Naar het volgende level > Toekomst > Audi Nederland
Audi Nederland Toekomst
Naar het volgende level

Naar het volgende level

Hoe ziet de mobiliteit van morgen eruit? En welke rol spelen geautomatiseerde of zelfs volledig autonome rijfuncties daarin? Audi-conceptcars geven een voorproefje van de toekomst.

Tekst: Angus Frazer – Vertaling: Stefan Wilms – Foto's: AUDI AG Leestijd: 6 minuten

De afgebeelde auto's zijn studiemodellen en niet leverbaar als productiemodel.

Rijhulpsystemen zijn onderverdeeld in level 1 tot en met 5. Autonoom rijden valt onder level 4 en 5.
Die niveaus zijn nog nergens ter wereld toegestaan op de openbare weg, hooguit met een speciale vergunning voor testprojecten.

Audi AI:CON conceptcarAudi AI:CON conceptcar

Om de belangstelling van de beste ontwerpers en engineers te vangen en vast te houden, moet een bedrijf medewerkers creatieve vrijheid bieden. Dan ben je toekomstgericht bezig. Audi motiveert iedereen om buiten vaste kaders te denken en aan oplossingen te werken die nu schijnbaar onmogelijk zijn. De autowereld ondergaat momenteel een transitie die net zo ingrijpend is als de overgang van paard en wagen naar auto’s aan het begin van de vorige eeuw. Inspirerende techniek is de sleutel tot duurzame mobiliteit met autonome, connectieve elektrische voertuigen.

Future is an attitude

De indrukwekkende Audi AI:ME-conceptcar is de voorbode van een toekomst die niet al te ver weg ligt. Volledig automatisch rijdende auto’s nemen de rijtaken over van de inzittenden. Audi behoort op dit vlak al jaren tot de pioniers. Al in 2010 deed een Audi TTS-testauto zelfstandig mee aan de Pikes Peak Hill Climb in het Amerikaanse Colorado. De auto had als bijnaam ‘Shelley’, een hommage aan Audi-rally-icoon Michèle Mouton. Zij vestigde in 1985 in een Audi Sport quattro S1 een nieuw record in de gevreesde heuvelklim. Enkele jaren na de triomf van de Audi TTS-testauto reed een andere conceptcar, de Audi RS 7 piloted driving concept, autonoom met 240 km/h over een circuit.

 
Audi RS 7 piloted driving concept

De Audi RS 7 piloted driving concept kan onder specifieke voorwaarden autonoom rijden en deed dat al met 240 km/h op een circuit.

'The pulse of autonomous driving'

Experts denken dat het tot grote maatschappelijke veranderingen kan leiden als autonome voertuigen aan het verkeer mogen deelnemen. In het kader van de studie 'The pulse of autonomous driving' ondervroeg Audi in 2019 21.000 mensen over dit onderwerp. De respondenten zagen zowel voor individuen als de maatschappij voordelen in de nieuwe technologie. Men noemde gemakkelijkere toegang tot mobiliteit (76 procent), meer comfort (72 procent) en meer veiligheid (59 procent).

In het voorwoord van deze studie schreef dr. Luciano Floridi, hoogleraar filosofie op het vlak van informatie-ethiek aan het Oxford Internet Institute en directeur van het Digital Ethics Lab van de Universiteit van Oxford: “De algemene conclusie die uit de opiniepeiling naar voren komt, is met één woord samen te vatten: verscheidenheid. De vraag over de toekomst van autonoom rijden gaat niet over ‘wanneer’ of zelfs ‘waar’, maar over ‘hoe’. Dat hangt af van de opties, keuzes en niveaus van geautomatiseerd rijden die voor klanten beschikbaar komen.”

De Audi AI:ME belichaamt een concept voor volledig autonome mobiliteit dat op een dag de potentie heeft om meer te zijn dan alleen een vervoersvorm. Dit studiemodel beschikt over slimme functies die autonoom rijden mogelijk maken en voegt daar slimme mogelijkheden tot interactie aan toe, waardoor deze auto een partner van de inzittenden is. Vandaar ook de naam Audi AI:ME, om de koppeling tussen AI en de inzittenden te benadrukken. Dergelijke technologie zit nu vanzelfsprekend nog niet in de Audi-modellen die in de showroom staan, maar de Audi AI:ME-conceptcar geeft wel inzicht in de toekomst van autonoom rijden.

 
Audi AI:ME

De Audi AI:ME geeft weer hoe we in de toekomst in steden kunnen rijden.

Op een ander niveau

De weg naar autonoom rijden is onderverdeel in vijf stappen, levels genaamd. Op level 1 ondersteunen afzonderlijke rijhulpsystemen tijdens accelereren en remmen of met sturen. Level 2 betreft gedeeltelijk geautomatiseerd rijden. Complexe rijhulpsystemen kunnen naar wens de controle in de rijrichting en naar opzij overnemen. Een voorbeeld hiervan is de file-assistent, die automatisch remt en versnelt en daarbij rekening houdt met voertuigen in de buurt. De bestuurder moet op elk moment zelf deze rijtaak kunnen overnemen. Level 3 is in hoge mate geautomatiseerd rijden, waarbij de bestuurder in voorgeschreven situaties tijdelijk de controle uit handen kan geven. Als de techniek daarom vraagt, moet de automobilist zelf weer de auto besturen.

De Audi AI:ME-conceptcar is ontworpen om op level 4 volledig geautomatiseerd te rijden. Dit betekent dat op specifieke trajecten de auto de volledige controle overneemt, zover dit technisch mogelijk is. Indien nodig komt de auto geheel zelfstandig volledig tot stilstand. Als het stuur en de pedalen in de Audi AI:ME niet nodig zijn, verdwijnen deze met een fraaie choreografie uit het zicht. De inzittenden zien dan alleen een walnotenhouten paneel met daarachter een opbergvak. Binnenin de Audi AI:ME is dan alle ruimte om te ontspannen.

Het hoogste niveau in de hiërarchie van autonoom rijden is level 5, volledig autonoom rijden. De auto rijdt dan in elke situatie zonder bestuurder. De Audi AI:CON is een conceptcar die voor level 5-autonomie is bedacht. Deze luxueus uitgeruste auto vertegenwoordigt een toekomst waarin de inzittenden geen enkele rijtaak meer hebben, ook niet tijdens lange reizen.

 
Audi AI:CON achterkant

Het luxueuze vierdeurs studiemodel Audi AI:CON is bedoeld voor een toekomst waarin zelf rijden niet meer hoeft, ook niet tijdens lange reizen.

Ontspannen onderweg zijn

Laten we teruggaan naar de Audi AI:ME. De Audi-ontwerpers hebben binnenin deze conceptcar een volledig connectieve lounge gecreëerd, ideaal voor autonome verplaatsingen in de grote steden van de toekomst. Inzittenden kunnen hun e-mails bijwerken, iets eten, ontspannen, een film kijken, lezen of zelfs slapen. De keuze is aan hen. De auto kan niet alleen met de omgeving interageren, maar ook met de inzittenden. De Audi AI:ME is zelflerend en kan zo inspelen op de wensen en behoeften van de passagiers, bijvoorbeeld door voor te stellen om eten te bestellen. Met behulp van eyetracking is dan een keuze te maken uit het menu op het 3D oledscherm. Vervolgens rijdt de AI:ME naar het restaurant, zodat de inzittenden hun bestelling kunnen ophalen.

Van een andere wereld

Het luxueuze interieur van de Audi AI:ME is ideaal om in de toekomst in te ontspannen en de omgeving voorbij te zien glijden. En als de behoefte er is om even helemaal aan de dagelijkse beslommeringen te ontsnappen, liggen er VR-brillen klaar. De virtuele wereld van holoride past zich aan de autobewegingen aan, waardoor gamen een extra dimensie krijgt. Als gamer heb je dan echt het gevoel midden in de actie te zitten. Zo wordt een autonome rit door de stad een ultieme gamebeleving.