Metamorfose van roadster naar lounge op wielen > Toekomst > Audi Nederland
Audi Nederland Toekomst
Metamorfose van roadster naar lounge op wielen

Metamorfose van roadster naar lounge op wielen

De Audi skysphere concept heeft twee verschillende karakters. Audi-ontwerpers Charles Lefranc en Gael Buzyn vertellen over zijn progressieve design.

Tekst: AUDI AG - Vertaling: Stefan Wilms - Video: AUDI AG Leestijd: 6 minuten

De afgebeelde auto is een studiemodel en niet leverbaar als productiemodel.

Audi skysphere concept

Eén design, twee configuraties

“Wij wisten van begin af aan dat de Audi skysphere concept* een variabele wielbasis moest krijgen. Dit vormde vanzelfsprekend een enorme uitdaging. Met het oog op het exterieurdesign stonden we voor de opgave om zowel met korte als lange wielbasis de juiste verhoudingen te creëren. Daarom was het in de ontwerpfase belangrijk om voortdurend beide configuraties in beeld te hebben en met elkaar te vergelijken. Alleen zo konden we vaststellen of de balans van het dak, de verhouding tussen cabine en totale carrosserie alsmede het wielformaat met zowel korte als lange wielbasis klopten. Anders loop je het risico dat het inzittendengedeelte te klein is voor een lange wielbasis, terwijl dit met korte wielbasis misschien heel fraai oogt. En omgekeerd heb je met een lange wielbasis de neiging om grotere wielen te tekenen, met als nadeel dat je met korte wielbasis een rijdende karikatuur hebt. Het is dan ook niet zo vreemd dat we flink moest zoeken naar de juiste verhoudingen. Uiteindelijk leverde dat een ontwerp op dat beslist geen compromis is. We bleven net zo lang bijschaven tot beide configuraties effectieve proporties hadden.”

- Charles Lefranc

Charles Lefranc is designmanager van de Audi Design Loft in Malibu (Californië) en verantwoordelijk voor het exterieurdesign van de Audi skysphere concept .

Audi skysphere concept

Hoofdrol voor het prestige panel

“Het prestige panel speelt een hoofdrol in de transformatie. Het verdwijnt volledig in de sportstand, dus met korte wielbasis. Op die manier heeft de Audi skysphere sportieve proporties en een vlotte uitstraling. In de grandtouringmodus wordt het prestige panel zichtbaar. Dat is niet alleen om te bewijzen dat je nu in een auto met lange wielbasis rijdt. Het paneel is beeldbepalend voor de proporties. De auto rekt zich als het ware uit en dit grafische element helpt om dat effect optisch af te zwakken. Zo voorkom je dat de auto eruitziet alsof hij doorhangt. Het prestige panel vormt ook de scheiding tussen neus en passagierscompartiment. De deuren sluiten erop aan. Die scharnieren aan de achterzijde, zodat je gemakkelijk en elegant kunt instappen. Boven op het prestige panel zitten de virtuele buitenspiegels. Dat zijn echte sieraden. We hadden ze ook op het portier of de A-stijlen kunnen monteren, maar we kozen bewust voor het bewegende deel van de neus. De cameraspiegels zijn nu kleine juweeltjes op de fraaie spatborden. Een kenmerk waar ik met veel plezier naar kijk.”

- Charles Lefranc

Lijnenspel vol dramatiek

“Als je de Audi skysphere voor het eerst ziet, kun je niet om zijn proporties heen. Bij deze auto gaat het overduidelijk om prestige. De lange motorkap die ver naar voren doorloopt en het achteraan geplaatste interieur zijn essentieel voor de grandtouringbeleving. Wij vinden deze druppelvorm met zijn spectaculaire proporties helemaal geweldig. De Audi skysphere is een roadster, wat dus betekent dat hij open te rijden is. Er zit een stoffen dak op, omdat dit volgens ons meer glamour heeft dan een hardtop en het bijdraagt aan een warmer ontwerp. Belangrijk voor elke Audi is de sterke uitstraling met de quattro-spieren. Vanzelfsprekend zijn die ook op de Audi skysphere concept terug te vinden. De horizontale belijning maakt het ontwerp coherent. Deze ontwerpfeature loopt over de deur, verdwijnt en keert aan de achterkant weer terug. Die lijn loopt rondom en benadrukt de neus.”

- Charles Lefranc

Audi skysphere concept

Fraai en functioneel

“Wat ik bijzonder waardeer aan de Audi skysphere is dat hij de gestroomlijnde vorm van een speedster combineert met de praktische kanten van een shooting brake. Dat is precies volgens de Audi-filosofie om op het gebied van functionaliteit geen compromissen te sluiten. Onder de voorklep zit bij deze elektrische auto natuurlijk geen motor, maar een opbergruimte waarin twee golftassen passen. Onder de glazen achterklep kunnen de inzittenden met hun bagage pronken. Speciaal voor deze vitrine hebben we twee weekendtassen ontworpen.”

- Gael Buzyn

Gael Buzyn is senior director van de Audi Design Loft in Malibu (Californië). Hij ontwierp met zijn team de Audi skysphere concept.

Audi skysphere concept

Interieurtransformatie

“De beweging van de wielbasis heeft gelijktijdig een effect op het interieur. Daarin verandert de rijconfiguratie volledig. Met lange wielbasis is de grandtouringmodus actief waarin je de omgeving als het ware aan je voorbij ziet trekken. De twee inzittenden bevinden zich vlak naast elkaar. Als de Audi skysphere concept transformeert naar de korte wielbasis, gebeurt er iets magisch. Synchroon aan de verandering van de wielbasis schuiven het stuur en de pedalen op een natuurlijke, naadloze manier richting de bestuurder. De rechter stoel beweegt naar achteren, zodat de bestuurder beter zicht rondom krijgt en een totaal andere rijbeleving heeft.”

- Charles Lefranc

Audi skysphere concept

Lounge-interieur

“Ik wilde dat het interieur van de Audi skysphere geen gewoon auto-interieur zou worden. In plaats daarvan moest het architectuurallure krijgen. Tijdens de ontwerpfase verdiepten we ons intensief in de art deco. Ik ontdekte veel fraaie meubels en kunstwerken uit die periode en we vonden dat deze de perfecte inspiratiebron voor alle interieurelementen waren. Binnenin de Audi skysphere concept heerst de ambiance van een fraaie lounge en niet die van een gebruikelijk auto-interieur. Alle materialen zijn een hommage aan Zuid-Californië, de geboorteplaats van deze auto. Voorbeelden zijn het eucalyptushout en de kleur Blue Agave, afgeleid van een endemische plant uit Zuid-Californië. Andere met liefde ontworpen details zijn de kasjmier deken achter de bestuurdersstoel, waarmee passagiers behaaglijk kunnen blijven, en de autohandschoenen die boven op het dashboard klaarliggen. Het aantrekken van die handschoenen en het vastpakken van het stuur zijn een memorabel moment voor de bestuurder. Een echte beleving. Aan dit roadsterritueel wilden we vasthouden.”

- Gael Buzyn

Audi skysphere concept