Audi x Poliform > Toekomst > Audi Nederland
Audi Nederland Toekomst
Audi x Poliform

Audi x Poliform

Met co-creatie heeft het Italiaanse meubelmerk Poliform een interieur voor de Audi urbansphere concept ontworpen. Wij vroegen Marta Anzani, dochter van een van de Poliform-oprichters en als marketing- en communicatiemanager bij het bedrijf betrokken, naar de achtergronden van dit project.

Tekst: AUDI AG - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: Piotr Kożuch, AUDI AG - Video: Arnd Buss von Kuk Leestijd: 5 minuten

De afgebeelde auto is een studiemodel en niet leverbaar als productiemodel.

Poliform interieurdesign voor de Audi urbansphere concept.

Poliform is een toonaangevend meubelmerk. U gaat voor uw collectie uit van ‘de menselijke filosofie’. Wat bedoelt u daarmee?
Ons uitgangspunt is simpel: in al onze ontwerpen draait het om mensen. Wij kennen de smaken en wensen van onze klanten en daarom kunnen wij interieurs op maat bedenken voor mensen met unieke persoonlijke achtergronden.
Het Poliform Lab is onze verzamelplaats voor trendwatching en brainstormsessies. Daar begint elke creatieve fase met een diepgaand onderzoek naar stijlen, culturen en ambachten. Pas daarna komen design en productontwikkeling. In het lab concentreren we ons op materialen en technieken die comfortabel zijn en lang meegaan. Alleen dan zijn onze items een verrijking in het leven van de klant.
Het resultaat zijn bijzondere interieurs waarin ieder detail bijdraagt aan perfectie. De Poliform-stijl is altijd uitnodigend op basis van exclusieve luxe.

Jullie handelsmerk zijn esthetisch fraaie interieurs waarin de bruikbaarheid niet vergeten is. Hoe komen dergelijke ruimtes tot stand?
Onze ontwerpfilosofie beperkt zich niet tot losse meubelstukken. Bij Poliform kijken we naar de totale ruimte en de gehele woning waarin bewoners experimenteren met vormgeven en veranderen. Dit heeft een effect op hun leven. In onze conceptuele aanpak gaan we uit van de ruimte die we willen verfraaien. Daarna ontwerpen we producten die harmonieus daarin passen. Poliform richtte zich van oorsprong op woongedeeltes voor dag en nacht, maar nu hebben we ook keukens en banken. We beschouwen een huis als een unieke omgeving die in balans moet zijn en waarin de bewoners zich overal op hun gemak kunnen voelen.

De Audi urbansphere concept creëert een nieuwe privé-omgeving. Een connected ecosysteem daarin zorgt ervoor dat iedere passagier onderweg energie kan opdoen of tot rust kan komen. Op welke manier past de designfilosofie van Poliform bij een auto-interieur, bijvoorbeeld dat van de Audi urbansphere concept?
Dit project was voor ons een bijzondere kans om onze horizon te verbreden. Een huis en de meubels daarin boden in dit geval geen houvast. Sterker nog, we moesten zelfs verder kijken dan de mobiele interieurs in wat we tot nu toe auto’s noemden. Mobiliteit is niet langer slechts van A naar B gaan. Het is een uitbreiding van onze leefwereld. Daar past een lounge op wielen bij of een reiscocon waarin we thuis zijn. Thuis is de plek waar we ons prettig voelen.

Worden auto’s dan persoonlijke ruimtes waarin comfort en behaaglijkheid nooit ver weg zijn?
Ja, als een nieuwe, toekomstgerichte manier om ruimte en tijd te ervaren. Voorheen hadden we het over een tijdelijke plek waarin je onderweg was. Nu krijgen auto’s een nieuwe betekenis en dat geldt ook voor de tijd die we erin doorbrengen. Een autorit biedt de kans om dezelfde dingen te doen als thuis: ontspannen, relaties onderhouden, werken en tijd doorbrengen met iedereen die dichtbij je staat.

Portret van Marta Anzani

Marta Anzani is de dochter van een van de Poliform-oprichters en marketing- en communicatiemanager van het meubelmerk.

 

Thuis is waar we ons prettig voelen

Marta Anzani

Hoe heeft u deze uitgangspunten verwerkt in het futuristische interieur van de Audi urbansphere concept?
We borduren altijd voort op de eigenschappen die een ruimte prettig maken. Materiaalkeuze en verlichting spelen daarin een grote rol.
Met een specifieke aansturing van de verlichting passen we voortdurend de ambiance in de mobiele lounge aan op de wensen van de klant. Warm, dimbaar licht zet inzittenden aan tot ontspanning, terwijl mensen zich met accentverlichting – gescheiden of gesynchroniseerd – kunnen focussen op activiteiten zoals lezen of werken. Hetzelfde geldt voor het centrale scherm met videoprojector. Passagiers kunnen er een bioscoop, kunstgalerie of werkruimte met video conferencing van maken. Dankzij instelbare oled-panelen zijn ramen te verdonkeren, net zoals je thuis doet met gordijnen. Lichtaccenten benadrukken huiselijke accessoires. Als bijdrage aan de gezellige sfeer zijn de onderste interieurhelft en de glasoppervlakken erboven extra goed geïsoleerd tegen geluid van buitenaf.

Portret van Marta Anzani

Waarop heeft u als meubelmerk geselecteerd bij de materiaalkeuze?
Om met alle zintuigen van het interieur te genieten, hebben we louter voor kwaliteit gekozen. De materialen zijn prettig en behaaglijk.
Accessoires van leer en kasjmier laten iedereen onderweg het gevoel van luxe en comfort herontdekken. Dit is geen plek meer om van A naar B te gaan, maar een ruimte om met volle teugen van te genieten met hetzelfde comfort als thuis.

 
 
 
AUDI x POLIFORM, projectdocumentatie