijkse ritten tot en met lange vakantie-afstanden.
Wie al ervaring heeft met elektrisch rijden, weet dat een grote actieradius alleen niet zaligmakend is. Net zo belangrijk zijn de laadprestaties. Vlak ook de rol van het digitale ecosysteem niet uit. “Dat is deels een technisch verhaal, maar het gaat ook om comfort en een naadloze integratie van digitale diensten”, aldus Hauser. Tijdens de ontwikkeling van PPE in het algemeen en het finetunen van specifiek de Audi Q6 e-tron is dan ook veel aandacht besteed aan een vanzelfsprekende en makkelijke laadplanning en algehele laadervaring.
De handling, stuurprecisie en dynamiek van de Audi Q6 e-tron zitten in het Audi-DNA. Dit betekent elektrisch rijden zonder compromissen.
De Audi e-tron-routeplanner kent alle laadpalen, ook in dunbevolkte streken.
De handling, stuurprecisie en dynamiek van de Audi Q6 e-tron zitten in het Audi-DNA. Dit betekent elektrisch rijden zonder compromissen.
De Audi e-tron-routeplanner kent alle laadpalen, ook in dunbevolkte streken.
“Klanten verwachten een reële actieradius van 450 tot 500 kilometer.
Florian Hauser
Startpunt voor het laden is de nieuwe generatie van de Audi e-tron-routeplanner aan boord van de Audi Q6 e-tron. Dat is een navigatiesysteem dat de benodigde laadstops automatisch meerekent in de routeplanning. Het grote panoramascherm vergemakkelijkt de selectie van laadpunten en het reageren op aanbevelingen van de auto. De planning software houdt rekening met de verwachte verkeersdrukte en de spreiding van laadplekken. Informatie over de charge point operator en hoeveel kW het laadpunt biedt, is snel te zien. Op basis van de eindbestemming en een zo gunstig mogelijke state of charge (SoC) bij elke tussenstop, berekent de Audi Q6 e-tron de laadstations. De accu wordt dan telkens voorgeconditioneerd.
Niets staat dan optimaal opladen meer in de weg. Aan de hand van de buitentemperatuur en accutemperatuur regelt de Audi Q6 e-tron zelf het koelen of voorverwarmen van de accu. Bijladen werkt namelijk het beste bij een ideale temperatuur. Met een laadvermogen van 270 kW is de Audi Q6 e-tron een topper in zijn segment. Hauser: “We combineren dit hoge laadvermogen met een grotendeels vlakke laadcurve. Hierdoor blijft het laadvermogen gedurende langere tijd hoog.”
Geen range anxiety meer dankzij een WLTP-actieradius van 641 kilometer. Plan trips inclusief laadstops in de auto of in de myAudi-app.
Geen range anxiety meer dankzij een WLTP-actieradius van 641 kilometer. Plan trips inclusief laadstops in de auto of in de myAudi-app.
De Audi e-tron-routeplanner berekent de snelste route inclusief de kortste laadstops. Ook de verwachte verkeersdrukte wordt meegenomen.
Ook het fraaie design is een belangrijk keuze-argument voor de Audi Q6 e-tron.
De Audi e-tron-routeplanner berekent de snelste route inclusief de kortste laadstops. Ook de verwachte verkeersdrukte wordt meegenomen.
Ook het fraaie design is een belangrijk keuze-argument voor de Audi Q6 e-tron.
Belangrijk, want eenvoudiger te vergelijken dan het maximale laadvermogen, is de laadduur van 10 tot 80 procent state of charge. Bij de juiste snellader, bijvoorbeeld van Ionity of Fastned, duurt dat slechts 21 minuten. Wie niet langer dan 10 minuten tijd heeft, rijdt toch weg met 260 kilometer extra actieradius. Dat is bijzonder goed in dit segment.
Hoe dan ook, laden moet bijna gedachteloos kunnen. Met Audi charging kan dat. Audi charging geeft via een laadpasje en telefoonapp toegang tot zo’n 700.000 Europese laadpunten. Stoppen, inpluggen, wegrijden? Daarvoor is Plug & Charge bedacht. Autorisatie en facturering gebeuren automatisch. In de myAudi-app is de laadhistorie te zien. “Een premium laadervaring" noemt Florian Hauser dat.
Het is deze combinatie van royaal bereik, een hoog laadvermogen en connectiviteit die de Audi Q6 e-tron bijzonder maakt. Maar Hauser weet nog iets. “Wat nog vaak wordt vergeten, maar wat in mijn ogen toch echt een groot voordeel is, is dat je overal kunt opladen waar een stopcontact voorhanden is. Zie dat maar eens met een benzine- of dieselauto voor elkaar te krijgen.”
Audi charging biedt toegang tot ongeveer 700.000 laadpunten, verdeeld over 29 Europese landen. Dat levert schitterende laadmogelijkheden op, zoals deze foto bewijst.
Audi charging biedt toegang tot ongeveer 700.000 laadpunten, verdeeld over 29 Europese landen. Dat levert schitterende laadmogelijkheden op, zoals deze foto bewijst.
... de Audi Q6 e-tron
“Ik rij er zelf een en daarover ben ik heel tevreden. Hij combineert mooi de voordelen van elektrisch rijden met de praktische gebruikseigenschappen van een SUV. Niets voelt als een compromis. Dankzij de elektrische quattro-vierwielaandrijving voelt hij bovendien als een echte Audi, dus precies, dynamisch en vertrouwenwekkend. O ja, had ik het fraaie uiterlijk al benoemd? Daar hoor ik ook veel positiefs over.”
... het gebruiksgemak van de Audi Q6 e-tron
“Snelladen, het ruime interieur, digitale features zoals het optionele head-up display en de opbergruimte in de frunk maken leven met deze auto gemakkelijk en plezierig. Het komend skiseizoen mag hij zich in ons gezin extra bewijzen. Ik denk dat ik voor een retourtje Ingolstadt – noordkant van de Alpen ook in de winter niet tussendoor hoef te laden. Moet dat wel, dan doe ik dat natuurlijk ergens bij de skilocatie.”
... de Europese laadinfrastructuur
“Het aantal laadpunten blijft maar toenemen en ook de laadsnelheid gaat omhoog. Natuurlijk is er ruimte voor verbetering. Ik hoop dat laden meer een beleving wordt, zodat je de pauzes nuttig kunt besteden. Audi doet dat al in de vorm van de Audi charging hubs, die met hun snelladers en verblijfsruimte een uitkomst zijn in stedelijke gebieden waar eigen laadplekken schaars zijn.”
Florian Hauser has been working in the field of e-mobility at Audi for ten years. He is currently responsible for the product marketing of the Premium Platform Electric and the Audi Q6 e-tron.