Snelladen bij de Audi charging hub München > Duurzaamheid > Audi Nederland
Audi Nederland Duurzaamheid
Snelladen bij de Audi charging hub München

Snelladen bij de Audi charging hub München

In het Zuid-Duitse München kan iedereen nu snelladen in Audi-stijl. De Audi charging hub ligt ideaal voor doorreizigers naar wintersport en zomervakantie.

Tekst: Bernd Zerelles – Vertaling en bewerking: Stefan Wilms – Foto's: Graeme Fordham Leestijd: 4 minuten

Audi SQ8 Sportback e-tron bij de Audi charging hub in München.

“Wat een prachtige locatie,” vindt Felix Neureuther. “De Audi charging hub ziet er strak uit, je kunt er snelladen en er zijn secondlife-accu’s in verwerkt. Ook de laadprijzen vallen mij mee. Kortom, een geslaagd concept.”

Een septemberdag op de nieuwe Audi charging hub in München. Audi-merkambassadeur Felix Neureuther is eregast bij de openingsceremonie. De voormalig profskiër rijdt al enkele jaren volledig elektrisch. “Ik probeer mijn CO2-voetafdruk waar mogelijk te verkleinen.” Hij laadt thuis in Garmisch-Partenkirchen zijn Audi e-tron op met zonnestroom. “Als de zon schijnt, gaat de stroom vanaf het dak als het ware rechtstreeks de auto-accu in. Dat is toch geweldig?”

Onderweg gebruikt hij het liefst HPC-snelladers (High Power Charging). “Tijd is kostbaar. Als je een route plant, kies je meestal de snelste optie. Daarom doe ik dat ook als ik een snellader zoek.” Toch voegt hij daaraan toe: “Ik moet geen stress krijgen van het opladen. Gelukkig is dat hier bij de Audi charging hub bepaald niet het geval, want het laadproces is rechttoe-rechtaan.”

Laadpoort van de Audi SQ8 Sportback e-tron.
Felix Neureuther met de CCS-stekker in zijn hand.

Laden bij de Audi charging hub is rechttoe-rechtaan

Felix Neureuther

De Audi charging hub München telt vier 320-kW-snelladers. Die betrekken hun stroom van PowerCubes met lithium-ionaccu’s uit voormalige prototypes als opslagbuffers. Vandaar dat ze secondlife-accu’s worden genoemd.

In de Audi charging hub kunnen alle elektrische auto’s met CCS-aansluiting terecht, ongeacht het merk. Voor Audi-rijders gelden echter gunstige voorwaarden. Afhankelijk van het contract betalen zij in oktober 2023 € 0,35 per kWh en kunnen zij in de myAudi-app een laadplek reserveren. Berijders van andere merken betalen € 0,50 per kW (oktober 2023), af te rekenen met creditcard, Apple Pay of Google Pay.

Portretfoto van Felix Neureuther.
Audi SQ8 Sportback e-tron in de Audi charging hub.
 

AR-app voor de Audi charging hub Nürnberg

In de Audi charging hub Nürnberg (Neurenberg) test Audi een nieuwe augmentedreality-applicatie als onderdeel van een pilotproject met Vodafone. Bezoekers kunnen met hun smartphone meer informatie krijgen over de faciliteiten van het laadstation. De app toont onder meer hoe stroom via de secondlife-accu’s in de auto’s komt. Ook zijn er virtuele auto’s in te zien als startpunt voor een eigen configuratie. Appgebruikers profiteren verder van digitale media die tijdens het laden gratis te gebruiken zijn.

 

Precies op de route naar wintersport en zomervakantie

De hub zit aan de Zielstattstraße in München in het stadsdeel Obersendling. In de directe omgeving zijn huizen, winkels, restaurants en cafés te vinden. Ook faciliteiten voor sport en vrije tijd zijn in de buurt.

Felix Neureuther is onder de indruk. “Ik vind het prachtig dat je de tijd voor de laadstop nuttig kunt besteden. Ik kan intussen boodschappen doen of met de kinderen naar de speeltuin van de dichtbij gelegen biertuin. Als je met het hele gezin op pad bent is het altijd fijn als de kinderen tijdens laadpauzes hun energie kwijt kunnen. Dan kun je erna weer ontspannen verder. Ik weet waarover ik praat, want onze kinderen zijn nog klein en ze zijn nogal beweeglijk.”

Ook om een andere reden is dit laadstation in München een bezoek waard: vanuit Nederland ligt de charging hub voor menigeen op de route naar wintersport of zomerbestemming. De Audi charging hub München ligt 850 meter van de zuidelijke ringweg ‘Mittlerer Ring’. Ga door de Heckenstallertunnel en neem afrit Passauer Straße. Of zoals Felix Neureuther het zegt, die regelmatig vanuit zijn woonplaats Garmisch-Partenkirchen over Bundesautobahn 95 naar München rijdt: “Minder dan vijf minuten van het eindpunt van mijn snelweg. Als je richting Alpen gaat, kun je hier laden en lunchen.”

Audi SQ8 Sportback e-tron in Audi charging hub.
Audi SQ8 Sportback e-tron.

Drievoudige elektrokracht

Met zijn drie elektromotoren presteert de Audi SQ8 Sportback e-tron bovengemiddeld goed. Zo sprint hij in slechts 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h. De volledig elektrische quattro-vierwielaandrijving en torque vectoring garanderen tractie en stabiliteit. Ook de adaptive air suspension sport draagt bij aan de rijdynamiek.