Belangrijk, want eenvoudiger te vergelijken dan het maximale laadvermogen, is de laadduur van 10 tot 80 procent state of charge. Bij de juiste snellader, bijvoorbeeld van Ionity of Fastned, duurt dat slechts 21 minuten. Wie niet langer dan 10 minuten tijd heeft, rijdt toch weg met 260 kilometer extra actieradius. Dat is bijzonder goed in dit segment.
Hoe dan ook, laden moet bijna gedachteloos kunnen. Met Audi charging kan dat. Audi charging geeft via een laadpasje en telefoonapp toegang tot zo’n 700.000 Europese laadpunten. Stoppen, inpluggen, wegrijden? Daarvoor is Plug & Charge bedacht. Autorisatie en facturering gebeuren automatisch. In de myAudi-app is de laadhistorie te zien. “Een premium laadervaring" noemt Florian Hauser dat.
Het is deze combinatie van royaal bereik, een hoog laadvermogen en connectiviteit die de Audi Q6 e-tron bijzonder maakt. Maar Hauser weet nog iets. “Wat nog vaak wordt vergeten, maar wat in mijn ogen toch echt een groot voordeel is, is dat je overal kunt opladen waar een stopcontact voorhanden is. Zie dat maar eens met een benzine- of dieselauto voor elkaar te krijgen.”