“Wij creëren unieke belevingen” > Technologie > Audi Nederland

“Wij creëren unieke belevingen”

Digitalisering versterkt en verrijkt onze mobiliteitsbeleving. Giorgio Delucchi, hoofd Digital Experience and Business bij Audi, en zijn team richten zich op de systematische uitbreiding van het digitale ecosysteem van het merk.

Tekst: Patrick Morda – Vertaling: Stefan Wilms – Foto: Maria Irl Leestijd: 5 minuten

De in dit artikel genoemde VR-technologie van holoride wordt in Nederland niet door Audi aangeboden.

Giorgio Delucchi

U begon in 2001 bij Audi. Toen stelde digitalisering nog weinig voor.
Met de kennis van nu kunnen we vaststellen dat het digitale tijdperk toen begon. Het was tot dan toe vooral een bedrijfsmatig onderwerp dat ging over het automatiseren van processen en werkstromen. De komst van de iPhone in 2007 veranderde alles. Bellen, wat je tot dan toe met een telefoon deed, werd opeens bijzaak. Apps werden steeds populairder. Het was een revolutie.

Hoe omarmt u zelf digitalisering?
Die is stevig verankerd in mijn dagelijkse leven. Mijn huis is volledig connectief en geautomatiseerd. Ik bedien de verwarming, verlichting, robotmaaier en robotstofzuiger vanaf afstand. Ook is mijn huis beter beveiligd. Door de toegenomen complexiteit en overdaad aan mogelijkheden heb ik, en waarschijnlijk velen met mij, echter een steeds grotere behoefte aan simplificatie en gebruiksgemak.

De toegenomen complexiteit leidt tot steeds meer vraag naar simplificatie

Giorgio Delucchi

Giorgio Delucchi kijkt op zijn smartwatch.
Portret van Giorgio Delucchi.

Hoe weet u wat huidige en toekomstige trends zijn onder klanten?
Op de eerste plaats krijgen we directe feedback. Een speciaal team vertegenwoordigt onze klanten en zorgt voor implementatie door de afzonderlijke productteams. Ten tweede en als aanvulling op de klantenfeedback, zijn er de actieve kweekvijvers binnen de Audi-groep, zoals Audi Business Innovation. Daar worden mobiliteitsvraagstukken van de toekomst en de kansen die digitalisering biedt, goed bestudeerd. Verder benutten we traditionele marktonderzoeken en trendanalyses om de specifieke wensen van onze doelgroepen te volgen. 


Wat wordt er vandaag de dag van Audi verwacht?
Een goede vraag, waarop geen eenduidig antwoord mogelijk is. Niet onbelangrijk is daarbij ons uitgangspunt dat we niet slechts aan de klantverwachtingen willen voldoen, maar deze willen overtreffen. Onze klanten verwachten individuele, multimodale belevingen. Daarmee bedoel ik dat het belangrijk is om diverse digitale mogelijkheden aan te bieden, zodat iedereen een eigen, persoonlijke Audi-ervaring kan creëren. Daarom hecht ik veel waarde aan een Audi-ecosysteem. Het begint met interesse in het merk en de online contactmomenten zoals de Audi-website met daarop de configurator. Het mooiste is als dit digitale contact tot een aankoop leidt, via een dealervestiging of online.

En kun je die digitale route in de auto voortzetten?
Jazeker, want het tijdens de gebruiksfase aanschaffen en benutten van een nieuwe digitale functie moet net zo eenvoudig zijn zoals de grote online retailers ons al jaren voordoen. Of je nu in de auto zit of ergens anders bent, zelfs dat maakt geen verschil meer uit. Wij willen onze klanten meenemen in een digitaal ecosysteem waarin alle elementen zo goed mogelijk geïntegreerd zijn. Zo creëren we een unieke merkbeleving.

Giorgio Delucchi loopt een brede trap op.

Waar richten jij en jouw team zich nu op?
Onze basisdoelstelling is om concurrerend te zijn. Onze auto’s moeten onderdeel zijn van een digitaal netwerk waarin aantrekkelijke digitale functies zijn aan te schaffen die een duidelijke meerwaarde bieden. Daarom borduren we systematisch voort op onze core business van premium autobouwer en breiden we ons digitale portfolio uit. Onze klanten hebben allemaal een andere leefstijl. Wij richten ons op vier deelgebieden en we willen de verwachtingen daarover niet alleen vervullen, maar indien mogelijk zelfs overtreffen.

Wat zijn die vier lifestyledeelgebieden?
We concentreren ons op mobiliteit, gezondheid, werk en entertainment. Daarvoor creëren we binnen het Audi-ecosysteem producten en diensten. Verder gaan we samenwerkingen aan, onder meer met holoride en Disney. Sinds medio dit jaar voegen we in auto’s met Audi connect een breed aanbod aan apps toe. Via een digitaal koopplatform gebruiken klanten vervolgens persoonlijke favorieten op het gebied van muziek, video, games, navigatie, parkeren en opladen, productiviteit, weer en nieuws. Voorbeelden zijn Spotify en Webex. Dat laatste is een platform waarmee digitale meetings, bijvoorbeeld vanuit de werkomgeving, naadloos in de auto zijn voort te zetten. Daarnaast leveren we nog vele andere toepassingen, waaronder Audi-themawerelden. Daarmee bestrijken we het eerdergenoemde entertainment-deelgebied.

Wat zijn die Audi-thema’s precies?
Audi-thema’s zijn sinds juni 2022 via onze digitale markplaats beschikbaar. In de myAudi-app kun je nu uit 160 verschillende thema’s kiezen, waarna de door jou gekozen afbeeldingen zichtbaar zijn op het MMI-scherm in de auto. Tegelijkertijd wordt de ambient lighting hierop aangepast. Dit betekent voor onze klanten een extra mogelijkheid om de auto te personaliseren.

We willen de klantverwachtingen overtreffen

Giorgio Delucchi

Giorgio Delucchi met een VR-bril in zijn handen.
Giorgio Delucchi op een verbindingsbrug in het Audi-hoofdkantoor.

Waarom is holoride zo’n mooie feature?
Omdat het leuk is en we er erg trots op zijn. Met holoride wordt de auto een belevingsplek voor virtual reality. Achterpassagiers kunnen met behulp van VR-brillen interactief deelnemen aan films, videogames en meer. Op die manier wordt meerijden in een Audi een multimediabeleving. Voor het eind van het jaar voegen we videostreaming aan holoride toe. Mijn dochter gebruikt onze holoride-bril tijdens lange autoritten. Ze kijkt er altijd naar uit. Het is niet alleen ontspannend voor kinderen, maar ook voor de ouders. Als we verder vooruitkijken, biedt de toenemende automatisering van het rijden zelf opwindende kansen om onderweg te leren en te werken.

Wat kun je nog vertellen over het lifestyledeelgebied mobiliteit?
Daarover zul je in september veel meer horen tijdens de IAA Mobility. Op die beurs tonen we ook onze nieuwe ideeën voor navigeren en het opladen van elektrische auto’s. Laat ik een tipje van de sluier oplichten: met een Audi-navigatiesysteem kun je nu al een route volgen waarbij de auto zelf de laadstops meeberekent. In de toekomst zijn die laadpauzes te koppelen aan persoonlijke voorkeuren en interesses, bijvoorbeeld een wandeling in een park of een restaurantbezoek. Daardoor wordt elke laadstop een beleving.